CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

Klub Křenová, komunistická totalita live

Klub Křenová, komunistická  totalita liveV každém velkém městě byl nějaký klub, kde to všechno začalo. V Londýně se punks scházeli třeba v 100 Club a v Roxy, New York měl CBGB, v Praze to byla Chmelnice, no a v Brnálu jsme měli klub Křenová. V článku se vám pokusím ukázat, jak to vlastně tehdy probíhalo. Bohužel jsem nikde nesehnal fotografii klubu, tak přikládám alespoň snímek trolejbusu jedoucího ulicí Křenová směrem ke dnes již kultovnímu místu.

 

 

 

trolejbusPunková scéna v Brně se rozjela hlavně díky tomu, že najednou bylo kde hrát. Do té doby punks jen seděli v hospodách, lámali do sebe škopky s pivem a nadávali na režim a na komunisty. Jiří Donné se staral o slušný rockový klub (samozřejmě na tu dobu) a nějakým způsobem dokázal nemožné. Podařilo se mu docílit toho, že v klubu mohly začít koncertovat nejrůznější punkové kapely. Nejdříve Zeměžluč a hardcore band S.R.K, ale brzy je následoval i Vzor 60 a další. Když se nám po několika zkouškách podařilo splácat dohromady asi dvacet minut repertoáru, posilnili jsme se několika lahváči a vyrazili jsme na první koncert. No a protože se celkem podařil, zařadili jsme se k bandům, co na Křence hrály pravidelně. Občas tam sice dorazili nějací starší kníratí týpci v kvádru, ale to už patřilo ke koloritu doby, ve které to chtěl komunista mít všechno pod dohledem. Prostě přišli a maník, co prodával lístky, je pustil dovnitř bez placení. Každému bylo na první pohled jasné, o koho se jedná. Nějak jsme to tehdy moc neřešili, byli jsme rádi, že vůbec můžeme hrát a že to orgán represivní státní moci nerozprášil vodními děly, slzným plynem, psy a obušky, jak by tomu bylo o několik let dříve na festivalu v Žabčicích...

 

 koncert vzoruVzhledem k tomu, že jsme neměli žádné oficiální papíry, na základě kterých bychom mohli hrát, byli jsme odkázáni jen na různé podzemní akce, které organizovaly máničky pod pláštíkem oslavy narozenin, nebo zásnub a podobně. A těch moc nebylo, navíc byly tyto koncerty dost riskantní a mohly špatně dopadnout. Oproti tomu Křenová, no to byla naprostá jistota. Tam se hrálo, chlastalo, navazovaly se kontakty a brněnská punková scéna konečně zapustila kořeny. Dělali jsme to tehdy z čistého nadšení, za koncert jsme dostávali maximálně pár piv, nebo guláš s chlebem, - - - - - tedy když jsme dorazili někde dál mimo Brno. Na Křenku jsme si mohli dotáhnout lahváče, nebylo, co řešit :-)))) Ostatně nám to bylo všem celkem jedno. Ještě před pár lety byl punk prostě a jednoduše v ČSSR zakázaný jako odporný projev dekadentního kapitalismu a naprosto nepřípustný kus smradlavého hovna v kvetoucí socialistické společnosti, záštitě míru a prosperity na cestě ke komunistickým ideálům. V době, kdy jsme začali hrát, se to trochu pohnulo kupředu a establišment poněkud povolil otěže, asi už mu pomalu docházel dech, nebo co. Nikdo si však nedovedl představit, že se to všechno za chvíli naštěstí zhroutí.

 

