CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

Nakupovat CD nebo stahovat hudbu zadarmo?

Nakupovat CD nebo stahovat hudbu zadarmo?

Andrej (zpěvák z kapely PNS) mi nedávno poslal návrh na anketu, která tady momentálně je. Asice jestli kupujete originální desky kapel nebo stahujete hudbu z internetu. Jistě jste si všichni všimli výsledků (převážně stahujete). Celkem pochopitelných výsledků. Pro všechny z nás je hodně pohodlný a jednoduchý najít přes nějaká fóra odkaz na zahraniční velkoprostorový servery, kde si můžeme stahnout třeba celou diskografii kapely, která se nám líbí. Říkáte si co je na tom, vždyť to je punková kapela a tohle je nezabije.. Ale podívejme se na to z druhý strany. Ze strany kapely. Opak může bejt pravdou.

 

Pár lidí se sejde a založí kapelu. Nakoupí si starší použitý nástroje s aparáty, který stojí řádově pár tisíc. Musejí dávat společně peníze na zkušebnu (opravdu málo kapel má zkušebnu zadarmo), každý má výdaje na provoz nástrojů (struny, paličky, trsátka atd..) což také neni malý výdaj pokud to vezmete na měsíc. Začínají objíždět koncerty, takže koupí auto. Časem zjistí, že jejich nástroje i aparáty stojí za hovno a potřebujou pořádný. Tak teda nakoupí (pokud samozřejmě maj prachy a chtěj je).

Teď si to spočítejme. Aparáty a nástroje v začátcích počítejme dohromady tak 25.000 Kč. Měsíčně zkušebna třeba za 800 Kč + cesty na zkoušku (ty který třeba dojížděj) 500 Kč. Měsíčně náklady na doplňky (paličky, struny...) třeba 1000 Kč (záleží jakou spotřebu mají hráči.. paličky v průměru 100,-; sada strun třeba 200). Auto je hrozně sporný cenově, počítejme třeba 20.000 nějaká šunka rozpadlá, do který se celá kapela narve. A na kolika zatím jsme? 45.000,- auto + aparáty, 2.300,- měsíční provoz. Pak se kapela rozhodne pro lepší aparáty, to už se vyšplháme trochu vejš. Cenový rozpětí je velký. Dejme tomu: bicí - lepší průměr 40.000 Kč, kytara s průměrnym aparátem 35.000 Kč, basa to samý. To stále počítám ty levnější varianty. Ale teď už jsme v řádech statisíců! Nepočítám opravy nástrojů, to je věc náhody. Samozřejmě to všechno rozpočteme na počet členů v kapele, ale stejně to sou velký výdaje, když přitom máte pár tisíc vejplatu nebo studujete!

Pak se třeba kapela rozhodne nahrát CD. Ceny jsou samozřejmě různý, každý studio je jiný a kvalita zvuku taky. Za nahrávání můžete dát třeba 20.000 Kč (což je tak průměr na punkový kapely) a pak ještě věci okolo (lisování nebo pálení, obaly, booklety atd..) v čemž já už se neorientuju. Vydání tohoto CD není vůbec jednoduchý. V začátcích neoslovíte vydavatele, vydáte vše na vlastní náklady a snažíte se to prodávat na koncertech.

A právě teď narážíme na problém, o kterém chci diskutovat a zaměřit se na něj. Prodej CD! Kapela má celkem velký výdaje. A musí to kompenzovat! Za koncert dostanou něco, ale to u většiny začínajících i pokročilejch kapel končí v benzínu a pivu právě na akci. Jasně, ty známější si řikají větší honorář, ale proč taky? Maj lepší nástroje, lepší auto - větší výdaje! Pak kapela kompenzuje výdaje právě prodejem svejch výtvorů, CDčkama. Jenže problém, pár lidí si je koupí, vloží na internet a pak většina potenciálních kupců si to stahne.

