CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

3/ Vstupte do zahrady jménem Hong Kong

Vstupte do zahrady jménem Hong Kong 

Hned na další zkoušku přišel nový bubeník Dixon. Stačilo mu půl hodiny a skupinu zase opustil. Violoncellista zvaný Simone přečkal dvě zkoušky a zbalil to. Od Sex Pistols přišla pozvánka, aby se Siouxsie připojila se svou kapelou k jejich prvnímu velkému turné "Pistols Anarchy Tour“. Naše kapela odmítla s tím, že nejsou ochotní dávat se do kupy s něčím, (co již tehdy!?) považovali za stagnující punk movement. Skutečnost byla prozaičtější, Banshees dokázali nacvičit teprve ( a nebo vlastně konečně) první obrovskou skladbu, již byla "Love in a Void“. Přišlo jaro 1977 a Banshees konečně našli spřízněného bubeníka, kterým byl Kenny Morris. Vypadal sice jako rodné dvojče Siouxsie, ale co mu chybělo, byly bicí. Stevenson musel přemluvit manažera Sex Pistols McLarena, aby jim čas od času půjčil svojí zkušebnu na Denmark Street a teď už šlo jen o to najít kytaristu. 2. července se jim ohlásil John McKay, posedlý věcí Banshees, neškolený ve hře na kytaru, využívající převážně disonantní techniky, avšak horlivý a důvtipný. McKay pak na dlouhou dobu zůstává ozdobou skupiny a sjeho příchodem u Banshees nastává éra anaxagonického vizuálního působení. Známé je jejich prohlášení: "Naše oblečení odráží těžké časy, v nichž žijeme. Je to revolta proti takovejm sračkám, jako Mick Jagger posetej diamantovejma cvočkama“ (S. Severin). Pro Banshees je to doba různě obsahově "přebásněných“ slavných písní. Třeba "zmansonizovaná“ "Helter Skelter" od Beatles, Bolanova "20 Century Boy“ nebo na TV téma "Captain Scarlet“ Skladeb přibívá, ale vlastní aparatura nikoli. A tak jsou nuceni použít další špinavý trik. Každé své předkapele (!) namlouvají, že se jim cestou rozbil kamion s aparaturou. Jejich skutečná zmrzačená výbava se skládala ze dvou bubenických paliček a kytary. Přesto odmítají podepsat jakýkoli kontrakt, který by nesplnil pouze jenom jejich vlastní podmínky. Jakýkoli sebemenší diktát či manipulaci odmítají. I na tak nekompromisní scéně, jakou byla ta punková, byli jednou z mála vyjímek. "Určíme si svoje podmínky sami. Nenecháme si svoje věci rozmělnit jenom proto, aby se to líbilo lidem za úřednickejma stolama. Jsou to všechno takový ignoranti, že i jejich odmítání bereme jako kompliment.“říká tehdy o situaci Siouxsie. Faktem je, že řada gramospolečností byla jejich dosavadní reputací značně otřesena.

