CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

Návštěvnost na koncertech

Návštěvnost na koncertech

Tuhle jsem jen tak brouzdal po různejch punkovejch a jim podobnejch webech a četl různé komentáře a ohlasy na všechno možné a i nemožné. No a jedním z nejvíce diskutovaných témat bylo to, že jak je možný, že už na koncerty tohodle ražení nechodí taková návštěvnost, jako tomu ještě donedávna bývalo. Názorů tam byla spousta.Tudíž bych taky jeden připojil a tím ho pobral jako téma samostatného článku.

Vidím to asi tak, že když budu porovnávat tohle téma z doby například před patnácti lety s dobou dnešní, tak mi jasně vychází to, že se to docela oproti tehdejšku zhoršilo. Ona je sice pravda, že je tu dnes kapel, co hrají tenhle styl, jako máku, o tom žádná. Ale taky je pravda, že jen málokterá má oproti dřívější "menšině" posluchačům a návštěvníkům akcí něco nového nabídnou. Povětšinou ty nově vzniklé jsou jen a pouze kopie těch předešlých, které to, co ty dnešní zpívají, tak už mají dávno za sebou. Je ale nutno si přiznat, že přijít v současnosti s nějakým "trhákem" v podobě textu na song není nic jednoduchý, páč ta škála opěvovaných, a nebo (a to spíš), kritizovaných věcí, už je dávno na světě.Takže banda, co chce hrát, musí opravdu přemýšlet, o čem že to bude halekat :-)

Jasně, neříkám, že je to pravidlem, ale většinou to tak chodí a není to jen případ nových začínajících kapel. Tohle se právě dost projevuje i u starých, otřískaných bardů (viz některá jejich poslední alba, která u posluchačů totálně propadla). Mě třeba docela štve to, že když se třeba těším, jak na koncertě nějaké dávno prověřené kapely zase po nějakém čase uslyším ty starý, osvědčený pecky, u kterých si zařádím a vyřvu si hlasivky na doraz, a ony pak nepříjdou. A místo toho kapela hraje například z 90% novou tvorbu, kterou mám sice taky poslechnutou, ale už mi nic nedává. Tak mě to mrzí. Jako příklad uvedu jeden koncert kapely ZNC, kde jsme se marně dožadovali například válů s alb Obludný Neználek a Odrhovačky a baladajky, ale nic nepřišlo :-( Místo toho byl playlist koncertu tvořen skladbami s posledních dvou alb, které se třeba mě osobně už moc nelíbí a nic mi takřka nedávají, a když to porovnám s fláky jako jsou třeba "Knedlíky", "Krysař", "Banánová republika" atd, tak už to moc se "starou" dobrou ZNC společnýho nemá. Ano, kapely se většinou vyvíjí, beru .Možná ten koncert byl pojat jako jakási propagace na poslední desku, jasně. Pro většinu z nás už to ale nemělo "št'ávu" a byla to nuda. Dobrý, říkal jsem si. Jenže pak jsem na ně šel zase a bylo to jak přes kopírák stejný! Asi jsem byl třeba na "špatnejch" koncertech. Na Znouzi jsem sice nezanevřel, ale už zas na ně do nějakýho klubu dlouho nepůjdu. Radši si počkám, až v létě budou na nějakých festech, kde, podle mého, kdyby hráli tak, jak píši výše, tak by moc kladných ovací nesklidili. To je třeba dle mě jedna z věcí (názorů), proč ubívá lidí na akcích. Kapely místo toho, aby hrály pro lidi, tak radši propagujou desku a na žádosti o starý, prověřený pecky, nereagují (zase pouze a jen můj názor).

