CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

Recenze: Konec punku v Helsinkách

Recenze: Konec punku v Helsinkách

No, čím začít? Od knížky, kterou napsal Jaroslav Rudiš, jsem nic moc neočekával. Říkal jsem si, co tak může o totalitním punku napsat týpek ověnčený literárními cenami, který se jednak nepohyboval v punkové scéně a který byl navíc tehdy za komoušské totality moc mladý na to, aby si to všechno mohl pořádně uvědomit a srovnat v hlavě. Pak jsem ji otevřel, začetl jsem se a děj mne vtáhl do svých osidel. Příběh se odehrává ve dvou prostorových a dvou časových rovinách, jež se kříží, aby se v závěru setkaly. Ole, čerstvý čtyřicátník, bývalý punkový muzikant z NDR, tráví dny a noci ve svém baru Helsinky, kde se schází několik dalších ztracených existencí nespokojených se světem, který je obklopuje, a s jeho nezastavitelným pochodem měnící se historií. Komunistická totalita ve východním bloku sice skončila, nástup eurounijního biokapitalismu se sociálně-tržním hospodářstvím je však také nějak moc neohromil. Nancy, nebo jak se jmenuje, zase žije v Jeseníku, poslouchá HNF, Sex Pistols a Toten Hosen a umí dobře německy, protože její rodina je německého původu. Kromě toho, že si píše deník a žije svůj punkový sen, má strach z toho, že chytla rakovinu kvůli atomovému mraku z Černobylu.

Ole se protlouká životem, jak to přijde, a žije ze dne na den. Ženské už ho nudí, vlastně už má spíše dost těch neustále stejných dramat, které jsou s nimi neoddělitelně spojeny, a tak se jednoho dne rozhodne, že už s nimi skončí. Zůstanou mu jen ty dívčí oči, jež ho neustále v mysli pronásledují a nedovolí mu zapomenout na jeho mládí a výlet do ČSSR, který ho na celý život poznamenal. Nancy zase kvůli punku vykopnou ze školy, naběhne do pracovního procesu a těší se na koncert Toten Hosen v plzeňském Lochotíně, který se pomalu blíží. Do toho všeho nastupují podivné anarchistické akce ve městě, kde stojí bar Helsinky a Oleho život se prapodivnou hrou osudu zvolna vyšinuje ze zajetých kolejí. Jednu vyhaslou punkovou generaci střídá další, ta, co poslouchá techno a bývalá punkovost dnešních koleček v systému je jí k smíchu. Kulisy a herci se mění, jádro problému však zůstává stejné, nuda a nespokojenost se společností, s měšťákem, s "hezkými lidmi".

Nebudu vám tady prozrazovat celou zápletku, knihu si raději sežeňte a uvidíte. Je sice na můj vkus málo brutální jak stylově, tak koncepcí příběhu a jeho závěrečným vyzněním, ale je čtivá a dostala mne. Chci tím říct, že když si vezmu třeba knížky od takového Irvina Welshe jako například "Trainspotting", a romány od Nicka Hornbyho typu "Všechny moje lásky", tak "Konec punku v Helsinkách" má mnohem blíže tomu Hornbymu, se kterým ho však samozřejmě nechci srovnávat, neboť má svůj osobitý styl. Jaroslavu Rudišovi nemohu upřít opravdový talent vypravěče, román se čte úplně sám od sebe a když jsem celý příběh konečně zhltl a knížku jsem položil na stůl, zbyl mi v mysli jen ten nepopsatelně tísnivý smrad té zkurvené doby, jenž s sebou tak nějak vnitřně a neoddělitelně táhnu životem a snažím se s ním dodnes nějak vyrovnat, jen ten nepopsatelně tísnivý smrad té zkurvené doby, v níž však pro nás, co jsme to zažili, byl ještě punk opravdovým punkem a protestem proti zasranému komoušskému systému.

Jedná se pouze o můj subjektivní pohled na věc. Dobře napsaná knížka, kterou Rudišův román určitě je, každého osloví nějakým jiným způsobem a umožňuje čtenářům, aby si každý z nich při čtení našel to své, co ho zaujme a s čím se ztotožní. Takže vás možná napadne úplně něco jiného, což je docela přirozené. Jo a ještě něco nakonec, jako bonus se dozvíte, jak se má správně stavět číro a vyrábět mega koktejl Molotov.

