Colours of Ostrava jak to viděl Rudee
Na ostravském festivalu Colours of Ostrava se loni ukázal nestárnoucí Iggy se svými Stooges a taky Marky Ramone, letos do ocelového srdce republiky zavítali Public Image Limited v čele s John Lydonem aka Johnny Rottenem.
PIL vystoupili na závěr prvního dne (čtvrtek) festivalu. Nevěděl jsem, co od jejich vystoupení můžu čekat, většina recenzí na reunion PIL byly velmi pozitivní a dostupná videa na internetu, taky nevypadala špatně. V duchu mi cosi říkalo, že budu svědkem něčeho výjimečného. PIL vtrhli na pódium ve 23:45 a svůj set odstartovali hitovkou This is not a love song, skvělý úvod. Ihned poté následovala Public Image z prvního alba First Issue. Perfektně čistý zvuk, přesné a úderné bicí, které obstarával Bruce Smith, temná basa Steva Winwooda a šílené (nejen) kytarové projevy a pohybové kreace multiinstrumentalisty a někdejšího člena The Damned, Lu Edmondse. To vše doplněno silným zpěvem/řevem frontmana Johna Lydona, ze kterého někdy až mrazilo v zádech, např. při Religion, kdy se monotónní basová linka opakovala stále dokola a Lydon se tázal publika, "Do you like the bass?", během čehož se postupně basa zhlasovala až na hranici únosnosti a po deseti minutách, kdy píseň skončila, stáli všichni v publiku jako zhypnotizovaní, ihned se však vzpamatovali a spustil se ohromný aplaus. Vystoupení PIL ani chvíli nenudilo, a to i přes skutečnost, že některé písně jsou opravdu jen pro otrlé. Dojem nezkazil ani déšť, který se spustil těsně před začátkem koncertu. Kapela přidávala tři skladby, Rise, mou oblíbenou Death Disco a na závěr strhující Open Up. Kdo na festivalu byl a viděl na vlastní oči, ten mi dá určitě za pravdu, že tohle byla opravdu velmi vydařená show. Deset bodů z deseti:)
Jestliže Public Image Ltd. nastartovali festival velkým stylem, velkým stylem taky festival skončil, a to zásluhou Nicka Cavea a jeho současného uskupení Grinderman. Jedna z největších rockových atrakcí posledních let - takto na hvězdu lákali pořadatelé festivalu, v žádném případě nelhali. Neuvěřitelný příval energie, šílenství. Cave dával do vystoupení opravdu všechno, vrhal se mezi lidi, zběsile běhal po pódiu. Jako když vypustíte nebezpečné maniaky z ústavu. Houmlesácká image kytaristy Warrena Ellise tuto vizi jen umocňovala. Sound byl hlasitý a správně neučesaný a Nick Cave ukázal, že si pozornost stále zaslouží. "To je hluk, já znám Nicka Cavea jinak, to se mi nelíbí" mohli jste občas v areálu zaslechnout, tohle totiž byla pravá syrová síla! Mnozí asi očekávali, že spatří tu klidnější stránku Nicka Cavea, ale spletli se. Oproti příšernému sobotnímu vystoupení, v současné době velmi populárních The Horrors (opravdu horor!), to byla slast.
Velmi zajímavě se jevili newyorští Semi Precious Weapons. Klasická bláznivá rock and rollová show se vším, co k ní patří (Jack Daniels nesměl chybět), v trochu moderním pojetí. Zpěvák Justin některými svými pohyby evokoval Davida Johansena z New York Dolls, kříženého Iggy Popem. Na programu byly samozřejmě také balady, ale publikum nejvíce bavily rock and rollové vypalovačky jako třeba Her Hair Is On Fire. Show alá glam rock 70. let, no, rozhodně se bylo na co dívat.
Mezi další umělce, jejichž vystoupení mě zaujala patří určitě Fernando Saunders, dvorní baskytarista Lou Reeda, ale taky Tony Ducháček & Garage, kteří svým pohodovým rock and rollem určitě zpříjemnili nejednomu návštěvníkovi sobotní odpoledne a další interpreti, kteří se ovšem na punk.cz moc nehodí zařadit:)
Vydařená akce, byl jsem spokojen. Můžeme doufat, že příští rok do mrtvé Ostravy opět zamíří neméně zajímavé spolky.
