CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

Prohlášení Štěpána Málka z N.V.Ú.

Štěpán 'Makeba' Málek

Na internetu se stále objevují diskuze a káravé články od lidí, kteří nikdy komunismus nezažili (nebo byli ještě v plenkách) a přesto kritizují zpěváka punk kapely NVÚŠtěpána 'Makebu' Málka. Stále se někdo ohání Cibulkovými seznamy agentů StB, o nichž inteligentní člověk rozhodne jako o nedůvěryhodných. Proč kritizovat člověka, který je v punku přes 20 let a pro scénu dost udělal a stále dělá??

 

Zde máte vyjádření zpěváka kapely NVÚ - Štěpána Málka, kterému se dá důvěřovat více než Cibulkovým seznamům.

 

Takže zdarec příznivci i odpůrci naší kapely i mojí osoby.
Ač nerad pracuji s netem, chci se vyjádřit k debatě, která probíhala na našich stránkách a v současné době probíhá na Bandzone a pokusit se pár věcí uvést na pravou míru.
Je pravda, že za minulého režimu jsem byl několikrát vyšetřován StB i kriminálkou. Poprvé když mi bylo 16 a nebylo to kupodivu v souvislosti s punkem, ve kterém jedu od 14, ale kvůli výtvarným aktivitám, kdy na mne a mé přátele podala anonym jakási zasloužilá soudružka. V té době jsem neměl pojem, jaký je rozdíl mezi kriminálkou a StB, prostě to byli tajný. Další výslechy a kontakty byly, když mi bylo kolem 20 let. Záměrně vynechávám běžné vyšetřování uniformovanými příslušníky SNB, neboť jako panker jsi mohl na "cajtárně" skončit kdykoliv za cokoliv.
Vzhledem k tomu, že jsem v té době podepsal kdejakou podpisovku včetně prohlášení Několik vět, byl členem Jazzové sekce, která byla v té době kriminalizována a zúčastnil se spousty nepovolených akcí, koncertů, výstav, atd. a vzhledem k tomu, že jsem v té době studoval vejšku (peďák v Hradci Králové), nebylo divu, že o mne StB projevila zájem, ačkoliv jsem se nikdy necítil být nějakým disidentem nebo bojovníkem proti režimu. Prostě jsem se jen zajímal o jinou kulturu, než byly ty oficiální sračky. To na průšvih stačilo bohatě. Jediné, co jsem kdy podepsal, byl protokol o dobrém zacházení s mojí osobou, tj. že na mne nebylo pácháno fyzické ani psychické násilí. Je pravda, že hubu mi nikdy u výslechu nerozbili, na rozdíl od některých mých přátel.
Na své svědomí prohlašuji!!! Že jsem nikdy nikoho nenapráskal!!! A že jsem nebyl žádný agent!!! Ačkoliv jsem dvakrát totožně uveden na cibulkových seznamech. Je pravda, že mi byla nabízena spolupráce po dobrém i pod nátlakem. Nabízeli mi i bezproblémové dostudování VŠ, náhradní civilní službu (místo dvou let vojny), vyhrožovali mi vyhazovem mých rodičů z práce a vyloučením mé tehdejší přítelkyně z vejšky (studovala akádu v Praze).
Výsledkem bylo, že mne vyhodili z vejšky, ačkoliv prospěch jsem měl O.K., a že jsem se rozešel se svojí přítelkyní. Nevím, jak by dopadli mí rodiče, kdyby nepřišla revoluce. Nakonec jsem se zajímal i o to, co o mne mají v pardubickém archívu spolupracovníků a výsledek - nic. Dozvěděl jsem se pouze to, že moje složka byla skartovaná koncem roku 1989, takže v tomhle nemůžu fakt víc udělat, ani se nijak bránit. Závěr si učiňte sami a věřte či nevěřte. Já mám svědomí čisté.
No, a debatu o tom, jsem-li či nejsem správnej punker, nemám potřebu rozvíjet. Hádat se o to, má-li pankáč působit jako kantor na universitě, to mi přijde směšný. Jsem-li pro někoho přisluhovač kapitalismu (hahaha) kvůli tomu, čím se živím, mimochodem, ta práce mě baví a naplňuje, tak mu to vyvracet nehodlám. Pro mne punk není o bydlení v kanále nebo permanentní sjetosti a ožralosti, či o nějaké ortodoxnosti ať nalevo nebo napravo. Pro mne to je především hudba, svoboda, přátelé a nijak se to nevylučuje s mojí prací a rodinou.
Jsem to, co jsem, tj. Štěpán, starej 39 let, kterej se ve 14 zbláznil do punku a ještě nedostal a asi určitě nedostane rozum. Jsem táta dvou dětí a manžel, jsem pedagog na Hradecký universitě a výtvarník. Tohle všechno jsem já a jestli to je či není punk, na to seru, to je můj punk.
Zároveň děkuji všem lidem, který mi věřili a věří a všem, které oslovuje to, co děláme s kapelou. Kdykoliv jsem ochotnej o čemkoliv kol mé osoby podebatovat osobně, raději než anonymně na internetu.
Howgh!