 

Webové stránky Jaroslava Rudiše

mrtvola ©


24.10.2010   Rubrika: Literární fabrika   |   Komentářů: 18   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,3
PUNK 1,3
 

Diskuse ke článku - Recenze: Konec punku v Helsinkách

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Kikuse
Kikuse - 24.11.2010 23:32

Tak co třeba nějakej příspěvek ke knížce... Konec punku v Helsinkách mi vrazila do ruky máma, že prej se mi to bude líbit, a taky že JO! Je to výborný, kupte si to, přečtěte si to... smajlik - 1

 
Anti.flag
Anti.flag - 6.11.2010 11:11

už tu knížku mám doma, chystám se ji brzo přečíst, hned jak dočtu Kmotra Mrázka...

 
Medvěd
Medvěd - 29.10.2010 10:18

Hugo Munin: smajlik - 10

 
Hugo Munin
Hugo Munin - 27.10.2010 9:55

Máme se tak dobře, jak jsme se nikdy neměli.
Přesně tak! Mrtvolo díky, jsem rád, že to tady od někoho zaznělo (a zřejmě ne teda poprvý). Z Medvědovo a dalších levičácko fašounskejch keců je mi na blití, reagovat na to nemám sílu, tak jsme rád, že ještě někdo má.

 
Medvěd
Medvěd - 26.10.2010 21:35

mrtvola ©: Tak to jsem rád.Ten článek jsem už četl.

Hele já se k tomu opravdu nechci vracet.Ale ta uklízečka před rokem 89 měla třeba družstevní byt,tudíž jí nějakej nájem odpadl a proto jí zbývalo na potraviny atd.Dnes s platem deset tisíc je to na hovno,když například v Praze za garsonku musí platit osm tisíc.Sic máš pravdu,že by si toho dnes mohla koupit víc,ale stejně nemůže,ač by třeba chtěla,páč musí platit vysokej nájem,drahé jízdné pokuď třeba dojíždí.V Praze třeba dnes stojí režínka na měsíc 550 kč,což taky není nic levnýho.Jinak,já ted opravdu mohu sedět každý odpoledne v hospodě,to máš pravdu.A taky ti řeknu čím to je.Je to tím,že mi po odchodu z Prahy odpadla položka v hodnotě 9 500 kč,které jsem dával za nájem v Újezdě nad Lesy.U nás na vesnici platím se vším všudy čtyři tisíce a jsem vysmátej.Ono platit o 5 500 měsíčně míň je sakra velkej rozdíl.Další věc je ta,že mám stálou práci,kde dostávám pravidelně vejplatu.To taky v Praze nebylo pravidlem.Tam jako betonář jsem byl odkázanej na počasí,když chcalo,mrzlo atd,tak jsem seděl zadarmo doma.V té práci,co jsem teď i kdyby bylo já nevím jak,tak mi peníze jdou.Sice třeba nebudu a neberu na vesnici (no já pracuju u Jičína),jako jsem v Praze v sezoně vydělával skoro průměrně 25 000 až 28 000 tisíc (mám 15 000),což s těmito penězi se v Praze žilo královsky,ale jak jsem psal.V zimě jsem třeba vydělal jen deset a to byl pak průser.Sem normálně kolikrát vyrazil na Černej most na vajgly a ták :-) Ale i tak s těmi 15 000 se mi žije hezky.Horší by bylo,kdybych byl nucenej dělat jako lidi v Jičíně v Penny za nějakej 8 500 hrubého,to by bylo na hovno i s tím placením 4000 nájemného.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 26.10.2010 21:26

Co se týče toho tvého odkazu na článek ze csaf, tak nezapomeň na to, že pravidelně sleduji extrémistické weby a dobře se bavím, když vidím, jak si je tzv. ultrapravice s ultralevicí blízká. Na ty ekonomické důvody (nepovedené vládní investice, přihrávání státních zakázek předraženým firmám, poskytování pozemků nadnárodním korporacím za 1 Kč/m – pozemků, za které obyčejný smrtelník zaplatí 1000x víc a z nichž korporace za pár let zmizí za vidinou levné pracovní síly....), které anarchisti uvádějí jako jeden z důvodů údajně špatné situace v ČR, našla lék Vandasova DSSS, mají to ve svém ekonomickém programu.

