Řeč rostlin a stromů

Řeč rostlin a stromů

Bytosti rostlinné říše mají cit, paměť a dokonce i schopnost vzájemné komunikace. A to i s tvory různých biologických říší a tříd (živočichové, hmyz...), no a dokonce i s lidmi.

Doposud jsem si myslel, že s rostlinnými bytostmi komunikují pouze šamani, blouznivci mého typu, nebo týpci v rauši, kteří sežrali hromadu lysohlávek, nebo něco v tom stylu. S údivem jsem zjistil, že se podobnými tématy zabývá i seriózní vědecká obec. Pokusím se vám přiblížit jednu z překvapivých příhod, která se stala na počátku osmdesátých let minulého století v Jihoafrické republice. Všechno vlastně začalo nevysvětlitelným úhynem kudů, jakýchsi velkých antilop, v rezervacích určených k lovu. Kuduové najednou zeslábli a posléze zemřeli bez jakékoliv viditelné příčiny, ani přivolaní zvěrolékaři nic nenašli, žádný virus, nebo parazit v krvi během krevní zkoušky. Tajemná úmrtí kudů se začala šířit celou oblastí, bylo zasaženo více, než třista statků-rezervací. A aby to nebylo jednoduché, došlo k další podivné události.

V několika farmách kuduové prorazili skoro třímetrové bariéry z ostnatého drátu s elektřinou (9000 Voltů). Kudu dokáže v pohodě přeskočit i třímetrové překážky, k tomu, aby prorazili těly bariéru, je musela dohnat jen nějaká extrémní situace, nedostatek jídla, nebo obrovská panika. Jenomže opět nikdo nic nenašel a jídla bylo všude dost, savana je totiž porostlá množstvím akácií, jejichž listy se kuduové živí. Farmáři si nejdříve mysleli, že je za tím žárlivost sousedů. Ti si mohli najmout africké kouzelníky, využít jejich znalostí černé magie a seslat na farmy nějakou kletbu. Ale nakonec se obrátili k hlavnímu městu a oslovili odborníka z University v Pretorii, profesora zoologie Van Hovena, jenž se svými studenty počal s výzkumem. Při pitvě jednoho z čerstvě uhynulých kudů našel veterinář v žaludku neporušené listy akácie a vysvětlil profesoru Van Hovenovi, že něco podobného vidí poprvé v životě a musí se asi jednat o nějakou zvláštní poruchu zažívacího traktu.

Van Hoven se začal podrobně zajímat o akácie, jejichž listy jsou základní stravou kudů. O celé věci se informoval u své kolegyně botaničky a dozvěděl se zajímavé poznatky o obranném systému některých druhů akácií, jenž je založen na ostrých trnech hodně vyvinutých hlavně u mladých stromků a na symbióze akácií s agresivními červenými mravenci, kteří si na jejich větvích budují hnízda a při útoku na strom přecházejí do hromadné ofenzívy. To všechno ale nevysvětlilo úmrtí kudů, které neustále pokračovalo. Navíc se objevily nové znepokojivé záhady. Kudové umírali jen v zimě a akácie v oplocených farmách měly v listech i třikrát více taninu, než je tomu v přírodě obvyklé. Souvisí to všechno nějak dohromady?

Van Hoven se svými studenty pokračoval ve výzkumu a při simulaci napadení akácií býložravci zjistil, že stromy pár hodin po napadení zvyšují obsah taninu v listech, které se stávají hořké a nepoživatelné. Velké množství taninu v listech dokonce dokáže působit jako smrtící jed. Zjistil také další překvapující věc, stromy si mezi sebou nějakým způsobem předávají informace a zvýšená produkce taninu nastává i u akácií, které rostou v jejich okolí a nikdo je nenapadl, dochází k tomu na základě plynových molekul etylénu, jež strom vysílá do svého okolí. Záhada tedy byla vyřešena. Kuduové stejně jako ostatní býložravci ve volné přírodě konzumují listy a trávu a neustále se při tom posunují z místa na místo. Byliny a stromy na to reagují zvýšením taninu v těle, čímž býložravce odhánějí o kus dál a rovnováha zůstává zachována. V oplocené rezervaci však býložravci žijí s rostlinným světem v uzavřeném prostoru, rostliny a stromy svým způsobem bojují o svůj život a od určitého momentu se mohou stát smrtelnými agresory.

Stromy mají i cit a paměť a ta se dokonce přenáší z generace na generaci. Výzkumy v Kanadě prokázaly, že stromy v oblasti, jež byla zasažena velkým suchem se o dvacet let později při podobných klimatických podmínkách chovaly úplně jinak, než ty, které sucho doposud nezažily, což jim umožnilo přežít, zatímco ostatní uschly. Mohl bych vám ukázat další hromady podobných případů, ale to bych musel popsat ještě desítky dalších stran. Jak už víte, jsem líný a navíc by to bylo zbytečně dlouhé, takže pro dnešek to stačí.