Nic proti tomuhle, bylo by to krásný. Ale žijeme v kapitalismu! Kapela potřebuje peníze pokud má dál hrát. Spousty kapel hrajou jenom pro radost. Ale málo kapel do toho strká mraky peněz, a je jim jedno že se nevrátí. Těch je ale hodně hodně málo! Tím, že si stahnete CD z internetu kapele vůbec nepomůžete. Když jí máte rádi, tak je velkej problém dát stovku za CD? Řikáte si, co já jeden člověk na tom něco změnim. Ale když si tohle řekne 500 lidí, tak už je to velká ztráta nemyslíte?

 

Moc dobře vim, že nikdo prachy nesere ani netiskne. Ty kapely hrajou pro VÁS a chtěj VÁM sdělit nějakou myšlenku nebo vás pobavit. A tím, že stahnete album z internetu jim chcete poděkovat?

 

autor: Špína

 

PS: výpočty jsou jenom pro orientaci, u každý kapely se budou lišit a nemusí bejt vůbec objektivní. Nechť každá kapela napíše své výdaje, pro pořádek :-)

 

 


23.9.2007   Rubrika: Články   |   Komentářů: 105   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,7
jde to 1,7
 

Diskuse ke článku - Nakupovat CD nebo stahovat hudbu zadarmo?

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-59
Jarovít
Jarovít - 20.1.2009 19:58

tak snad hrajou pro radost a né proto aby vidělali škváru bo jo?

 
Dariusss
Dariusss - 20.1.2009 18:34

Taky jsem si koupil cédo skupiny, která se mi líbí a slyšel jsem jejich písničky, který hráli na koncertě před tím, než je vydali na tom cédu...Já stauju jenom mp3 od kapel, který jsou ode mě vzdálenější a nemám moc velkou šanci si koupit jejich CD na koncertě, protože u nás nekoncertujou buď vůbec a nebo zřídkakdy

 
Jarovít
Jarovít - 20.1.2009 18:18

určitě stahovat smajlik - 5

 
jaby
jaby - 6.1.2008 16:18

špíno, rád bych podotknul že za 25000 seženeš nástroje a aparát tak pro dva-tři lidi...nejlevnější bubny se kterejma se už dá koncertovat stojí tak 10-15 tisíc.....pak je kytara..já kupoval shit kytaru epiphone special II z bazaru za 3000 plus 100w kombo za 7500 aby to bylo slyset i na koncertech....pak je basa a basovy kombo....nakonec ještě mikrofon a kombo pro mikrofon plus hromada kabelu, ktery taky nejsou nejlevnejsi, takze nastroje a aparaty bych hadal do zacatku tak 40000.....jinak ten tvuj clanek je dobrejsmajlik - 10, nechci nic kritizovat, jen takova mala pripominka

 
Medvěd
Medvěd - 28.11.2007 13:06

Stim s tebou souhlas Ok,ale sere mě,že dva dny po vydání novího cedla,už vidim někde odkaz na jeho stažení.např Tři Sestry - Mydlovary,to potom jde celá tvoje práce do hajzlu a málo komu se do další nahrávky kolikrát chce!!

 
Medvěd
Medvěd - 21.11.2007 11:03

To je právě ono pohodlnější,nemám prachy a jiný nesmysly,pak ale neřvěte takoví ty kecy jako,oni už pět let nic nevydali,hrajou furt to samí,bodejt by né,když kůli vypalování a stahování,tězko sháněj love na novou placku,na studio a jiný věci co ktomu patřej,howg domluvil jsem

 
jihad
jihad - 20.11.2007 16:21

to Anonym - 18.11.2007 23:26 bereš to hrozně jednoduše! a jako nerikejmi ze nemůžeš sehnat nvůčka a exploited!!! smajlik - 1

 
atrix
atrix - 29.10.2007 19:15

no kdyby 100:-D, obvykle se to vyšplhá tak na těch 300, ale jako jednou za čas proč nesmajlik - 16

 
Evžen
Evžen - 26.10.2007 7:39

Anonym - 25.10.2007 16:02: Ne , nemyslíš...