 krenovaJednou nám Jirka Donné ukázal fotky, které nafotil během našeho koncertu. Když jsme uviděli ty pogující rozesmátá děcka, došlo nám, že jsou mnohem důležitější věci, než nějaké prachy a tak. Mělo to smysl. Hudba je kouzelná v tom, že reakce publika je okamžitá, kdo stál na scéně, ví, o čem mluvím. Bylo nám jasné, že existovala oáza něčeho pozitivního v tom komunistickém sajrajtu a že i my jsme byli její součástí. A to stálo za to všechno vynaložené úsilí. Ty radostné úsměvy nám to dodnes všechno dostatečně zaplatily. Díky. No, ale abych zbytečně neztrácel čas, měl jsem hromadu videí z té doby, ale nějakým prapodivným způsobem jsem je všechny ztratil. Ty vole, to jsem fakt celý já, totální kokot, - - - - - - nebo co, ani věkem se to bohužel nespravilo. Naštěstí jsem je neměl jen já, ale i basák kapely Modul, který mi něco z toho posledně dovezl a stáhli jsme to do počítače.  Když jsem na tom pak pracoval, tak jsem odrovnal počítač, - - - - prostě klasika :-)))) Naštěstí jsem si to ještě uložil na externí hard disk, takže jsem to mohl znovu udělat na laptopu a šoupnout pár kousků na YouTube. Jedná se o společný koncert několika punkových a hc kapel právě na klubu Křenová v Brně někdy začátkem dubna roku 1989. Bandy vystoupily zhruba v tomto pořadí : Zóna A, Zeměžluč, S.R.K. a nakonec Vzor 60, který hrál naposled v původní sestavě. V noci po akci totiž bubeník odjel vlakem a narukoval na vojnu. Nahradil ho pak skinhead Blekoš, týpek, který stojí u zdi nahoře uprostřed fotky. Zeměžluč už nějakou dobu visí na YouTube, tak jsem je znovu nenahrával a použil jsem již existující materiál. Všechno najdete dole v odkazech.

 

bleky

Video je dobré v tom, že na něm můžete vidět nejen kapely na scéně, ale také autentickou atmosféru v klubu a záběry tehdejších punks a dalších návštěvníků, kteří toho večera dorazili na Křenku. Třeba Fakina, to je ten týpek, který sedí na pohovce se svou ženskou a se státnickým gestem pronáší: "Hände hoch," (v příštím článku vám popíši hektické události spojené s cestou na koncert Radegastu a Kleci někde u Havířova, při které hustě řádil Fakinův brácha Šovin). Nebo scéna na hajzlech, kde si punks mydlí číra, tak ta je také kouzelná. Žádné spreje tehdy totiž v obchodě nebyly a lidi si je stavěli pivem, cukrem s vodou, nebo mýdlem.  No, nemá cenu to nějak dlouze popisovat, raději na to mrkněte a uvidíte sami. Jo a mně se v těch dobách vlastně splnil jeden z mých velkých snů. Pěkně dlouho jsem chtěl hrát v punkové kapele, ale pořád jsem nemohl sehnat lidi, kteří by do toho šli. Nebydlel jsem totiž v žádné pohraniční oblasti s výskytem punků jako Havířov, nebo Teplice a bohužel ani v Praze. Ale nakonec to vyšlo a měl jsem štěstí, že jsem byl u toho, když vznikala punková scéna na Jižní Moravě. Pozdě, ale přece, - - - - někdy stačí jen hodně chtít, udělat pro to maximum a být trpělivý ;-)

 

modul

 

 


Další moje články na punk.cz zabývající se životem v dobách komunistické totality:

Hon na skinheads v polském Jarocinu

Vzor 60, demo za totality

Švehlík, Extempore, Pepa Nos & Zikkurat, Veselí nad Moravou, 1981

HNF na Musilce

Bastila  (ukázka z románu Nářez, který mi vyšel v nakladatelství Host)

Peter Gabriel a jeho poselství tolerance

 


Zájemcům o život za komančů též doporučuji Kilčovu rubriku:

Fotky za komančů 

 

Články ostatních autorů o totalitě:

Historie česko-slovenského punku

Článek o skinheads a punks z časopisu Vlasta

Kytary a řev, aneb co bylo za zdí

Nová vlna se starým obsahem

21 let starý report 

Historie punku v Plzni

Telex, rozhovor pro punk.cz

Report ze Služetína

Report z Jahodnice

Obyčejní poserové, rozhovor

mrtvola


3.10.2009   Rubrika: Články   |   Komentářů: 120   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,3
PUNK 1,3

Související odkazy:

 

Diskuse ke článku - Klub Křenová, komunistická totalita live

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120
mrtvola ©
mrtvola © - 5.10.2009 23:43

Tak jsem se trochu podíval na net a zjistil jsem, že těch videí je přece jenom víc (Šanov, HNF a podobně....).

 
mrtvola ©
mrtvola © - 5.10.2009 21:01

To docela chápu, Kilčo, je jiná doba, punk je někde jinde, než tehdy a dnešní mládež žije naštěstí v úplně jiném a zatraceně lepším světě, než jsme žili my.