Štěpán "Makeba" Málek, leden 2006

 

převzato z www.NVU.cz

 

 

   Opravdu nechápu lidi, kteří v životech druhých slídí a hledaj sváry, jenž pak hrdě medializujou. Soudný člověk pochopí, že za dob komunismu být pankáčem bylo odvážným krokem a režim proti punku tvrdě bojoval. K potlačování hnutí používaly všelijakých prostředků > vyhrožování, že vaše rodiče vyhodí z práce a postarají se aby už je nikde nevzali, vás vyhodí ze školy či práce, a vyjímkou nebylo násilí. Jak bylo napsáno v knize Kytary a řev: "Československá republika, léta 1977-1989. Byl to právě onen časoprostor, v němž se tehdejší punkrockové kapely pohybovaly, který s sebou přinášel situace, kdy běžná věc jako zorganizování koncertu spíše připomínala bojovou hru, barevné vlasy a náušnice v uchu znamenaly pozvánku k nakládačce na policejní stanici ......  Až do určitého nepatrného oteplení na samém konci 80.let bylo provozování punk rocku u nás činností nebezpečnou i pro ty, co jinak chtěli být poslušní a jen si v klidu ve sklepš mydlit tři akordy."  Tuto knihu doporučuji přečíst, aby člověk získal objektivní pohled.

 

Proto označovat zpěváka NVÚ za podrazáka, komouše, zrádce, lháře a podobným, je jen důkazem lidský závisti a omezenosti.

špína

 

 


10.2.2007   Rubrika:   |   Komentářů: 107   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,4
PUNK 1,4
 

Diskuse ke článku - Prohlášení Štěpána Málka z N.V.Ú.

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-107
Anonym
Anonym - 19.3.2007 14:55

verisek....zde je právo lidu určováno dle výše konta a kontaktů, zde nelze hovořit o demokracii..... převážná většina lidí ve věku 35< vidí všechen ten čurbec tady,ale nedělají nic.Tvrdí,že se stejně nic nezmění, ale pravým důvodem je to,že jsou jen vystrašené ovce,které se snaží sežrat co nejvíce z pastviny.......Jakákoliv změna nemá smysl,dokud nespácháme revoluci v našem vlastním myšlení. Teprve změnou žebříčku životních hodnot a celkového pohledu na svět se může začít vytvářet nová společnost ctící svobodu jednotlivce jako její základ.To je však obšírné téma,že se sem nevejde......

 
Kremik.Si
Kremik.Si - 18.3.2007 11:52

NO třeba proti KLDR sme mnohem demokratičtější ač to jako oni nemáme v názvu.....tam každé ráno celej stát (krom těch chudejch vesnic) se musí klanět Kim čong ilovi...si nedovedu představit že bysme tohle dělali mi na Klasusovu poctu smajlik - 20.Hlavně tam třeba když si špatně připnou odznáček bo tak- šup s nimi do vězení....dovedete si toto představit u nás? Ale je asi blbost to srovnávatsmajlik - 21

 
verisek
verisek - 18.3.2007 11:42

Anonym: Hezké, ale jako sci-fi to zní. Právě proto, že už nikdo nevidí, že to tu furt nefunguje tak jak má. Říkáme mám demokracie a všichni se tváří, že tu opravdu je. Ale když se do toho ponoříš, tak stejně jako asi ty, sem zjistila, že žádnou demokracii ne a ne najít v tomhle státě. A dokud to lidi neuvidí, to jak to tady funguje, tak nic nezměníš.....Ani svobodomyslnou stranou....

