CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

1/ Siouxsie and the Banshees: Sirény a motlidby

Siouxsie and the Banshees. Sirény a motlidbyNa konci jedné zpustlé ulice leží sál Odeonu. Právě tady začíná Siouxise, ztělesnění reakce na všechno, co vidíme kolem, prvním koncertem mimořádně dlouhé turné po Británii. Ze slepých ulic neperspektivní periferie, z těch žalostných řad domků přesto vylézá armáda noci. Všechno, co dokázalo přežít z punkové revolty roku 1977, všechny ty ztemnělé duše, sinks, punks, mohykáni, všechno se to slejzá a vyhlíží k  Siouxsii. Je to dokonalý vztah. Oni ji potřebují, tak jako ona potřebuje je. Jsme v sále. Čelní řady dokonale zrdcadlí to, co ona zpívá, všechna slova, ústy i očima upřenýma na její obličej, jakoby vytesaný z kusu ledu. "Z kolíbek se line vábivý hlas, opřádá tě pavučinou, zpívá ti, že nemáš šanci.“ tolik Siouxsie ve své první skladbě. Ceremoniál v tomto "zparchantělém“ chrámu začíná jako nějaká filmová produkce – do tmy bzučí stroje, scéna odhalená přímo do divadelního horizontu klouzavě letících mraků. Bodové reflektory vytvářejí barevnou zeď, za kterou hraje kapela. Celému obrazu dominuje Siouxsie, která se plíží scénou jako orel vyhlížející krysy, poskakuje, vrhá se  vpřed, otáčí se a kroutí před pouštní krajinou zadní projekce pro skladbu "Arabian Knights“. Bubeník Budgie burácí do noci jako batalión městské infanterie. Pro skladbu " Head Cut“ si Siouxsie  nasazuje panamský klobouk, její nářky a skučení se bolestně vpalují do kůže. Pak se podél černých zdí objevují okna a Siouxsie se plíží počtyřech palácem Banshees (víly které věští smrt) do skladby " Tenant“ a pak "Night Shift“ a vlasy se jí lepí na potem zalitý obličej. Ve skladbě "Pandora’s Box“ se stává Louisou Brooksovou a smýká sebou a vleče se kompletním repertoárem z desek "Kaleidoscope“ a "JuJu“. Dáví ze sebe ze všech sil jeden význam za druhým, jednu barvu zvuku a hlasu za druhou. Pak se zhroutí na hromadu a zůstává takto uprostřed pódia jako malá holčička, která v návalu zlosti a žalu rozlámala svoje hračky a teď jí nezůstalo nic. Je konec představení.

Zatímco některé kapely dávají přednost své převaze nad publikem, svému trumfu, kterého chtějí víc a ještě víc, Banshees naopak věří v úplné totální sebeodevzdání. Dělají to tak, že nám zároveň umožňují sledovat se zatajeným dechem ten nejlepší film „gotické trgédie“. Jsme v transu. Jsme očarováni. (Spelbound)

Vivan Goldman v časopisu Melody Maker zpěvačku Siouxsii Sioux (nebo též Suzie Sioux a ještě dříve občanským jménem Suzane Janet Delionovou) označil za "Ice Queen of the new cold music Age"), za "ledovou královnu nového věku mrazivé hudby". Jméno které si tato "velekněžka punku“ vybrala pro svoji kapelu – The Banshees- jak nám prozradí letmé nahlédnutí do slovníku, znamená buď "víly které věští smrt“ anebo hovorově "protiletecké poplachové sirény“. Tedy Siouxsie a její Sirény. Líp si ani vybrat nemohla.

Je možné, že obsah skrývající se v záhadném názvu kapely by postihl to, oč Siouxsie and the Banshees jde,snad líp než stovky slov. Přesto, a jejich mistériu navzdory, zkusme se v několika utržcích z historie této kultovní kapely sestavit průzračnější obraz jejich tvorby. Pokusme se o to přesto, že i autor biografické publikace o Siouxsie and the Banshees, jeden z redaktorů New Musical Expressu, při minimálním možném množství informací konstatoval, že Siouxsie – to znamená pokusit se definovat nedefinovatelné! Banshees – to je svatba mýtu s autenticitou, je to boj protikladů, fascinace a skutečných plodů tvrdé práce. K jejich specifické estetice přispívá fantazie právě tak jako fakta. Zastřené pravdy se tu srážejí s názory vyslovenými bez ubrousku, věci dělané úmyslně pro efekt získávají postupem času hlubší význam, věci jakoby náhodně se skládají do překvapivých efektů.