Ale hlavní můj názor, proč poklesla návštěvnost na akcích, je takovejhle. Vezměte si, že dnes stejně jako v každým z 365 dní v roce, se hned děje plno akcí po celé naší republice. Podle mě je to samozřejmě dobře. Alespoň posluchači nemusí, když se chtěj pořádně vypařit a vylejt si tykev u dobrý muziky, cestovat například padesát km někam do jinýho města. Ovšem, ale zase je to na úkor něčeho. Když to porovnám s návštěvností, co chodila na akce třeba před patnácti lety, no stačí v klidu deseti, tak tenkrát byly hospody, kluby a nebo festy lidma narvaný! Proč? No protože toho tenkrát tolik nebylo, nebyla tu tenkrát taková rozmanitá škála výběru, kam si jít hodit řepou :-) Fanoušci kapel, prostě, pokavad' chtěli, tak museli nějakou tu vzdálenost na koncert, či fest urazit. Dnes v každým sebe menším městečku máš alespoň jeden klub, kde tenhle druh muziky alespoň třikrát do měsíce pořádaj, což má za následek to, že návštěvníci se "rozlezou" všude možně do různý klubů, či festů po republice. No a to pak do toho svýho města můžeš zvát sebe větší pecku, čekáš, že ti příjde ranec lidí, ale pak je stejně v konečném účtování vše jinak a většinou to taky končí prodělkem, protože o kousek dál v sousedním městě hraje stejně, né - li více věhlasná banda. Před těmi deseti lety ta konkurence nebyla taková, a když jsi někde na plakátě viděl například, že někde hrajou UK SUBS, tak jsi neváhal a vyrazil jsi, páč nikde jinde nic "lepšího" nehrálo. To pak bylo nabito! A ještě jednu věc si dovolím tvrdit. Ty věhlasný kapely např. ze západu tu dříve nehrály tak často jako dnes, kdy sem třeba The Exploited zavítají třikrát do roka.

Za další příčinu taky považuji to, že hodně dnešních návštěvníků strašně zlenivělo (viz můj, kdysi dávno psaný článek  "Nebuďte lííní a jezděte na koncerty!!!" Pro některé z nás je zkrátka např. třicet km strašná dálka, kterou jim dá strašně práce absolvovat, a jak již jsem psal, tak by byli nejradši, kdyby jim ty jejich "modly" hrály u nich doma na dvoře! No ale to se nedá svítit. Možná je to tím, že nezažili právě třeba dobu před deseti, patnácti i daleko více lety. Kdy se opravdu za punkem a undergroundem jako celkem jezdilo třeba přes celou republiky a někdy i za její hranice. Dnes, kdy toho máš všude požehnaně, to vlastně asi nemá význam. Ale zaplať za to, že jsou ještě mezi námi tací, co jsou schopný na ty dalekonosný výjezdy ještě jezdit.

No a poslední věc, proč si myslím, že je menší návštěvnost. V těch komentářích, co jsem četl, taky hodně zazníval názor, že tyto akce o dost podražily jak na cenách vstupu, tak na cenách konzumovaných věcí. Co na to říct? Tak, je jasný, že to neúměrné zdražování, kdy ti zvednou například pivo třikrát do roka, se musí někde projevit. Další věc je ta, že lidi, co maj kluby, nebo hospody třeba v pronájmu, tam musí čelit tomu, že jim majitelé, u kterých to mají pronajaté, dost často ten nájem zvedají. A to se samozřejmě musí někde projevit, tudíž co jiného, než zvednout ceny nápojů a potravin. Prostě to udělat musí, jinak by v tý prdeli byli úplně a jejich setrvání by moc dlouho nefungovalo. Do toho se ještě přidají čím dál dražší ceny vody, elektřiny, a jsme na konci. Zkrátka musí tam být nějaká kompenzace, jinak by, jak jsem psal, šli brzy od válu. Pak je tu ještě taky to, že plno návštěvníku by chtělo být všude, kde se to jen trochu mihne třeba punkem, což nejde. Jo, kdybych vydělával "pade" měsíčně, tak si to můžu dovolit. Jenže kdo z těch, co navštěvují tyto akce, ho má,že :-) Zkrátka není nad to si na nějakou akci, kam chci jít, ušetřit a třeba tomu obětovat to, že nepůjdu celej tejden na pívo. Jenže to se málo komu chce :-) Kdyby, si myslím, takhle lidi uvažovali, tak se na akcích třeba sejde taky víc lidí. Tot' můj názor.

Závěrem: Uvedl jsem tu pár příkladů a svých názorů, proč si to, nebo tamto myslím a proč to a nebo tamhle to, tak je. Nikde netvrdím, že jsou to zaručené pravdy. Jsou to čistě mé názory a postřehy na dané téma a problémy s ním spojené.

Punk's not dead!!!

Medvěd


26.12.2009   Rubrika: Články   |   Komentářů: 64   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,6
jde to 1,6
 

Diskuse ke článku - Návštěvnost na koncertech

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-64
HippieHunter
HippieHunter - 13.1.2010 11:52

mrtvola: jediny, co bych si pustil doma jsou V.O.H., svině me nejak extra neoslovili, i kdyz zpev se mi libi moc :) a chaos punk jako takovej moc nemusim, i kdyz na konzicich super ;)

 
mrtvola ©
mrtvola © - 12.1.2010 18:50

HippieHunter: co říkáš na poslední Svině, Climax, nebo V.O.H.?