JOHN LYDON
Zde je úryvek z mého rozhovoru s Johnem Lydonem pro magazín Rock & Pop. Celé interview si můžete přečíst v květnovém čísle.
V jednom rozhovoru jsi řekl, že PIL neměli s hudbou nic společného. S čím tedy?
Podstatná je komunikace a lidskost. V Public Image nejde ani tak o hudbu, o noty, jako
spíše o lidské emoce. V tomhle báječném světě hudby je mnoho kategorií a ty
rozdělují lidi, chápeš? To je velice hloupé. Nechci být nějak škatulkován, nechci být
označen jako punk, nechci být heavy metal, rock, pop, jazz, nic z těchto věcí. Tohle
nás, lidi, rozděluje, měli bychom se spojit! Proto hudba Public Image Limited nemá
žádné limity. (smích)
O založení PIL jsi uvažoval už za časů Sex Pistols?
Byl jsem velice zklamaný z rozpadu Sex Pistols a vůbec z toho, jak to s kapelou
dopadlo. Bylo tam hodně korupce ze strany managementu a manipulace s lidmi. To
všechno vyvolalo totální zmatek mezi námi. Chtěl jsem něco nového. V té době
nahrávací společnosti podepisovaly smlouvy se spoustami kapel, které jen kopírovaly
to, co jsem se celou dobu snažil dělat. Bylo to směšné.
Věděl jsi, jak tvá nová hudba bude znít? Měl jsi o tom nějakou představu nebo
všechno vniklo spontánně?
Neměl jsem absolutně ponětí, jak to má vypadat. Říkal jsem si: Co se má stát, stane
se. Každý song PIL je příběh. Je to pravdivá transmise opravdových zkušeností ze
skutečného života.
Zkušeností z tvého života?
Nejen z mého. Například na prvním albu PIL je píseň Annalisa o posledním případu
exorcismu, který byl prováděn katolickou církví v Německu. Já jsem sice nebyl ta
dívka, kterou nechali vyhladovět kněží, kteří věřili, že je ďábel, ale dokážu si
představit sebe na jejím místě. Není to můj osobní příběh, ale jde v něm o mé vcítění
se do té dívky a pochopení její tragédie. V písních PIL můžeš najít řadu dalších
podobných příkladů. Například v songu Rise se zabývám výslechovými praktikami
jihoafrické policie. V textech se ptám všech, levice, pravice...: Co vedlo k těmto
situacím? Může za to systém, víra, fanatici. Všechny desky, které jsem dělal za
posledních třicet let, ať už s Pistols, PIL nebo s jinými kapelami, měly jasné poselství.
Důležitá je lidskost, respekt. Respektuji každého člověka, každý na zemi má svůj
prostor, ale jakmile mi někdo můj prostor naruší, bude mít se mnou problém. Myslím
taky, že jsem hodně ovlivnil způsob, jakým dnes lidé poslouchají hudbu. Tohle nemá
vyznít arogantně, ale mé skladby vycházejí ze srdce a z duše a to je podstatné.
PIL tedy chystají nové album. A co nové album Sex Pistols, dočkáme se ho
někdy?
Teď určitě ne. Momentálně se soustředím jenom na PIL. Nedokážu pracovat na obou
věcech současně, protože obě dvě jsou naprosto rozdílné. Rozdílný přístup, způsob
tvorby písniček a všeho ostatního. Takže teď se těš jen na nové album PIL. (smích)
Dobře, budu. Jsem poměrně mladý a možnost zažítt Sex Pistols naživo jsem měl
až v roce 2008 na Slovensku. Na jednu stranu jsem byl rád, že jsem vás mohl
vůbec někdy vidět. Na stranu druhou jsem ale měl z vystoupení pocit, že to byl
"jen" dobře odvedený rockový koncert, nic víc, nic míň. Jak sis koncerty na
posledním turné Pistols užíval ty? Asi to bylo jiné, než Anarchy tour v roce ´76,
nemám pravdu?
Jestli chceš porozumět Sex Pistols, musíš si pořádně poslechnout, o čem zpívám.
