CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

Prohlášení Štěpána Málka z N.V.Ú.

Štěpán 'Makeba' Málek

Na internetu se stále objevují diskuze a káravé články od lidí, kteří nikdy komunismus nezažili (nebo byli ještě v plenkách) a přesto kritizují zpěváka punk kapely NVÚŠtěpána 'Makebu' Málka. Stále se někdo ohání Cibulkovými seznamy agentů StB, o nichž inteligentní člověk rozhodne jako o nedůvěryhodných. Proč kritizovat člověka, který je v punku přes 20 let a pro scénu dost udělal a stále dělá??

 

Zde máte vyjádření zpěváka kapely NVÚ - Štěpána Málka, kterému se dá důvěřovat více než Cibulkovým seznamům.

 

Takže zdarec příznivci i odpůrci naší kapely i mojí osoby.
Ač nerad pracuji s netem, chci se vyjádřit k debatě, která probíhala na našich stránkách a v současné době probíhá na Bandzone a pokusit se pár věcí uvést na pravou míru.
Je pravda, že za minulého režimu jsem byl několikrát vyšetřován StB i kriminálkou. Poprvé když mi bylo 16 a nebylo to kupodivu v souvislosti s punkem, ve kterém jedu od 14, ale kvůli výtvarným aktivitám, kdy na mne a mé přátele podala anonym jakási zasloužilá soudružka. V té době jsem neměl pojem, jaký je rozdíl mezi kriminálkou a StB, prostě to byli tajný. Další výslechy a kontakty byly, když mi bylo kolem 20 let. Záměrně vynechávám běžné vyšetřování uniformovanými příslušníky SNB, neboť jako panker jsi mohl na "cajtárně" skončit kdykoliv za cokoliv.
Vzhledem k tomu, že jsem v té době podepsal kdejakou podpisovku včetně prohlášení Několik vět, byl členem Jazzové sekce, která byla v té době kriminalizována a zúčastnil se spousty nepovolených akcí, koncertů, výstav, atd. a vzhledem k tomu, že jsem v té době studoval vejšku (peďák v Hradci Králové), nebylo divu, že o mne StB projevila zájem, ačkoliv jsem se nikdy necítil být nějakým disidentem nebo bojovníkem proti režimu. Prostě jsem se jen zajímal o jinou kulturu, než byly ty oficiální sračky. To na průšvih stačilo bohatě. Jediné, co jsem kdy podepsal, byl protokol o dobrém zacházení s mojí osobou, tj. že na mne nebylo pácháno fyzické ani psychické násilí. Je pravda, že hubu mi nikdy u výslechu nerozbili, na rozdíl od některých mých přátel.
Na své svědomí prohlašuji!!! Že jsem nikdy nikoho nenapráskal!!! A že jsem nebyl žádný agent!!! Ačkoliv jsem dvakrát totožně uveden na cibulkových seznamech. Je pravda, že mi byla nabízena spolupráce po dobrém i pod nátlakem. Nabízeli mi i bezproblémové dostudování VŠ, náhradní civilní službu (místo dvou let vojny), vyhrožovali mi vyhazovem mých rodičů z práce a vyloučením mé tehdejší přítelkyně z vejšky (studovala akádu v Praze).
Výsledkem bylo, že mne vyhodili z vejšky, ačkoliv prospěch jsem měl O.K., a že jsem se rozešel se svojí přítelkyní. Nevím, jak by dopadli mí rodiče, kdyby nepřišla revoluce. Nakonec jsem se zajímal i o to, co o mne mají v pardubickém archívu spolupracovníků a výsledek - nic. Dozvěděl jsem se pouze to, že moje složka byla skartovaná koncem roku 1989, takže v tomhle nemůžu fakt víc udělat, ani se nijak bránit. Závěr si učiňte sami a věřte či nevěřte. Já mám svědomí čisté.
No, a debatu o tom, jsem-li či nejsem správnej punker, nemám potřebu rozvíjet. Hádat se o to, má-li pankáč působit jako kantor na universitě, to mi přijde směšný. Jsem-li pro někoho přisluhovač kapitalismu (hahaha) kvůli tomu, čím se živím, mimochodem, ta práce mě baví a naplňuje, tak mu to vyvracet nehodlám. Pro mne punk není o bydlení v kanále nebo permanentní sjetosti a ožralosti, či o nějaké ortodoxnosti ať nalevo nebo napravo. Pro mne to je především hudba, svoboda, přátelé a nijak se to nevylučuje s mojí prací a rodinou.
Jsem to, co jsem, tj. Štěpán, starej 39 let, kterej se ve 14 zbláznil do punku a ještě nedostal a asi určitě nedostane rozum. Jsem táta dvou dětí a manžel, jsem pedagog na Hradecký universitě a výtvarník. Tohle všechno jsem já a jestli to je či není punk, na to seru, to je můj punk.
Zároveň děkuji všem lidem, který mi věřili a věří a všem, které oslovuje to, co děláme s kapelou. Kdykoliv jsem ochotnej o čemkoliv kol mé osoby podebatovat osobně, raději než anonymně na internetu.
Howgh!