Napadlo mne také, že když spolu žijí rostliny a živočichové v zájemném respektu, nevadí, že se jedni živí druhými a naopak. K problémům dochází podle mne v momentě, kdy dojde ke ztrátě respektu. Tedy v situaci, kdy třeba lidé zabíjí rostliny a zvěř jen pro zábavu, nebo předčasně, aniž je nechají dožít cyklus. Útoky rostlin na svět lidí jsou vzácné právě z důvodu, že se o ně celkem dobře staráme a sklízíme je k snědku většinou až v momentě, kdy roční životní cyklus dozrál ke konci. I tímto způsobem se dá dívat třeba na zbytečnou smrt desítek Němců, kteří nedávno nakupovali v bio prodejnách zeleninu a klíčky nakažené zákeřnou bakterií E-coli. Myslím si, že se stalo něco podobného jako v případě s akáciemi a kudy a rostliny se prostě a jednoduše začaly bránit proti nějaké neobvyklé agresi. Nelze opomenout skutečnost, že klíčky jsou sice šťavnaté a chutné, ale jedná se o malé děti, rostlinná říše nám možná poslala jeden z varovných signálů.  I rostliny  jsou totiž bytosti stejně jako my, nebo zvířata, měli bychom si jich vážit a přistupovat k nim jako k rovnocenným partnerům. Ve světle všech těchto poznatků mi nezbývá, než podotknout, že ani vegetariáni nejsou nějak morálně výše, než všežravci. I oni totiž konzumují živé tvory a to, že o jejich vnitřním životě a "duši" nechtějí nic vědět, je nijak neomlouvá.

 

stromx

 

O příhodách se svým kamarádem bezem černým jsem už kdysi psal tady: 

Lapálie s bezem

 

No a tato kniha je určena všem těm, kteří kteří chtějí opravdu poznat stromy, keře, byliny a houby a naučit se přímo od nich získávat vědění o jejich říši a o jejich léčivé moci. A také pro ty, kteří se považují za něco výjimečného, neboť jsou vegetariáni a žerou pouze "neživé" tvory, - - - - - - tedy rostliny:

Tajná učení rostlin

 

mrtvola © alias green man


23.10.2011   Rubrika: Literární fabrika   |   Komentářů: 103   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 2,9
normálka 2,9
 

Diskuse ke článku - Řeč rostlin a stromů

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-101
mikesh
mikesh - 7.11.2011 8:12

mrtvola ©: to s tou energii je asi vystiznejsi, nez "bytost" ale to neni dulezity. A vnimam, ze urcity zasahy do naseho sveta dela, a jde mu o dobro nas lidi. Toz asi tak :) tim je asi tema vycerpano, tak kdyztak u dalsiho clanku smajlik - 14

 
mrtvola ©
mrtvola © - 6.11.2011 21:38

mikesh:

Aha, už tomu asi začínám rozumět. Pro tebe je, zdá se, Bůh "bytostí", někým, kdo to všechno vytvořil, ví všechno a všechno to řídí.

Pro mne není "bytostí", vidím to mnohem abstraktněji, spíše jako nějakou vším prostupující všeobsažnou a mozkem nepochopitelnou energii. Cítím Ho tímto způsobem a řekl bych, že má na háku nějaké "dobro" a "zlo", jen byl, je a bude... a "nechává věcem volný průběh".

Je to jen můj názor, vychází sice z určité meditační zkušenosti, ale není vyloučené, že jsem úplně mimo. Třeba někdy budu vědět více smajlik - 10

 
mikesh
mikesh - 6.11.2011 21:19

mrtvola ©: vsak pohoda o nic nejde smajlik - 5.. vidim Boha jako "bytost", ktera je dobrem, mozna je lepsi nez dobrem rikat laskou. Pokud vytvoril vsechno, co je, tak asi nejak musel vytvorit i zlo - jinak by se nedalo poznat co je dobro. Asi jako svetlo by nemohlo vyniknout, kdyby neexistovala tma. Nevim, to uz je tezka filosofie na me :-) Kazdopadne je to taky nekdo jako "osoba" se kterou muzes komunikovat, mit dokonce vztah, ikdyz trochu jinym zpusobem nez se da komunikovat mezi nama lidma. A zlo vidim jednak v nasich vlastnich rozhodnutich, ktere jdou proti lasce, hlavne v ramci vlastniho sobectvi. Ale zarovem zlo s velkym Z je urcita "bytost" ktera se snazi zlo vytvaret. A take s ni muzes prijit do kontaktu urcitym zpusobem. Tohle jsou ale moje soukromy zkusenosti, ze kterych tenhle model vychazi. A je mozny ze casem to budu videt zas jinak. Clovek se porad vyviji, pred 3 lety bych Ti rekl ze Buh neni.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 6.11.2011 19:44

mikesh:

Možná si myslíme to samé, jen prostě používáme jiná slova a tím se míjíme. Těžko říct.