Nejsou to jen dobré rockové songy. Vzešla z toho veškerá současná moderní muzika.
A to, co jsi viděl a slyšel, byl originál, jeden jediný. Uvědom si, co všechno jsme
museli prožít. Celá Anglie byla tehdy proti nám, terorizovali nás na ulicích, zatýkali
nás. Vláda nás obviňovala z velezrady, za což byl tenkrát v Anglii trest smrti. A to vše
jen proto, že jsme napsali Anarchy in the UK a God save the queen. I po třiceti letech
stále bojuji proti nesvobodě, bojuji za každého, kdo kdy byl a je utlačován jakýmkoli
režimem kdekoli na světě. Mé náboje jsou má slova, nepotřebuji zbraně. Říkáš, že to
byl jenom dobrý rockový koncert. Takže to je vlastně dobře, ne? Co jiného jsi čekal,
než dobrý rockový koncert? (smích)
Vím, že nemáš rád The Clash, ale svého času tě prý navštěvoval Paul Simonon,
popíjeli jste spolu pivo a poslouchali reggae desky. Takže jste byli přátelé?
Jako lidí je mám opravdu rád. Jsme všichni velmi dobří přátelé. Jediné, co se mi
nelíbilo na Joe Strummerovi, byl způsob, jakým skládal. Bral songy jako nějaká
politická prohlášení. Víš, Joe vzešel z pub rockové scény, a potom přišel punk a on se
chtěl stát punkem. Přehnaně pak kázal, jak by punk měl vypadat. Podle mě zašel až
příliš daleko. Ale jinak je mám rád.
To mě celkem překvapuje. Z různých článků a rozhovorů jsem se dozvěděl, že
John Lydon nemá rád The Clash, nemá rád tohle a tamto...
To je proto, že nikdy neposlouchají, co říkám. Nemusím mít rád tvou práci, ale to
neznamená, že nemám rád tebe, chápeš? Nebo naopak: líbí se mi například práce Van
Gogha, ale to neznamená, že mám nějak rád Van Gogha. (smích) To je problém
hudebního tisku, hledají jenom senzační titulek, ale nesnaží se hlouběji pochopit, co
říkám.
19.7.2011 Rubrika: Články | Komentářů: 9 | Vytisknout
Související odkazy:
- Colours of Ostrava: John Lydon a P.I.L.
- Colours of Ostrava: Grinderman - Get It On
- Colours of Ostrava: Semi Precious Weapons
Diskuse ke článku - Colours of Ostrava jak to viděl Rudee
Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.Kilčo: o tom nic nevím, včera tam byla..... Nic, no, tak ji tam zese šoupnu a dám to nahoru.
bohém: ten článek v mladej frontě jsem v pondělí četl, ale pod ním bylo napsané ještě jedno jméno, nevěřím, že by to Vedral napsal.
mrtvola ©: hele kámo, nějak tady vypadla fotka Nicka Cavea.
Paráda, Johny je prostě Johny, to se nedá nic dělat.....
Koncert PIL byl opravdu parádní zážitek,až na jistého podle mě zakomplexovaného Vedrala se líbil i většině hudebních kritiků.Pro mě osobně parádní zážitek bez teatrální show a gest,prostě parádní hudební výkon, ke kterému není už co dodat.Hlavně po Religion jsem jen tupě čuměl na plátno a nechápal jsem.Pro mě tato píseň vrchol koncertu,ale je to jen můj osobní názor.
Rudee:
Dobrej rozhovor, ten chlapík je asi docela ukecanej :)
Mám na tebe otázku. Ty pracuješ u Rock & Pop? Něco podobnýho je muj sen. Mohl bych se tě zeptat co si studoval, nebo jakou si vyvíjel mimoškolní aktivitu? Nebo jak se tam člověk dostane? Děkuju.
Kdyby se ti nechtělo to psát veřejně, napiš mi prosim na mail petr.dvorak192(zavináč)seznam.cz. Předem dík, Petr.
Libovka parádní práce!
Poslední odstavec je nejlepší, pobavil mě :-D Má pravdu, takhle to prostě je.
peknej rozhovor,dik.¨
a PIL bych chtel videt nekdy na zivo
Rudee, ten rozhovor je super! Jen tak dál! Máš můj obdiv