Hledáme – li dobu a místo vzniku této jedné z nejvlivnějších kapel 80. let minulého století, jsme znovu odkázáni na střety fantazie a skutečností. Jedna z verzí vypovídá, že příběh téhle skupiny začíná ve filmu Vincenta Price, který zpracoval jeden z příběhu Edgara Alana Poea: "Cry of the Banshees“ Poe byl oblíbeným autorem jistého mladíka, Stevena Baileye, z něhož se postupem doby nevyklubal nikdo jiný než Steve Severin, skladatel, textař, basista a klíčová postava the Banshees. Otce jsme tedy našli. Matkou pak nemůže být nikdo jiný než Suzane "Siuxsie“  Dalionová, ozdoba prvních koncertů Sex Pistols. Jiná verze mluví o tom, že Siouxsie a Steve Severin se sešli ještě dřív než koncem roku 1975 na koncertech Johnyho Rottena a Pistolí, a to při koncertě Roxy Music ve Wembley roku 1974. Byla prý z toho láska na první pohled. Láska k Velvet Underground, Iggy Popovo Stooges, Roxy Music  a T.Rex. Na počátku tedy bylo společné estetické a hudební zaujetí a souznění. Ať je to tak či onak, Sex Pistols u toho byli taky.  

Zdroj: VOKNO

Pokračování příště..   

Připravil: Kilčo

Siouxsie and the Banshees:


6.2.2010   Rubrika: Články   |   Komentářů: 4   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,5
jde to 1,5
 

Diskuse ke článku - 1/ Siouxsie and the Banshees: Sirény a motlidby

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
IAn
IAn - 8.2.2010 16:14

Tak já si taky přidám. ČLÁNEK SUPER. Další moje srdcova po Joy Division, The Cure a Bauhaus. Jen doplním Vinďase. Siouxie žije s Budgiem ve francii na venkově. A v současné době hraje s novou doprovodnou kapelou starý songy na koncertech. Ale v té kapele nehraje ani Budgie ani Severin, na YOUTUBE jsou klipy z konecrtů 2008 a 2009.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 6.2.2010 22:58

Siouxie ;-)

obrázek - scan0011.jpg

 
Kilčo
Kilčo - 6.2.2010 17:38

winďas: kamaráde není to z mojí makovice, jen čerpám v dostupné literatuře co tady mám v krabici od bot, v dalším pokračování (bude jich pravděpodobně více) bude popsán jejich první koncert.

 
Radovan
Radovan - 6.2.2010 17:07

Smekám klobouk a skláním svůj kord k zemi Kilčovi za čím dál lepší články!!! K téhle kapele mám néjen citový vztah, ale patří k souborům které si pouštím ještě i dnes po 15tileté rekonvalescenci veškeré muziky a stylů.
Jen doplním:
Steve Severin je basista nikoli kytarista. Kapela si přicmrndla trackem ´face to Face´ ve filmu ´Batman Return´, Suzy chodila s bubeníkem Budgiem (nevím jestli jsou spolu ještě dnes). kapela se rozpadla v ´96 zrovna když je Sex Pistols žádali k jejich reunionu k předskakování. V této kapele se vystřídalo nespočet kytaristů jmenujme Johnna McGeoha, který hrál v Rottenových P.I.L., než ho J.Lydon vykopl za to že použil Lydonovy pásky s nápady pro svůj sólovy projekt a z Banshees ho vykopli proto že kdysi na turné si zjevně na něčem ´ujížděl´, když místo ´Happy House´ spustil třeba ´Switch´, dále zde několik let hostoval Robert Smith z postpunkových The Cure, který jako asi jediný znal všechny písně nazpaměť. Právě Suzina rtěnka inspirovala k jeho rtěnkovské vizáči individua:-) Na albu kaleidoskop se v roce ´80 zase skvěle blýskl S.Jones ze Sex Pistols. Zajimavosti je že kapela se v začátcích (´76) jmenovala Flowers of Romance což vymyslel J.Rotten proto že mu to přišlo jako nejabsurdnější název kapely. První pseudo koncert odehráli bez jakéhokoliv zkoušení, předtím totiž zjistili, že vůbec neumějí hrát. Celý koncert tudíž improvizovali a bylo to na oficiálně prvním (McLarenovém) punkovém koncertu v Anglii společně s Sex Pistols,francouzskýmy Stinky Toys a myslím že ještě Damned....zajímavost:na bicí jim tehdy bušil Sid Vicious, Suzy a Severin můžete vidět stojící v pozadí v TV show Billa Grundyho kdy jej Sex Pistols poslali doprdele poté co se snažil flirtovat s jablečnou Suzy (tehdy celá tato banda patřila k punkové komuně s názvem ´The Bromley Contignuent´. Banshees mě dovedli ke kultům typu Joy Division, Bauhaus, Sisters of Mercy, Cure, The B-52´s..atd které obdivuji stéjně jako Vincenta Price (doporučuji Scissorhand Edward, House of Usher, Pit and Penduluum...)