 
Jakho
Jakho - 13.10.2007 10:28

Já když po mně někdo chce něco od nějáký (pozor český) punkovky vypalim mu něco jakoby kompilaci hodim tam od každý dobrý kapely dva songy a zbytek ať si koupí...smajlik - 24

 
holubicka
holubicka - 9.10.2007 15:11

100,- si myslim neni tolik,takze by to nemusel bejt takovej problem si to legalne koupit nez si to nelegalne stahnou co??PS:clanek je urco psanej od srdce!:)

 
Banjo
Banjo - 2.10.2007 7:02

S těma cenama má Špína přibližně pravdu. Naposled jsme vydávali album v roce 2000 a vyšlo nás studio na 25 (za týden v AVIKu to tehdy byla dobrá cena), lisování tuším 18 a matrice na 10 tisíc. Pak ještě 7 za barevný obal (ofsetová tiskárna mimo Plzeň) a osvitky. Lisované CD má proti pálenému tu výhodu, že hraje i po 5 letech a data nevyprchají, nebo aspoň ne tak rychle. Takže za 60 jsme měli 500 CD. Sumárně jsme jich prodali asi 200 nebo 300, což jsme tak zhruba čekali. Nicméně jsme si udělali radost v době, kdy jsme si v práci vydělávali jenom na sebe a neměli rodiny. I když dneska je to o něco levnější (zvlášť s přihlédnutím k tomu, jak se za tu dobu vyvinula koruna), pořád ještě je to za lisované CD o dost víc, než člověk za měsíc vydělá. A to nemluvím o tom, že třeba Miška Röhrich nám tam hostoval ve spoustě skladeb úplně zadarmo (no, dostal akorát flašku a jedno hotové CD), a to samé další hosti. Mít kapelu, která si hraje to, co se líbí člověku a ne masám, to je koníček, kterej není nejlevnější. Mohl bych místo toho ty prachy třeba prochlastat, ale to by mě tak nebavilo. Nestěžuju si na to, ale je dobře vědět, že to tak je.
CD si kupuju zjednodušeně řečeno od kapel, které je prodávají do 200 Kč a které se mi líbí. Třeba taková Znouze...
Dalších 25-30 nových věcí na album máme a vydáme je (pokud secvičíme dřív, než se nám zase změní sestava). A bude to zase s prodělkem, jenže copak to můžeme udělat, nechat ty písničky nevydané? Pokud se nerozpadneme, tak jasněže nemůžeme!

 
Bříza
Bříza - 1.10.2007 16:21

Už dlouho uvažuju že si cd začnu kupovat a ne si stahovat mp3.Stejně tak jako tady Špína rozepisuje sem uvažovala kolik peněz musí kapela vložit do veškerýho vybavení a nahrávání aby vůbec mohly hrát...takže s timhle souhlasim!!!

 
Evžen
Evžen - 1.10.2007 8:15

S tim poštovnym máš absolutní pravdu. CD stojí přibližně těch 100 až 150kč a poštovný 65,-
smajlik - 6

 
Mišak
Mišak - 29.9.2007 18:56

Toj...tak víš co, pokud kapele stačí hrát ten alternativní rock a pro pár lidí v pár klubíkách proč ne, ale když je kapela dobrá a má drobet ambice a nechce bejt zavřená jen v průměrných akcích, prosadí se vždycky. A pojem dělat něco jinak je hodně zlváštní, nevim co novýho chceš dnes přinést. Je to jen a jen o tombě, jak seš schopney a čeho ccheš dosáhnout.