Jinak je to samozřejmě opravdu vzácný materiál pro pamětníky. Myslím si, možná se pletu, že se jedná o jediné live československých punkových kapel za totality na videu, které existuje. Nebo víš o něčem jiném? Docela by mě to zajímalo. Jako, docela se divím, že se to doposud nikde neobjevilo.

 
Kilčo
Kilčo - 5.10.2009 20:37

mrtvola: Až teprve nyní jsem se k tomu dostal a musím konstatovat, že je to opravdu povedená práce, uschované a znovunalezené video je opravdová rarita. Tady pro punkretra to nemá cenu asi žádnou.

 
punkretr
punkretr - 5.10.2009 16:30

mrtvola:Myslíš, že anarchisté nikdy nebyli obětmi státního teroru?Kamaráde např. u říjnové revoluce mezi prvními.Nemluvě o předem prohraných bitvách ve Španělské občanské válce, Machnovi ukrajinští anarchisté apod.Vykonstruované procesy se Saccem a Vanzettim, nedávné záhadné úmrtí Francouzkého studenta v cele předběžného zadržení a nebo vražda Alexandrose Grigopulouse u níž oficiální policejní správa tvrdí, že bylo předtím policejní auto napadeno kameny ale podle nezávislých svědků k žádnému útoku ze strany anarchistů nedošlo.Tvrzení policie,že se jednalo o odraženou kulku vyvrátila pitva.Netvrdím, že se obětí nespravedlivého teroru stávali v historii pouze výše jmenovaní anarchisté ale jsou pouze jedni z mnoha případů a jsou podle mne naprosto nedocenění hrdinové.

 
punkretr
punkretr - 5.10.2009 16:04

Skunx:We don't need patriotismsmajlik - 7smajlik - 8smajlik - 1.Proč tomu tak je jsem napsal u předchozí diskuze.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.10.2009 23:43

Squat_the_world: hmmm, jako, tak to asi nedopadne nijak pozitivně :-)))) Hlavně v tom tvém předmětu o vlivu krajiny na české obrození, nebo jak to vlastně bylo.

Asi ses měl raději přihlásit na strojárnu a stavět mosty :-))))))

Nic ve zlém, kámo, sranda musí být smajlik - 14

 
Squat_the_world
Squat_the_world - 4.10.2009 23:22

mrtvola: heh, to s tím prázdným plácáním z katedry FF použiju u zkoušek:DDsmajlik - 10

 
Skunx
Skunx - 4.10.2009 22:38

áčkaři útočej :-D

mrtvola: Ohledně toho patriotismu souhlasim myslim že každej se opravdu rád vrací na místa kde něco pro něj důležitýho prožilsmajlik - 10

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.10.2009 21:58

punkretr: blablabla o ničem, sorry, až si jednou prožiješ opravdu extrémní situace na hranici života a smrti, tak pochopíš ;-) Tak jako třeba Dostojevskij, se kterým se samozřejmě nesrovnávám.

 
punkretr
punkretr - 4.10.2009 21:46

mrtvola:Anarchokomunismus je rálný třeba např. mou přítomností.Zatím jako myšlenka.Já se cítím doma mezi squateri a místo kde se mi líbí neurčuje jeho příslušnost ke státu.Psychická fixace na místo kde jsem potkal první a snad poslední lásku nemá s vlastenectvím nic společného.Stejně tak jsem fixován na Španělské a Řecké squaty.V naší pseudodemokracii je místo pouze pro narkomanské doupata ve kterých jsou lidi připomínající trosky co např. u zimního stadionu v Olomouci dnes a denně terorizují lidi kteří si NON STOP stěžují na policii.10 let ze strany státu ani města žádné řešení nepřišlo.Logicky, neohrožuje to nijak zájmy privilegované elity.Někde vznikne squat s politickým osazenstvem který chce dát chátrajícím domům smysluplné využití a represivní složky pohotově zadusí potenciální nebezpečí pro státem dané hodnoty.Zvláštní že?????

 
punkretr
punkretr - 4.10.2009 21:31

xBrepta:souhlas

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.10.2009 21:19

XBrepta: tak je napiš ty, každý z nás si sebou neseme jiná stigmata.