sioux 1978

SIOUX, MORRIS, McKAY, SEVERIN - 1978

Jednoho rána se ale na čelních dveřích patnácti předních nahrávacích společností objevil čerstvě a pestře vysprejovaný nápis: "Podepište smlouvu s Banshees. Hned!“ Fanoušků přibývalo a začali se dožadovat alespoň jednoho singlu. Mezi tím však došlo ke dvěma událostem, které gramospolečnosti utvrdily v jejich sebeobraně vůči Banshees. Siouxsie se zapletla do případu Bruce Thomase, basového kytaristy u Elvise Costella, a pak byla zas zatčena policií před Finsbury Park Rainbow spolu s Kennym Morissem. Schovávali se před deštěm v jedné boudě před koncertní halou, přičemž je nepřestávala dotěrně sledovat posádka jednoho policejního auta. Siouxsie byla nucena v rozčilení použít své pankerské boty jako (slovy policejního seržanta) "útočné zbraně“. Pokuta nevylepšila finanční deficit skupiny, její kopanec do policejního zadku však inspiroval dosud nezasvěcené k otázce: "Kdo je ta Siouxsie? A tak se díky filmu, zachycující živě jejich vystoupení v pořadu "So it goes“, dostávají i mimo území Londýna. 29. listopadu John Peel vyhověl přání posluchačů a Banshees se vznášejí éterem při session na Radiu One. Venkovský lid dostal šanci ochutnat Banshees ve skladbách "Love in a Void“, "Metal Postcard“, "Suburban relapse“ a "Make up to breake up“ Banshees cestují úspěšně do Paříže a amsterodamu a dvě písničky ("Limblessly in Love“ a "Bad shape“) zařazuje do svého filmu " Punk Rock Movie“ režisér Don Letts. Nils Stevenson začal uvažovat, že session u Johna Peela přetočí na desku, ale co čert nechtěl, šéfové BBC nařídili tyhle záznamy hodit mezi zakázané “Red Tapes“ do sejfu. "Zdálo se, že nemáme na vybranou. Naše úspory vyschly. Rozhodli jsme se bez zbytečného podlejzání a koketování vstoupit do srdce bestie“ Touto bestií byla podle Steve Severina "děvka gramoprůmysl“. Ale vnucovat se, to ne! Banshees si vypůjčili peníze  a roztočili hru vabank. Tou se mělo stát koncertní turné šestnácti  vystoupení po Británii. A pak: buď, a nebo! Těžko říct, jestli Siouxsie má takovou smůlu nebo štěstí, ale právě v první den turné, 30. března  znovu vstupuje se skandálem na stránky národního tisku. Zpráva oznamuje, že punková zpěvačka zvaná Siouxsie musela být násilím vyvedena z restaurace na Wardour Street, kam si zašla po premiéře filmu Sexuálních pistolníků "The Great Rock’n’Roll Swindle“. Včem byl problém? Zákazníkům se nelíbilo její tričko. Byli tam vyobrazeni dva homosexuální kovbojové, střílející po sobě, ....čím asi? Dosud nešťastní the Banshees se dočkali svého. 9. června roku 1978 za nimi přichází agent firmy Polydor a žádá je o podpis na smlouvu na tři roky. Podmínky jsou skutečně neuvěřitelné. Skandální kapela the Banshees do smlouvy zahrnuje formuli, že "za sebe neručí“. Polydor vyšel jejich požadavkům vstříct a zavázal se kapele ponechat plnou kontrolu nad jejich uměleckou a tvůrčí prácí, včetně produkce, výběru reklamních prostředků, obalů desek a zavázal seotiskovat na obalech desek veškeré jejich texty bez jakékoli cenzury. Vyhráno! Málokterá kapela té doby si dokázala vydupat ze země takovou svobodu jako oni. Už za osm dní pracujou na svém prvním singlu ve studiích na Pathway Studios v Highbury. Polydor si za 12 000liber povolal z USA producenta Bruce Albertina. The Banshees zkoušejí, co si mohou dovolit a....Albertin cestuje zpět do Ameriky. Na jeho místo si vybírají (dnes již velice známého) Steve Lillywhitea, kterého Stevenson objevil u The Heartbreakers. 23. července the Banshees pořádají v sále Roundhouse prestižní koncert. V srpnu se objevuje dlouho očekávaný singl "Hong Kong Garden“. Neuvěřitelných 250 000 lidí si koupilo tenhle singl, aby si poslechlo "nezvykle intoxikující kytaru a text působící jako snímkování orientální krajiny z japonského expresu“, jak napsal jeden z hudebních kritiků.

"Vstupte do zahrady jménem Hong Kong

džunky se tu potácej zmaštěnou špinavou vodou

je tu starým zvykem prodávat svý dcery

jestli si přejete číslo 23

nechte tady na oplátku špinavý jeny

vstupte do týhle zahrady – Hong Kong“


Zdroj: VOKNO

Pokračování příště.. 

 

Připravil: Kilčo

Siouxsie and the Banshees:


9.2.2010   Rubrika: Články   |   Komentářů: 2   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1
PUNK 1
 

Diskuse ke článku - 3/ Vstupte do zahrady jménem Hong Kong

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
chrpa
chrpa - 12.2.2010 14:03

ja chci priste...

 
suft
suft - 11.2.2010 15:39

jo jo Hong Kong Garden skvělý singl, skvělá pecka od Siouxsie smajlik - 5