AUDIT EFEKTIVNOSTI POBÍDEK pro zahraniční investory, vytěsňování nežádoucích investorů. Provedeme audit působení investorů, kteří pro sebe vymohli státní pobídky, které si platí pracující lidé z daní. Zasáhneme proti nejotřesnějším případům, které nepředstavují žádnou přidanou hodnotu a jsou de facto jen otrokářské kolonie, dovážející různé cizince a znečišťující životní prostředí. Zrušíme systém investičních pobídek, který je diskriminační a preferuje cizí velkokapitál, nastavíme daňový systém tak, aby byl motivační pro produktivní a inovativní činnost domácích subjektů.

KONTROLA TOKU SPEKULATIVNÍHO KAPITÁLU. Spekulativní kapitál záměrně způsobil (nejen) tuto krizi, ale i všechny předchozí. Jedná jako lichvář na globální úrovni. Jeho cílem je zmocnit se nejen našich majetků, ale i našeho politického systému, a zotročit nás. Buďto tedy budeme my kontrolovat spekulativní kapitál, nebo on nás.

ZÁKAZ VŠECH DOPOSUD LEGÁLNÍCH ŠVINDLŮ ohrožujících stabilitu národní ekonomiky a vyžadující podporu daňových poplatníků. Sem spadá zejména bankovnictví s částečnými rezervami a „penzijní reforma“, privatizace strategického majetku nadnárodnímu kapitálu

smajlik - 10

 
mrtvola ©
mrtvola © - 26.10.2010 21:12

Souhlas. Pokud tady nebudeš tlačit ty rudohnědé kecy, nebudu na ně muset reagovat. Jinak znovu opakuji, že se máme tak dobře, jak jsme se nikdy neměli. To, že můžeš každé odpoledne strávit v hospodě, je jasný důkaz, že se nemáš špatně. Já si to ve Francii nemohu finančně dovolit, páč by mi vzhledem k ceně piva nezbylo na žrádlo a nájem. No a tady máš odkaz na článek z Reflexu, ve kterém je ukázané, jak se mají dnes lidi lépe než za komoušů.

"Vezměme si třeba uklízečku. Kolik taková paní (přes devadesát procent příslušníků profese jsou ženy) brala za socíku 1989 a kolik dnes a co si za to mohla koupit? V roce 1987 měla uklízečka ve škole 1080 korun měsíčně. V roce 2009 10 077 korun. Začneme chlebem. Kilo chleba stál tehdy 4,40 Kčs, v roce 2009 22, 50 Kč. Mohla by si tedy koupit 245 kilo chleba za totáče, nebo skoro 448 kilo za kapitalismu a demokracie. Mléko bylo za dvě kačky, mohla ho mít za celou měsíční mzdu 540 litrů, dnes za cenu kolem 17 korun 592 litrů. Pokud byla neřestnice a kouřila, měla by za Husáka 77 krabiček spartek a za Klause 146. Kilo kuřete bylo za 30 tehdy a za 60 nebo 70 dneska. Spočítejte si to sami."

http://www.reflex.cz/clanek/dokument/38695/levicaci-brzdete-i-uklizeckam-je-dnes-lepe.html


 
OldHandFromHell
OldHandFromHell - 26.10.2010 18:26

Medved: by me zajimalo v jaky dobe by si chtel zit protoze takova doba, kdy se o tebe nekdo stara, ty delas hovno a akorat si na gauci honis kokota asi nikde neexistuje kamo...ale, jestli chce zmenu, muzes se zkusit prestehovat nekam, do kralovstvi hele, tam budes muset makat na poli pro vrchnost a na blby zvasty ti moc casu nezbydesmajlik - 1

 
Medvěd
Medvěd - 26.10.2010 11:47

mrtvola ©: Hele Mrtvolo sorry,za ty kecy.Už jsem jednou říkal,,že se o tom nebudem bavit,páč se akorád pohádáme a jsme na sebe pak hnusný,ale zase jsme to porušili.Jednou provždy už si nebudem nadávat a o určitech věcech se radši spolu bavit nebudem,páč jak je vidět nepřínáší to nic dobrýho.Souhlasíš ?smajlik - 14