 
Anonym
Anonym - 16.3.2007 0:53

....myslím,že bych mohl konkretizovat sebevíce,ale k pochopení čtenářů by to stejně nevedlo,protože tu dobu by jste si museli prožít na vlastní kůži....Vytvářením komun squoterů a různých kulturních aktivit si jen můžeš zpříjemnit své bytí, ale jen do té doby,než začneš vadit mocným.Ti jsou pak schopni tvé snažení rázně ukončit.Je jen jedna možnost jak se jim postavit. Dát dohromady program,který by oslovil většinu svobodně smýšlejících obyvatel a zúčastnit se voleb. Samozřejmě by to vyvolalo tvrdou reakci těch,kteří si myslí,že nám vládnou,protože si uvědomují, že při dosažení volebního úspěchu je možno změnit legislativu!Možná to zní jako sci-fi,ale věřte,že je čas na změnu.Již stihli rozprodat, rozkrást a zlikvidovat většinu toho,co zde bylo za mnohá desetiletí vybudováno!V současnosti chtějí rozprodat i půdu, území které naši předci ochraňovali po celá staletí,do rukou zahraničního kapitálu.Pokud to někdo nepovažuje za důležité,tak snad jen pro to, že si v současnosti neuvědomuje důsledky tohoto činu.Punk je revoltou proti systému,který se snaží zotročit myšlení lidí za pomoci různé ideologie či diktátu peněz.Touha po svobodě, spravedlnosti a sociálních jistotách nezná hranic,proto punk mohl zakořenit jak v západním tak i východním bloku.........
Mír a svobodu (peace&freedom)smajlik - 8smajlik - 7

 
kacíř
kacíř - 15.3.2007 11:48

kacíř: No jasně na tvůj příspěvek patrně nikdo nezareaguje, protože je dost věcnej a asi máš k tomu co říct. ale bez konkretizování to zůstane mezi tebou a tím koho se to týká takže pokud to chceš řešit veřejně musíš nám čtenářům ty problémy přiblížit. Jinak s Tebou souhlasím o těch nezměněných stavech ve společnosti.Kolik je asi mezi bohatými bývalích komunistů,stbáků atd.?Řekl bych,že tak 80%.Měnit natom něco už jenom formou voleb je , dle mého soudu bez výsledku,řešení je v izolaci své a vytváření nějaké autonomie v podobě kulturních aktivit, vytváření komun třebq squatů jako občanských združení.
Peace.

 
Anonym
Anonym - 11.3.2007 15:00

smajlik - 15smajlik - 3smajlik - 7smajlik - 14smajlik - 7

 
Anonym
Anonym - 10.3.2007 23:14

sem comentarios ...

smajlik - 23

 
Anonym
Anonym - 10.3.2007 15:26

smajlik - 3Punk"s not dead!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!smajlik - 4smajlik - 1smajlik - 13

 
Anonym
Anonym - 9.3.2007 15:59

nevešel se celý příspěvek.....Je totiž hodně mladých lidí (potencionálních voličů),kteří nesouhlasí se současným stavem na naší i světové politické scéně.Dle jejich analýz by pak stačil jednotící prvek,který by dokázal rozbít současné (pseudo) demokratické zřízení.Punk je hnutím svobodomyslných lidí(tím nemyslím profetované špíny válející se po nádražích a žebrajících u kolemjdoucích),kteří nesouhlasí se současným celosvětovým děním.Sdružuje lidi,kteří chtějí změnu.Jenže systém nemůžete změnit s lidmi,kteří s ním spolupracují.....

