CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

Kdo že je to ten JELLO BIAFRA?

Kdo že je to ten JELLO BIAFRA?

Časopis Los Angeles Weekly ze dne 1. srpna 1986 referoval: 6. prosince 1985 vešla do jedné prodejny desek 14tiletá dívka ze Sylmare a koupila si nejnovější album skupiny DEAD KENNEDYS " Frankenchrist “. Měl to být dárek k vánocům pro jejího 11tiletého bratříčka. Na obálce desky byla nálepka s tímto nápisem: „UPOZORNĚNÍ! Příloha k obalu této desky je uměleckým dílem H.R. Gigera a někteří lidé by ji mohli pokládat za šokující, odpudivou nebo nepřístojnou. Ale život je někdy takový.“ Matka obou dětí paní Mary Sierrová nálepku s tímto upozorněním našla a aby pořádku bylo učiněno zadost překontrolovala i přílohu k desce.

To, co nálepka nazývala " uměním “ však pro paní Sierrovou byla čistá, resp. špinavá pornografie. Tato dáma tedy napsala dopis, přibalila plakát a obojí odeslala do kanceláře státního prokurátora, přesněji do oddělení žádostí a stížností zákazníků. Věc byla postoupena městské prokuratuře a byla vznesena obvinění proti všem, kteří se na distribuci nepřístojného a pobuřujícího plakátu podíleli. S výjimkou prodejny samotné, což je pozoruhodné.

" Biafrova čtyřka “, jinak DEAD KENNEDYS, byla obžalována z porušení zákona 311.1, který platí v Kalifornii (Distribuce škodlivých materiálů nezletilcům) a pokud by byli shledáni vinnými, hrozí jim jeden rok vězení, v každém případě však pokuta ve výši 2 000 dolarů.

Mírně pobuřující, politicky zabarvený punk Dead Kennedys byl už dlouho trnem v oku náboženské pravici a reaganovské administrativě vyzývající ke křížové výpravě proti „růžovému zlu“ pornografie. Biafra však trvá na skutečnosti, že plakát je neoddělitelnou součástí politické výpovědi obalu desky jako celku. Prokurátor Gustino v něm naopak spatřuje pouhý „nástroj reklamy“ bez umělecké hodnoty pro nezletilé. Gustino zřejmě pomíjí tu skutečnost, že Gigerův obraz (pod názvem Krajina 20 – Odkud přicházíme?) je uveden v učebnici s názvem „Mistři erotického umění dvacátého století“, která je dostupná všem, nezletilým i zletilým v mnoha veřejných knihovnách. Prokurátor se prý, nehledě na to zda Mr. Giger je či není umělec, bude snažit porotě ukázat, že tento plakát „apeluje na zájmy průměrného Kaliforňana“ na základě „průměrného svědomí naší doby“.

V zhledem k tomu, že Biafra a Giger jsou uznávanými tvůrci, jen velmi málo lidí v umělecké komunitě není přesvědčeno, že Biafrovo zatčení představuje hrubý útok na svobodu projevu.

To také vysvětluje skutečnost, že obhájce lidských práv Fred Bloom se ujal Biafrovi obhajoby.

K věci ( na požádání L.A. Weekly) se vyjádřil i Mr. Frank Zappa: “ Je to stokrát horší než všechny předvolební kecy, je to stejný jako s Ozzy Osbournem. Jedno dítě se zastřelilo otcovou pistolí pod vlivem osmi lahví piva a otec teď chce žalovat firmu CBS a Ozzy Osbourna, protože jeho syn spáchal sebevraždu. Otec se necítí ani trochu vinen tím, že pistoli neuklidil, nebo tím, že jeho syn, zběhlý student střední školy a neúspěšný hudebník, se zabil vlastní rukou. Cožpak toho otce nenapadlo, že život v domácnosti byl tak deprimující právě kvůli jeho, tedy otcově chování? Právě proto nebylo dítě schopno najít nějaké východisko. Všechny moje děti viděli ten plakát a vesele se smály. Zasmály se a tím to skončilo. Nedělaly z toho žádnej fetiš. Stačí, že vymyslíte tak vágní pojem, jako „pornografie“ a hned tu máte nepřítele, kterého můžete pronásledovat. Jello Biafra je v téhle věci pouhým nástrojem.“frankenchrist 1985

Nezbývá než dodat, že třetí album Dead Kennedys " Frankenchrist “ bylo přizdobeno plakátem surrealistického malíře Franka Gigera (mimochodem spolupracoval jako výtvarník na výpravě k filmu „ Vetřelec „ ) nazvaném „ Penis Landscape“  zobrazujícím z besprostřední blízkosti 10 sexuálních aktů.

 

 

 

 

 


Co na to všechno JELLO BIAFRA, se dovídáme z jeho rozhovoru pro časopis SOUNDS. S rockovým disidentem mluví o cenzuře a apokalypse Jack Barron:

DEAD KENNEDYS svou hudbu vždycky používali jako tribunu pro sociální komentáře a politickou kritiku. Mohl bych se zeptat, proč vaši životní perspektivu považujete za jaksi právoplatnější než perspektivu toho, co kritizujete?