 
Toj
Toj - 29.9.2007 11:58

Mišak: Bohuzel ja ty kvalitni kapely neznam.. Respektive dostal jsem se skoro pred rokem pres znami na nekolik koncertu nekolika spolecnych kapel.. Vim, ze me asi dve z mnoha tech kapel neuveritelne zaujali.. Ale zpetne jsem o nich skoro nic nenasel, potom jsem o nich uz nikdy vic neslysel a zapomel jsem nazvy...

Chtel jsem tim jenom rict, ze si nejsem jistej, ze kvalitni kapela je dopredu predurcena k uspechu.. Zvlast co se na scene alternativniho rocku deje.. Myslim, ze fanousci se casteji chytnou na osvedcena schemata spis nez treba na nekoho, kdo prijde s necim novym.. A prave takove kapely, ktere delaji neco jinak.. Ty je nutny podporovat, protoze si myslim, ze zrovna tyhle kapely nas pak muzou jednou reprezentovat treba v zahranici...

 
Mišak
Mišak - 28.9.2007 20:10

Toj...no ale vždyt jsi vlastně napsal to samé....mladá kapela, ked je dobrá, jaks napsal a umí se rvát a má ambice, tak se dosatne nahoru. Nu a prostě kapela co je známá, tak něco umí, nemyslim třeba vyloženě hrát na nástroje, ale má charisma, má hlavně diváky, resp.fanoušky!!!! Lidi dělaj úspěch!
PS.kterou dobrou kapelku z PHA mi doporučíš začínající? zkusim něco, ked to nebudu znát
martin...dobrej zvuk je dobrej zvuk, co víc ti k tomu mám říct....jinak ale souhlasim!

 
Martin Suicide
Martin Suicide - 28.9.2007 14:48

Mišak: Jen tak pro zajímavost co má podle tebe dobrej zvuk :))))
Pokud jsi dobrej muzikant, rock n roll máš ve studiu nahrávat živě a na to žádné velké vyhrávání si nepotřebuješ a pokud je někdo motyka která potřebuje stříhat i bubny je lépe nehrát a radejí třeba chodit na ryby nebo tak něco

 
Toj
Toj - 28.9.2007 14:33

Mišak: Musim nesouhlasit.. S tim, ze kapela musi neco umet.. Naucit se hrat na nastroje, tak aby to bylo nak prijatelny, neni az tak tezky... A aby se clovek prosadil, tak nepotrebuje byt hudebni genius.. Jsem z Prahy a znam par zacinajich asi studentskych kapel. Nektere jsou absolutne dokonale. Prijde na ne par lidi.. A ja si rikam, ze jsou o tolik lepsi nez nektera jejich slavnejsi konkurence...

Na druhou stranu znam podobne kapely, ktere nejsou tak dobre atd. Ale maji pomerne asertivni pristup, dobre znamosti a umeji i takove znamosti najit... Kdybych si mel vsadit, tak si vsadim na horsi kapelu, ktera se umi prorvat...

 
Mišak
Mišak - 27.9.2007 15:33

Martin...co sem napsal? že začínali jako zábavová kapela..cos napsal ty, že hráli zábavy...takže nevim kdo je mimo mísu...:-) pro mě je Telex sedlácká kapela a tečka, pro tebe asi nějací borci, takže v poho, nech jsou. Já iba říkám, že okrem pár let ta kapela hrála vlastně jen a pouze po takovejch akcích což je prostě fakt a úroven lidi na těch akcích byla hoodně "jednoduchá" asi tak. O čem zpívali je úplně šumák ne. Tak a o telexu už pšt, tobě s elíbí, mě ne a hotovo.

Nu a s tim zničenim hudebního průmyslu, dobrje joke a jinak vyhrát si s tim ve studiu je x krát lepší a máš mnohem lepší zvuk, což asi víš.

DIsvojtěch...jj souhlas, těm lokálním to určo pomůže, ovšem já opět zdůraznim,MUSI TAKY NECO UMET!!!!! ono si pak je hezký stěžovat na prodeje a lidi, že jich je málo, ale když nemá kapela co prodat...

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-59