Pokud je pro tebe absolutní hodnotou to něco, co se dá nazvat třeba Bůh, tak s tím nemám problém. Mám dojem, že ty ho vnímáš pouze jako "dobro", a vedle něj vidíš něco jiného, co nazýváš "zlem". No a pro mne je všeobsahující, neutrální, je v něm "dobro" i "zlo". No a tím se asi lišíme. Každý to prostě vidí jinak, o nic nejde.....

 
mrtvola ©
mrtvola © - 6.11.2011 19:36

mikesh:

Pohoda, také se v tom ztrácím, ale projel jsem si to od začátku :-)

Taoismus je čínská filosofie-náboženství, jejímž zakladatelem byl Lao-c´ a jeho kniha Tao te ťing. Jedním z jeho hlavních principů je wu-wej (nechat věcem volný průběh), v tom se stavělo proti dalšímu velkému filosofickému proudu, konfucianismu (ten věcem volný průběh nenechává a snaží se řídit tu tzv. společnost).

No a tao je zhruba to nepochopitelné, všudypřítomné a všeobsahující, které se dá nazvat třeba pojmem "Bůh". I tao je systémem, jenž je postaven na stejné trojici, jako ostatní náboženské, či esoterické systémy. Tao te ting mám v několika jazycích a od různých překladatelů. Myslím si, že nejlepší překlad v češtině je od Berty Krebsové, z něho je ta ukázka.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Lao-c%27

 
mikesh
mikesh - 6.11.2011 13:46

mrtvola ©: zdar, uz jsem se v tom asi nadobro ztratil :-)), jestli jsem neco vytrhl z kontextu, tak se Ti omlouvam, nebyl to ucel. Nechci te nejak "prechytracit", na to nemam, spis si to sam ujasnuju :)

o necem co nazyvas Tao nevim zhola nic, ale podle toho uryvku by to melo byt neco "hotove a dovrsene" - tedy prave ta absolutni hodnota o ktery mluvim ??

 
mrtvola ©
mrtvola © - 6.11.2011 2:28

Zeptal jsem se Lao - c´, jak je to s tím orko Váchou, ty vole, bez prdele, fakt nekecám, knihu jsem bezděky otevřel na straně 82, 25. kapitola (asi nejzákladnější nářez o tao), zatím nevím, jak to mám všechno vnitřně zpracovat:

obrázek - tao_1.jpg




 
mrtvola ©
mrtvola © - 6.11.2011 0:10

mikesh:

I ty jedna morálko ;-) Osobně podobné věci nedělám, myslím si, že to není férové, a stejně se na to dříve, či později přijde.....

Takže beru zpět to, co jsem napsal 5.11.2011 21:44, nenapsal jem to nepřesně. V tom kontextu, o kterém jsme tehdy diskutovali, jsem to napsal přesně.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 5.11.2011 23:14

mikesh:

Jinak jsem se na to zpětně podíval a zjistil jsem, že jsi udělal takovou malou chytráckou koláž. Citát z diskuze, kde měl své místo, jsi vytrhl z kontextu a použil jsi ho jako argument v diskuzi o něčem jiném.

Řekl bych, že jsi také pěkný manipulátor :-))))

 
mrtvola ©
mrtvola © - 5.11.2011 21:48

mikesh:

Jinak souhlas, všechno je to individuální záležitost. Tímto způsobem se také evolucí vyvíjí lidská civilizace. Od komunity kmenové společnosti k subjektivivizaci a individualizaci občana.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 5.11.2011 21:44

mikesh:

Jasně, je to pochopitelné. Slovo společnost se mi nelíbí, zavání to homogenní hmotou a sociálním inženýrstvím, to se mi tak trochu příčí. Uznávám, že jsem to posledně napsal nepřesně, nikdo není dokonalý. Promyslel jsem si to a platí to, co jsem uvedl včera. Nepotřebuji nad sebou mít nějakou nejvyšší autoritu, papež, Brusel, Václav Havel-Klaus....O tom, co je "dobro" a "zlo" si rozhoduji sám právě tím testem, o kterém jsem psal včera: 4.11.2011 21:49

Ten příklad, který uvádíš, no, kdybych pobýval v nějakém takovém fiktivním světě, musel bych se mu podřídit, nebo z něho odejít, či se ho pokusit změnit, nebo spáchat sebevraždu. Univerzální hodnoty podle mne neexistují, všechno je relativní a závisí na situaci a na tom, kde žiješ. Někde je trest smrti normální, je mravné a podle náboženského práva ukamenovat homosexuála, nebo cizoložnici, jinde je homosexualita brána jako něco přirozeného a dokonce in a ciložství jako obrovská sranda.... Každý civilizační okruh posuzuje určité věci jinak.