Přesně tak, vlastenectví je normální pud a není to jen o tom, že se chceš vracet někde do Horní Dolní. Je to mnohem hlubší pocit, prostě se tak nějak cítíš spřízněný s oblastí a s lidmi, kde ses narodil, prožil sis své dětství, vyžahnul prvního lahváče, poznal první ženskou a podobně. To, co ti teď říkám, není žádné prázdné intelentuálské plácání z katedry Filozofické fakulty a podobně, ale reálný život. Prostě to, co jsem si sám zažil na vlastní kůži.

Mládí jsem prožil v Československé socialistické republice pod totalitním dohledem Komunistické strany Československa a jejích represivních složek. Žádný komunismus a bolševismus nemotám, ostatně marxismus-leninismus jsem studoval od gymplu až po výšku, vím, o čem mluvím. To jen tobě se to nehodí kvůli těm tvým virtuálním ideálům jakéhosi anarchokomunismu, nebo co :-))))))

 
XBrepta
XBrepta - 4.10.2009 20:59

mrtvola: vlastenectví? to bude spíš normální pud, protože i Pepa Novák vyrustající vedle skládky v Horní Lohotě se tam rád vrací smajlik - 1smajlik - 1 Akorát je škoda, že třeba nenapíšeš článek o zásahu demokratické policie v pražské Propasti, o rozhánění antifašistických demonstrací, o Global Street Party nebo o vyklizení Ladronky. Škoda je i to, že sis z minulého režimu odnesl to motání komunismu a bolševismem.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.10.2009 20:32

Bazarov: tak to máš pravdu, scéna se pořádně rozrostla a to je to fakt super. Koneckonců i já jsem rád, že jsem se toho dožil. Když jsem zdrhl, tak jsem počítal s tím, že se do Čech už nikdy nepodívám. Myslel jsem si, že prostě otočím stránku a hotovo, vykašlu se na minulost a začne nový život, nějaký nacionalismus jsem měl na háku, považoval jsem se za kosmopolitního týpka. Těžce jsem se spletl :-))))))

Bylo to silnější, než já, což mě docela vytočilo. A tím se vracím k tomu vlastenectví, nebo co, o kterém jsi také diskutoval tuším pod Medvědovým článkem. Že něco podobného opravdu existuje poznáš v momentě, kdy budeš žít dlouhodobě v cizině. Prostě existují určité kořeny, které se ti nikdy nepodaří vymazat z palice. Od určitého věku je tam máš a nic s tím nenaděláš ;-)

 
Bazarov
Bazarov - 4.10.2009 19:55

Jo jo, tak se tu nalívám burčákem, čtu si článek a čumím na videa, dobrá práce. Je sqělé, že za tu dobu 20 let ve Štatlu a okkolí po té mizérii,co byla za bolševika, vyrostla spousta HC kids, punx a nerasistických skins, nemluvě o jiných scémách jako hip hop atd.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.10.2009 19:28

Squat_the_world: jo, přesně tak, nebylo to daleko od nádru. Ale klub už neexistuje, prý vyhořel, nebo co.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.10.2009 19:27

Ono to teď vypadá jako velká sranda, ale važte si toho, že žijete v normální vyspělé demokratické zemi orientované na západ. Kdo ví, jak dlouho to ještě bude trvat. Začínám mít určité pochybnosti.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.10.2009 19:26

Skunx: dík, jako, je to opravdu raritní záležitost, která snad potěší těch pár pamětníků, co to zažili a kteří se tam poznají. No a zároveň doposud nikde nezveřejněný materiál o punku v Brně, - - - - exkluzivně pro punk.cz :-)))))


 
Squat_the_world
Squat_the_world - 4.10.2009 19:22

mrtvolo jak se tak dívám na tu fotku, tak je to někde kousek od nádru ne?smajlik - 1

 
Skunx
Skunx - 4.10.2009 17:35

Mrtvola opět parádní povídání :-)..čeknul sem i ty vide a máš recht je v nich vidět ten nádech doby :-)

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120