 
HippieHunter
HippieHunter - 12.1.2010 15:56

a nesouhlasim, ze je vseho hodne, treba muj oblibeny NYHC a HC punk tu nehraje skoro nikdo a nebo kdyz hraje, tak se to neda poslouchat :ó((( pokud me nekdo vyvedete z omylu, budu moc rad a udelam dalsi konzik ;)

 
HippieHunter
HippieHunter - 12.1.2010 15:52

BTW: kdyz je tu zminka o tech vypravach do dalek, nechystate se nekdo sem http://www.punk-disorderly.de/ ? docela o tom premyslim smajlik - 14

 
HippieHunter
HippieHunter - 12.1.2010 15:47

Ja mel na nadrazce natriskano :-p smajlik - 10

 
Bazarov
Bazarov - 11.1.2010 14:46

Mates.Kr: Párkrát sem byl na akci na Horňácku/Dolňácku, aj u vás na jihu, a je fakt, že se to tam často moc neřeší, dost lidí tam nosí vlastní víno a v poho. Chodí i staří bigbítáci, takže piva se propije taky dost.
U nás to taky neřeší, když to pořádají mladí borci a holčeny na dědinách, prostě to nikoho nezajímá. Já si vždycky pívo zaplatím, ale vodu, když sem károu, si koupím jednou, a pak si to dotočím na hajzlu nebo se zavodním předem, bo kupovat 0,2/0,3 vody za víc než je pivo, je zločin.
Sem četl včera, že tam máte včil 16 % nezam. :(

 
Mates.Kr
Mates.Kr - 9.1.2010 23:09

Sanovak: jo u nás na znojemsku? težko
v zimě bohužel okurky nebo brambory nerostou

 
Sanovak
Sanovak - 8.1.2010 16:12

Mates.Kr-co si treba najit brigadu?

 
Mates.Kr
Mates.Kr - 4.1.2010 13:57

na akci

 
Mates.Kr
Mates.Kr - 4.1.2010 13:56

souhlasim s tebou
a protože sme chudí studenti, tak si nosíme jídlo a pití s sebou,abychom to za draho nemuseli kupovat smajlik - 14

 
Banjo
Banjo - 4.1.2010 10:28

Gambáč 10° není k pití - leda v nouzi proti totální dehydrataci. 11° oproti tomu docela jde.
Znouze - hrajou i starší kusy, i když ne všechny. Některé "semlel čas". Ale rozhodně se na tohle téma dá mluvit s kýmkoliv z nich. Trochu něco o tom vím, v Plzni na ně chodím skoro pokaždé. A jestli se Kikuši povedly dva koncerty, kde nehráli Hasiče, tak to se mi stalo za celý rok jenom jednou...

 
Houda?
Houda? - 31.12.2009 11:27

Medvěd: proto je sosáš deno denně co?:-))

 
Medvěd
Medvěd - 31.12.2009 9:56

Gambrinus to už je dnes jen obarvená voda,to je pravda.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 31.12.2009 2:01

KŠILTOVKÁŘ: smajlik - 14

 
plusminus
plusminus - 30.12.2009 23:09

Lord.Alex: smajlik - 5 souhlas :D

 
Lord.Alex
Lord.Alex - 30.12.2009 16:21

No chlapík co dělá Gambáč by fakt po čuni dostat mohl:-)

 
KŠILTOVKÁŘ
KŠILTOVKÁŘ - 30.12.2009 13:11

mrtvola: TŘEBA HRÁT NA FESTU CO SPONZORUJE GAMBÁČ, POZVAT SI NA PÓDIUM ŘEDITELA A TAM HO POBLEJT A DÁT MU PO ČUNIsmajlik - 16

 
Lord.Alex
Lord.Alex - 30.12.2009 0:12

JJ nic pro medvědy:-)

 
Medvěd
Medvěd - 29.12.2009 23:33

Houda: No jistě ! I když on chodí (jak sám říká) pouze a jen na akce,kam chodí jen normální lidé :-))))))))))))))

 
Houda?
Houda? - 29.12.2009 22:40

podle mě už moc co novýho vymejšlet není ..... asi už jen míchat různý styli do sebe.

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-64