Řekl bych, že nejdůležitější ze všeho jsou právě ty negativa jako třeba desatero. Nezabiješ a podobně.... Ale hlavně tři velká negativa, tedy mír, svoboda a spravedlnost.

 
mikesh
mikesh - 5.11.2011 20:54

mrtvola ©: jinak dekuju za zajimavou a obohacujici debatu! ale stejne jde vzdycky o osobni zkusenost - vztah, to se asi neda vysvetlit ani vyargumentovat smajlik - 1

 
mrtvola ©
mrtvola © - 5.11.2011 20:46

mikesh:

"Na triku mám Pistole, tancujeme šíleně,
sichrhajstka v uchu je, když muzika pulsuje.
Celej voblek načerno, mně je to všechno jedno,
móda, která útočí a lidi to vytočí, je:

Provokace! Provokace! Provokace!"

smajlik - 10 smajlik - 14

 
mikesh
mikesh - 5.11.2011 20:44

mrtvola ©: Takze tvoje jednani a videni dobra, zla atd vychazi z toho, jak jsou tyhle pojmy brany ve spolecnosti, kde se pohybujes, nebo jak jsi byl vychovany - tedy jaky svedomi ti bylo vstipeno. Mozna jsem to pochopil trochu jinak, kdyz jsi psal predtim :mrtvola ©: "jako bytostný individualista a pravičák jsem přesvědčen o tom, že o svém životě si rozhoduji sám a nikdo mne neřídí." "Rozdíl mezi tvým a mým vnímáním světa je ten, že ty nad sebou potřebuješ mít nějakou autoritu. Já jsem s tím vyrovnal tak, že jsem ji našel v sobě samém"

Ale to je celkem fuk. Dam ti tedy jeste jeden priklad : pokud bys zil ve spolecnosti, kde je bezny a normalni vrazdit, tak bys taky nemel problem vrazdit. A pokud by neexistovaly nejaky univerzalni hodnoty pro cely lidstvo, tak by to bylo vlastne brany jako dobro. To tvrdis Ty, pokud to dobre chapu. No a ja si myslim, ze univerzalni hodnoty existujou, a vrazdit neni dobry ani kdyz to nejaka spolecnost schvaluje. Je to pochopitelny?

 
mikesh
mikesh - 5.11.2011 20:15

mrtvola ©: .-))) kdyz ty si porad o vsech myslis to nejhorsi

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.11.2011 22:56

mikesh:

Problém je možná i v tom, že náš malý a nezávislý DIY web by mu nedokázal udělat tu obrovskou multimediální reklamu, po které, zdá se, ten katolický kněz, tak touží:-))))))))))))

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.11.2011 22:06

mikesh:

Jo, jinak ten tvůj Marek Orko Vácha se neozval. ten mail jsem mu napsal na:

marek.vacha@lf3.cuni.cz

Buď mne považuje za pohanského blba, se kterým nemá cenu diskutovat, nebo se mne jako katolík bojí, těžko říct........

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.11.2011 21:49

mikesh:

Tvrdím, že pojmy dobro a zlo jsou relativní. Zkusím to jinak. Nemám problém s tím, abych si je nastavil, ale nežiji sám na opuštěném ostrově.

Každou vteřinu mám nějaké zájmy a nejsem zločinec. Důsledky mých činů každou vteřinu (obrazně), neustále vnitřně testuji a prověřuji míněním ostatních lidí o tom, co je v kulturním okruhu, ve kterém žiji, považováno za správné podle soukromého práva a morálky. Podle toho pak reaguji, nebo nereaguji.

Tyto reakce, či nereakce, by samozřejmě byly jiné, kdybych žil v Evropě, Saudské Arábii, Číně, Grónsku, USA a podobně.... Dobro a zlo (nejenom dobro a zlo, i spravedlnost a tak....), jsou relativní pojmy. Když budeš žít tam, budeš reagovat tak, když budeš žít jinde, budeš reagovat jinak....

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.11.2011 19:13

Sisa:

V lese je parádně, asi také někde v neděli ráno vyrazím.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.11.2011 19:12

Banjo:

Ono to ale není jen o lingvistice, je za tím něco mnohem hlubšího. Mojžíš prý byl knězem Usírova kultu, takže prošel nejvyšším zasvěcením. No a egyptské hieroglyfy mají tři významy (běžný lid, vzdělanci a zasvěcenci). Z toho usuzuji, že i Starý Zákon, tedy minimálně některé jeho části jako třeba Genesis, byl psán podobným způsobem.

OK, souhlas, stejně to nikoho nezajímá. Také s tím končím.

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-101