 
Medvěd
Medvěd - 26.10.2010 5:02

http://www.csaf.cz/index.php?clanok=1087

 
Medvěd
Medvěd - 26.10.2010 4:58

Bude pršet,svině rejou....smajlik - 23

 
chrpa
chrpa - 25.10.2010 21:09

Medvěd: seš čůrák,nic víc...
a vážně zvažuju inzultaci při našem příštím setkání...

 
punkie
punkie - 25.10.2010 13:22

ale ne... Medvěd se tu zase vyblil? smajlik - 20

 
Banjo
Banjo - 25.10.2010 6:50

Medvěd: já si bolševika na rozdíl od tebe pamatuju. A to se neboj, o tebe by se taky postarali, ale to by se ti asi moc nelíbilo. Třeba povinná vojna na dva roky.
Řeknu ti příklad - v 80. letech jsme si podali (já, máma a sourozenci - táta nemohl, protože musel 2x týdně jezdit do špitálu) žádost, jestli bychom mohli na dovolenou do Jugoslávie (dnes Chorvatsko - předtím jsem tam byl v roce 1969 - já jen aby si někdo nemyslel, že jsem tam jezdil třeba každý rok). Odpověď nepřišla žádná. To znamenalo, že jsme na takovou dovolenou mohli zapomenout. Asi dva roky potom jsem byl na výslechu u tajných. Tam jsem se dozvěděl, že jsme tam prý chtěli zůstat. Nechtěli, ale to je fuk.
Píšeš, že se ti nelíbí tahle doba ani ta předtím, a přitom tu předtím spíš chválíš.
To je asi jako říkat, že rakovina je sice blbá, ale to je to proti té sračce, co jsem měl minulý týden. Srovnáváš nesrovnatelné, hochu...

 
seelya
seelya - 24.10.2010 21:59

Medvěd: máš pravdu, radšej si nič nekupuj ani nečítaj. Chýba ti k tomu potrebný nadhľad.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 24.10.2010 11:20

Medvěd: to, že se stát o všechno postaral, je právě ten největší problém, který z nás vychoval líná a nesamostatná komoušská hovna. A knížku si rozhodně nekupuj, to není nic pro tebe, raději si sežeň román Anna proletářka od Ivana Olbrachta.

Co se týče mě, tak jo, zdrhl jsem. No a co? Prostě jsem v tom policejním státě nemohl žít a byl jsem příliš zbabělý na to, abych šel kvůli tomu do basy. Ještě, že jsem v ní nebyl. Proč bych to taky dělal? Proto, abych si o dvacet let později četl na netu ty tvoje rudohnědé kecy?

 
Medvěd
Medvěd - 24.10.2010 6:18

...proti komoušům...

 
Medvěd
Medvěd - 24.10.2010 6:16

Ole, čerstvý čtyřicátník, bývalý punkový muzikant z NDR, tráví dny a noci ve svém baru Helsinky, kde se schází několik dalších ztracených existencí nespokojených se světem, který je obklopuje, a s jeho nezastavitelným pochodem měnící se historií. To museli bejt pěkný zbabělci a srabi,co Mrtvolo,ty jistě o tom víš své,že ? :-) Čtu dál!

Jen zkurvené komoušské doby... hm.V tý době si nemusel za všechno platit,stát se o tebe postaral,vole.Dnes muší zaplatit i za to,že se jdeš na veřejnosti vychcat!Neuznávám minulou dobu,ale taky neuznávám tu dnešní.Jen jedno řeknu.Takovej bordel jakej tu je,tak tu dříve nebyl.

Chtěl sem si to koupit,ale vidím,že s ním koketuješ a souhlasíš s tím,že místo toho abys zbrojil pro "komoušům" (v naší vlasti) tak nejlepší varianta je "zdrhnout" .... to mě vede k tomu,že to bude "pouhé" stěžování a budou to blbé tlachy a negativa na minulou dobu( to dobrý tam samozřejmě autor neuvede,páč by to nemělo tu správnou vejšku a "glanc") a kdyby to tam uvedl,tak by se na nějaké psaní z vysoka vysral) a to číst nepotřebuju.Zase si Rubiš namastil kapsu na "melancholii a jak mu tehdejší doba ubližovala". Co,Mrtvolo,napodobíš ho ? Napodob ho.Ono se to stratí,takovejch,co do našeho systému kecaj ze zahraničí je požehnaně.Tam se stratíš a nebo možná i vynikneš! Punk vole !!!

Zdar!