Štěpán "Makeba" Málek, leden 2006

 

převzato z www.NVU.cz

 

 

   Opravdu nechápu lidi, kteří v životech druhých slídí a hledaj sváry, jenž pak hrdě medializujou. Soudný člověk pochopí, že za dob komunismu být pankáčem bylo odvážným krokem a režim proti punku tvrdě bojoval. K potlačování hnutí používaly všelijakých prostředků > vyhrožování, že vaše rodiče vyhodí z práce a postarají se aby už je nikde nevzali, vás vyhodí ze školy či práce, a vyjímkou nebylo násilí. Jak bylo napsáno v knize Kytary a řev: "Československá republika, léta 1977-1989. Byl to právě onen časoprostor, v němž se tehdejší punkrockové kapely pohybovaly, který s sebou přinášel situace, kdy běžná věc jako zorganizování koncertu spíše připomínala bojovou hru, barevné vlasy a náušnice v uchu znamenaly pozvánku k nakládačce na policejní stanici ......  Až do určitého nepatrného oteplení na samém konci 80.let bylo provozování punk rocku u nás činností nebezpečnou i pro ty, co jinak chtěli být poslušní a jen si v klidu ve sklepš mydlit tři akordy."  Tuto knihu doporučuji přečíst, aby člověk získal objektivní pohled.

 

Proto označovat zpěváka NVÚ za podrazáka, komouše, zrádce, lháře a podobným, je jen důkazem lidský závisti a omezenosti.

špína

 

 


10.2.2007   Rubrika:   |   Komentářů: 107   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,4
PUNK 1,4
 

Diskuse ke článku - Prohlášení Štěpána Málka z N.V.Ú.

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-44
Medvěd
Medvěd - 19.11.2007 8:37

Ty vole Štepán by ti mohl dělat fotra,nezažils nevíš a vůbec odsuzovat člověka kdyžho neznáš,mi příjde jako dost velká ubohost.Ještě bych od tebe chtěl slyšet co by jse přímo na jeho osobu mělo provalit Kokto :-))

 
Medvěd
Medvěd - 7.10.2007 11:16

Anonym:zkus si přečíst,na stránkách www.zonaa.sk,co o tom říká Konýk a třeba pochopíš jak to tenkrát bylo.
Jen mě sere,že se po 17letech takové věci vůbec vytahujou,jak u muzikantů nebo herců,spíš se to mělo vyřešit hned po revoluci a né se v tom ted srát,ted to používá spíš ten,kdo závidí,nebo má potřebu házet určité osobě klacky pod nohy asi tak.

 
OiPunk!
OiPunk! - 15.9.2007 20:20

Štěpán by měl bejt vzor pro každého ! N.V.Ú jsou jedni zmála super kapel co hrajou takhle dlouho . smajlik - 3

 
Brezko
Brezko - 13.9.2007 13:54

Nazdar!
Ked padol totalitny rezim som mal 6 rokov takze nemam moc predstavu ako sa v tedy zilo.Kazdopadne nikoho preto neodsudzujem skor naopak prezit tie roky terroru ako punkac bolo asi dost drsne... preto som si aj zohnal knihu Kitary a rev...
pretoze ukazuje ake to bolo v tych casoch knihu kazdopadne kazdemu doporucujem si precitat a az potom sudit co zle kdo spravil ...
smajlik - 13smajlik - 3

 
Kubaz
Kubaz - 5.7.2007 18:07

A proto volte Balbínovu poetickou stranu smajlik - 1

 
Hippoušek
Hippoušek - 2.4.2007 12:57

Myslim si, žeje to fakt skvělej člověk a pravej... smajlik - 5 smajlik - 1

 
Hippoušek
Hippoušek - 2.4.2007 12:56

Ach jo smajlik - 18 To je krásnej článek. Mysim, si, že je úžasný, že učí.. Tohle všechno jsem já a jestli to je či není punk, na to seru, to je můj punk.
Nádherná věta... smajlik - 10

 
verisek
verisek - 31.3.2007 20:08

Anonym - 29.3.2007 22:00 : dlouhé a navíc neodiskuvatelné, neboť do toho už člověk nezasáhne.....