"Asi je to tím, že se cítím ohrožen, co je u moci.“ Směje se Jello, ale vypadá přitom nějak stísněně a napjatě. Snad je to stále ještě důsledek událostí posledních dnů. Ani se nedivím, že je rozklepanej, když si představím, že ho čeká rok v kriminále a 2000 dolarů pokuty.

"Já už jsem řekl jednou, že kdyby šly úřady dál svojí cestou, podle svejch představ, tak už jsem já, nebo mně podobný, dávno bradou vzhůru. Americká vláda by chtěla něco jako islámskou republiku v křesťanským stylu a nemyslím si, že by jim eventuální popravy dělali nějaký starosti.“

"Pravicoví křesťani, co tady vládnou, neustále omílají, jak je posvátnej lidskej plod a jak se má zakázat interrupce. Ale jak je těmhle plodům najednou 18 let, už jsou mezi prvníma, kdo by je nechal popravit v plynovejch komorách nebo poslat chcípnout do džunglí Nikaragui nebo Salvadoru.“

"To, co mě přesvědčuje, že já mám pravdu a oni ne, je to, jak cítím, že moji důstojnost a přežití jinejch lidí ohrožuje několik nenažranejch nacistů.“

Zní to trochu extrémně, ale v kontextu morální svévole dnešních USA je to pravda. V království šílenství se šílenec stává normálním. Být proti, to není v Americe 80. let zas tak moc moderní. Od každého se očekává, že si zvolí cestu uniformity. A jestli jsi trochu mimo, pak jsi určitě zvrhlík, kterej to dělá na ulici se psama a Bůh s tebou, jestli jsi dokonce v kapele jako DEAD KENNEDYS.

"OK, vím že je to trochu zjednodušený, ale celá tahle náhlá vlna vlastenectví, symbolizovaná Reaganem a jeho partou, předkládá veřejnosti volbu mezi černou a bílou, což má lidi ochránit před tím aby samostatně mysleli.“

"Cokoli co nezapadá do tohoto mustru, třeba veteráni z Vietnamu otrávení Agent Orange, kteří pak měli znetvořený děti, a dodneška se to nekvalifikuje jako válečné zranění, je potichu smetený pod stůl.“

DEAD KENNEDYS ve složení Jello, Klaus Fluoride (basa), East Bay Ray (kytara) a D. H. Peligro (bicí) se zabývali dost dlouho tím, aby vrhali světlo právě na tuhle špínu. Jeto však čím dál tím těžší.

"McCartyho strašidlo je zase zpátky“ poznamenává Biafra, " a nejlepší je tzv. Patente Music Resource Center pro dohled nad textama v rockové hudbě, které tvoří manželky pravicových senátorů. Je to něco jako myšlenková policie. Hodnotěj desky podle toho, jak se jim zrovna hodí to, o čem se tam mluví. Bezvadný. Jejich pokusy rozhodovat o tom, co lidi budou poslouchat a na co se budou v TV dívat, sahají ještě hlouběji. Teď například spolupracují s lokálníma sdruženíma rodičů, učitelů a policií, aby odstranili rockovou hudbu, protože ji nepovažují za prospěšnou zdraví. Několik koncertů nám bylo za záhadných okolností zakázáno a teď přišly domovní ty prohlídky a šťáry.“

Říkám Jellovi, že to pole plné stojících penisů vstupujících do vagín na plakátě k „Frankenchristovi“ mi připadá tak abstraktní, že mi připomíná spíš stánek se zeleninou, s pórkem  a cibulí.

"No, to je dobrý, už jsem slyšel spoustu interpelací, ale tohle ještě ne“, směje se Jello. " Důvod, proč jsem použil tenhle plakát, byl, že v momentě, kdy jsem ho uviděl mě napadlo: Jé, tak tohle je přesně to, co maj v hlavě Američani. To je národ, ve kterým chtěj jeden druhého jakýmkoli způsobem vošoustat. Ten obraz, to je spotřební kultura davů.“

" Krajina penisů “ byla záminkou k tomu, aby policejní komando prolezlo jeho byt a skladiště firmy DEAD KENNEDYS „Alternative Tentacles“ skrz na skrz.

Pokračování příště.

připravil: Kilčo


2.8.2009   Rubrika: Články   |   Komentářů: 3   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1
PUNK 1
 

Diskuse ke článku - Kdo že je to ten JELLO BIAFRA?

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
mrtvola ©
mrtvola © - 7.8.2009 22:23

Od Zappy mám úplně všechno, co vyšlo na cd, ale začal jsem ho poslouchat až někdy po třicítce. V punkových dobách mi na něm vadily ty nekonečná sóla a tak, zbytečně mnoho not, myslel jsem si. To, že tehdy podpořil Biafru, mě v těch dobách fakt příjemně překvapilo.

 
suft
suft - 5.8.2009 11:21

jojo a growing boys needs his lunch, Frankenchrist - naprostá klasika. Jello má novou kapelu pojede s ní turné po Evropě - srpen/září, nejbíže bude v Německu a v Rakousku smajlik - 1

 
Radovan
Radovan - 4.8.2009 14:07

tak všichni víme co umí Giger za pekýlka...chci si nechat jeho Alien kerku smajlik - 3smajlik - 1smajlik - 24