 
Anonym
Anonym - 9.3.2007 15:52

Výslech na StB jsem absolvoval poprvé v roce 1985 a od roku 1987 to bylo téměř pravidelně po každé akci či podpisovce.Zažil jsem i domovní prohlídky bez jakéhokoliv povolení a odůvodnění.Byl jsem psychicky i fyzicky napadán a nucen k podpisu protokolu o spolupráci.Bezvýsledně.A vše jen pro to,že jsem punkerem a otevřeně říkám co se mi nelíbí a co chci.V září 1989 jsem byl vazebně stíhán z údajného napadení veřejného činitele a obviněn z šíření podpisové akce "Několik vět".Jako důkaz mi byly ukázány části výpovědí třech svědků.Přesně popisovali místo a čas,kde jsem podpisovku šířil.Je snad jen pouhou náhodou,že jsem našel tři osoby,které na daném místě byly též a jsou v evidenci agentů StB?Štěpána znám více jak 20 roků.Hovořil jsem s ním,tak jako s ostatními,co jsou vedeni v registru agentů StB na oficiálních stránkách ministerstva vnitra ČR - mvcr.cz (to nejsou žádné Cibulkovy seznamy).A mohu říci jen jedno.Nemám důvod věřit nikomu z nich.Všichni si jen chrání svou kůži,protože většina z nich je stále akční převážně na hudební scéně.Když jsem chtěl v archívu v Pardubicích zjistit,kdo byly oni tři,tak jsem se,ke svému překvapení dozvěděl,že zde na mou osobu nic nemají,což by mělo v praxi znamenat,že jsem na výslechu u StB nikdy nebyl!Je to všechno minulost,ale bez ní by nebyla současnost a proto není bez zajímavosti,že v roce 1998! jsem chtěl založit politické hnutí,které by ve svém programu odsoudilo současný postkomunistický kapitalismus odehrávající se v naší zemi.S prosbou o pomoc jsem se obrátil na lidi,kterým jsem důvěřoval a ejhle.Dostal jsem se do zájmu Národního Bezpečnostního Úřadu.V roce 2005 mi jeden ze známých (výtvarník,skladatel atd.) sdělil co se šeptá mezi lidmi o Štěpánovi.Na stránkách ministerstva vnitra jsem zjistil,že není jediným z mého okolí kdo je ve svazcích agentů StB.Začalo mi být vše jasné.Se svými poznatky jsem se netajil na veřejnosti a světe div se.Asi tři týdny poté jsem měl domovní prohlídku bez mé přítomnosti,to se psal rok 2006.Pokud si někdo myslí,že vše skončilo rokem 89,tak se mýlí.Po listopadu 89 byly vypracovány nové vnitropolitické rizika státu a v nich se hovoří o nutném sledování a mapování lidí z nezávislých iniciativ,jelikož představují potencionální nebezpečí.Je totiž hodně mladých lidí (potencionálních volič&#

 
Anonym
Anonym - 9.3.2007 12:20

Punk neni ciro tezky boty naramky atd..Punk je styl odlisnost nazor a bojsmajlik - 5

 
Anonym
Anonym - 9.3.2007 12:19

smajlik - 3

 
dawe
dawe - 8.3.2007 18:15

smajlik - 3číro nedělá punkera smajlik - 5

 
Anonym
Anonym - 4.3.2007 20:24

smajlik - 11smajlik - 15smajlik - 11

 
areopera
areopera - 4.3.2007 17:43

Omlouvám se- už píšu pod nikem...

Správnej punkáč nemusí bydlet v díře (nebo mít číro), ale MUSÍ mít správný PUNKOVÝ SRDCE, což Štěpán MÁ , jak je poznat z koncertů N.V.Ú. (a z před a po koncertů).
A to že učí na škole, je dalším důkazem, o tom, že je PRAVEJ punkáč, a rozhod se pro to co BAVÍ jeho, a NIKDO nemá právo ho kvůli jeho práci soudit (a když ho soudí, tak je to zasranej diskant)!!!
PUNK'S NOT DEAD !

 
Anonym
Anonym - 4.3.2007 17:42

Správnej punkáč nemusí bydlet v díře (nebo mít číro), ale MUSÍ mít správný PUNKOVÝ SRDCE, což Štěpán MÁ , jak je poznat z koncertů N.V.Ú. (a z před a po koncertů).
A to že učí na škole, je dalším důkazem, o tom, že je PRAVEJ punkáč, a rozhod se pro to co BAVÍ jeho, a NIKDO nemá právo ho kvůli jeho práci soudit (a když ho soudí, tak je to zasranej diskant)!!!
PUNK'S NOT DEAD !

 
Anonym
Anonym - 1.3.2007 14:50

nechápu lidi kteří řešej kdo je jakej pankáčsmajlik - 2

 
Anonym
Anonym - 28.2.2007 17:30

myslím že ten synek z Visions days má recht...nevím kčemu je tady ta diskuze dobrá...smajlik - 16

 
Anonym
Anonym - 27.2.2007 9:18

smajlik - 5smajlik - 14

 
Tomik
Tomik - 26.2.2007 10:02

Iane,bracho,plne s tebou souhlasim jen prasata a neznalci muzou hanit legendu ceskeho punku!Tomik

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-107