 
Radovan
Radovan - 29.3.2007 15:41

Třeba tím myslel že si ten týpek co k punku přišel přes Offspring z brava a posleze přes sex pistols jako většina z nás:)

 
future
future - 28.3.2007 20:35

Já žadný Offspring a podsobný neposlouchám smajlik - 11 chlapče

 
future
future - 27.3.2007 21:25

Když někdo hraje proti něčemu (komunismu) a přitom s nima dříve spolupracoval nebo v dnešním režimu spolupracuje.....To se mě nezdá punkový!Přece jenom to není minulost,na kterou by se mělo zapomenout!smajlik - 3

 
verisek
verisek - 24.3.2007 23:32

Anonym - 19.3.2007 14:55: Jenže to, lidi do toho nepudou. I když ví, dělaj že neví. Bojí se projevit, páč by se ocitli na okraji společnosti, odvrhnuti za svůj názor a ideu. Prosím tě kde žiješ, jak si řek, chce to změnu myšlení, ale to potrvá hodně dlouho....Dnešní generace 35 letých lidí(dejme tomu) je vychovaná komunisty...za komunistů spíš....drž hubu a krok...to je učili, ne dělej revoluci....na revoluci musí bejt mladý...a nebo ta generace, kterou vychová ta neše...Jinak pochybuju, že se změní myšlení lidísmajlik - 11

 
Finalka
Finalka - 22.3.2007 9:45

Je to šupa, a má pravdu !smajlik - 5

 
Michal Ulvr
Michal Ulvr - 21.3.2007 13:37

Nemyslim, že komunismus je proti Punku, vemte si píseň Holliday In The Sun od Sex Pistol´s. Spívá že nechce být v západní evropé a že chce přeskočit zeď do východní evropy, na koci písničky prosí, aby mu tam nechali místo. Také se tam spěvák Johny Roten spívá, že čeká na Komunistické volání, Im Vaiting to Comunis Call, And Im Can Not To Bay ! Také je Punk vlastně sociální hnutí, ve kterém se lidé na západní evropě pojmenovali odpadem, protože žijí, nebo dlouho žili s odpadkú buržoazní společnosti. Čily Punkové v západní Evropě se snaží bojovat za komunismus, výsledkem toho, jsou značné ústupky, povolením sociálně demokratických organizací a stran a jejich vstoupení do parlam entú a vlád. To proto, se východní Evropa otevřela západu, nikoliv proto, jako tvrdí kapitalisté, že nás svou ptravicí a pravicovou politikou zachránily od komunismu. Od čeho ? Od toho abysme se rovně dělily a žili jako svobodní lidé ? To není záchrana, ale past !

 
Kremik.Si
Kremik.Si - 18.3.2007 11:52

NO třeba proti KLDR sme mnohem demokratičtější ač to jako oni nemáme v názvu.....tam každé ráno celej stát (krom těch chudejch vesnic) se musí klanět Kim čong ilovi...si nedovedu představit že bysme tohle dělali mi na Klasusovu poctu smajlik - 20.Hlavně tam třeba když si špatně připnou odznáček bo tak- šup s nimi do vězení....dovedete si toto představit u nás? Ale je asi blbost to srovnávatsmajlik - 21

 
verisek
verisek - 18.3.2007 11:42

Anonym: Hezké, ale jako sci-fi to zní. Právě proto, že už nikdo nevidí, že to tu furt nefunguje tak jak má. Říkáme mám demokracie a všichni se tváří, že tu opravdu je. Ale když se do toho ponoříš, tak stejně jako asi ty, sem zjistila, že žádnou demokracii ne a ne najít v tomhle státě. A dokud to lidi neuvidí, to jak to tady funguje, tak nic nezměníš.....Ani svobodomyslnou stranou....

 
kacíř
kacíř - 15.3.2007 11:48

kacíř: No jasně na tvůj příspěvek patrně nikdo nezareaguje, protože je dost věcnej a asi máš k tomu co říct. ale bez konkretizování to zůstane mezi tebou a tím koho se to týká takže pokud to chceš řešit veřejně musíš nám čtenářům ty problémy přiblížit. Jinak s Tebou souhlasím o těch nezměněných stavech ve společnosti.Kolik je asi mezi bohatými bývalích komunistů,stbáků atd.?Řekl bych,že tak 80%.Měnit natom něco už jenom formou voleb je , dle mého soudu bez výsledku,řešení je v izolaci své a vytváření nějaké autonomie v podobě kulturních aktivit, vytváření komun třebq squatů jako občanských združení.
Peace.

 
dawe
dawe - 8.3.2007 18:15

smajlik - 3číro nedělá punkera smajlik - 5

 
areopera
areopera - 4.3.2007 17:43

Omlouvám se- už píšu pod nikem...

Správnej punkáč nemusí bydlet v díře (nebo mít číro), ale MUSÍ mít správný PUNKOVÝ SRDCE, což Štěpán MÁ , jak je poznat z koncertů N.V.Ú. (a z před a po koncertů).
A to že učí na škole, je dalším důkazem, o tom, že je PRAVEJ punkáč, a rozhod se pro to co BAVÍ jeho, a NIKDO nemá právo ho kvůli jeho práci soudit (a když ho soudí, tak je to zasranej diskant)!!!
PUNK'S NOT DEAD !

 
Tomik
Tomik - 26.2.2007 10:02

Iane,bracho,plne s tebou souhlasim jen prasata a neznalci muzou hanit legendu ceskeho punku!Tomik

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-44