CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

Klub Křenová, komunistická totalita live

Klub Křenová, komunistická  totalita liveV každém velkém městě byl nějaký klub, kde to všechno začalo. V Londýně se punks scházeli třeba v 100 Club a v Roxy, New York měl CBGB, v Praze to byla Chmelnice, no a v Brnálu jsme měli klub Křenová. V článku se vám pokusím ukázat, jak to vlastně tehdy probíhalo. Bohužel jsem nikde nesehnal fotografii klubu, tak přikládám alespoň snímek trolejbusu jedoucího ulicí Křenová směrem ke dnes již kultovnímu místu.

 

 

 

trolejbusPunková scéna v Brně se rozjela hlavně díky tomu, že najednou bylo kde hrát. Do té doby punks jen seděli v hospodách, lámali do sebe škopky s pivem a nadávali na režim a na komunisty. Jiří Donné se staral o slušný rockový klub (samozřejmě na tu dobu) a nějakým způsobem dokázal nemožné. Podařilo se mu docílit toho, že v klubu mohly začít koncertovat nejrůznější punkové kapely. Nejdříve Zeměžluč a hardcore band S.R.K, ale brzy je následoval i Vzor 60 a další. Když se nám po několika zkouškách podařilo splácat dohromady asi dvacet minut repertoáru, posilnili jsme se několika lahváči a vyrazili jsme na první koncert. No a protože se celkem podařil, zařadili jsme se k bandům, co na Křence hrály pravidelně. Občas tam sice dorazili nějací starší kníratí týpci v kvádru, ale to už patřilo ke koloritu doby, ve které to chtěl komunista mít všechno pod dohledem. Prostě přišli a maník, co prodával lístky, je pustil dovnitř bez placení. Každému bylo na první pohled jasné, o koho se jedná. Nějak jsme to tehdy moc neřešili, byli jsme rádi, že vůbec můžeme hrát a že to orgán represivní státní moci nerozprášil vodními děly, slzným plynem, psy a obušky, jak by tomu bylo o několik let dříve na festivalu v Žabčicích...

 

 koncert vzoruVzhledem k tomu, že jsme neměli žádné oficiální papíry, na základě kterých bychom mohli hrát, byli jsme odkázáni jen na různé podzemní akce, které organizovaly máničky pod pláštíkem oslavy narozenin, nebo zásnub a podobně. A těch moc nebylo, navíc byly tyto koncerty dost riskantní a mohly špatně dopadnout. Oproti tomu Křenová, no to byla naprostá jistota. Tam se hrálo, chlastalo, navazovaly se kontakty a brněnská punková scéna konečně zapustila kořeny. Dělali jsme to tehdy z čistého nadšení, za koncert jsme dostávali maximálně pár piv, nebo guláš s chlebem, - - - - - tedy když jsme dorazili někde dál mimo Brno. Na Křenku jsme si mohli dotáhnout lahváče, nebylo, co řešit :-)))) Ostatně nám to bylo všem celkem jedno. Ještě před pár lety byl punk prostě a jednoduše v ČSSR zakázaný jako odporný projev dekadentního kapitalismu a naprosto nepřípustný kus smradlavého hovna v kvetoucí socialistické společnosti, záštitě míru a prosperity na cestě ke komunistickým ideálům. V době, kdy jsme začali hrát, se to trochu pohnulo kupředu a establišment poněkud povolil otěže, asi už mu pomalu docházel dech, nebo co. Nikdo si však nedovedl představit, že se to všechno za chvíli naštěstí zhroutí.

 

 krenovaJednou nám Jirka Donné ukázal fotky, které nafotil během našeho koncertu. Když jsme uviděli ty pogující rozesmátá děcka, došlo nám, že jsou mnohem důležitější věci, než nějaké prachy a tak. Mělo to smysl. Hudba je kouzelná v tom, že reakce publika je okamžitá, kdo stál na scéně, ví, o čem mluvím. Bylo nám jasné, že existovala oáza něčeho pozitivního v tom komunistickém sajrajtu a že i my jsme byli její součástí. A to stálo za to všechno vynaložené úsilí. Ty radostné úsměvy nám to dodnes všechno dostatečně zaplatily. Díky. No, ale abych zbytečně neztrácel čas, měl jsem hromadu videí z té doby, ale nějakým prapodivným způsobem jsem je všechny ztratil. Ty vole, to jsem fakt celý já, totální kokot, - - - - - - nebo co, ani věkem se to bohužel nespravilo. Naštěstí jsem je neměl jen já, ale i basák kapely Modul, který mi něco z toho posledně dovezl a stáhli jsme to do počítače.  Když jsem na tom pak pracoval, tak jsem odrovnal počítač, - - - - prostě klasika :-)))) Naštěstí jsem si to ještě uložil na externí hard disk, takže jsem to mohl znovu udělat na laptopu a šoupnout pár kousků na YouTube. Jedná se o společný koncert několika punkových a hc kapel právě na klubu Křenová v Brně někdy začátkem dubna roku 1989. Bandy vystoupily zhruba v tomto pořadí : Zóna A, Zeměžluč, S.R.K. a nakonec Vzor 60, který hrál naposled v původní sestavě. V noci po akci totiž bubeník odjel vlakem a narukoval na vojnu. Nahradil ho pak skinhead Blekoš, týpek, který stojí u zdi nahoře uprostřed fotky. Zeměžluč už nějakou dobu visí na YouTube, tak jsem je znovu nenahrával a použil jsem již existující materiál. Všechno najdete dole v odkazech.

 

bleky

Video je dobré v tom, že na něm můžete vidět nejen kapely na scéně, ale také autentickou atmosféru v klubu a záběry tehdejších punks a dalších návštěvníků, kteří toho večera dorazili na Křenku. Třeba Fakina, to je ten týpek, který sedí na pohovce se svou ženskou a se státnickým gestem pronáší: "Hände hoch," (v příštím článku vám popíši hektické události spojené s cestou na koncert Radegastu a Kleci někde u Havířova, při které hustě řádil Fakinův brácha Šovin). Nebo scéna na hajzlech, kde si punks mydlí číra, tak ta je také kouzelná. Žádné spreje tehdy totiž v obchodě nebyly a lidi si je stavěli pivem, cukrem s vodou, nebo mýdlem.  No, nemá cenu to nějak dlouze popisovat, raději na to mrkněte a uvidíte sami. Jo a mně se v těch dobách vlastně splnil jeden z mých velkých snů. Pěkně dlouho jsem chtěl hrát v punkové kapele, ale pořád jsem nemohl sehnat lidi, kteří by do toho šli. Nebydlel jsem totiž v žádné pohraniční oblasti s výskytem punků jako Havířov, nebo Teplice a bohužel ani v Praze. Ale nakonec to vyšlo a měl jsem štěstí, že jsem byl u toho, když vznikala punková scéna na Jižní Moravě. Pozdě, ale přece, - - - - někdy stačí jen hodně chtít, udělat pro to maximum a být trpělivý ;-)

 

modul

 

 


Další moje články na punk.cz zabývající se životem v dobách komunistické totality:

Hon na skinheads v polském Jarocinu

Vzor 60, demo za totality

Švehlík, Extempore, Pepa Nos & Zikkurat, Veselí nad Moravou, 1981

HNF na Musilce

Bastila  (ukázka z románu Nářez, který mi vyšel v nakladatelství Host)

Peter Gabriel a jeho poselství tolerance

 


Zájemcům o život za komančů též doporučuji Kilčovu rubriku:

Fotky za komančů 

 

Články ostatních autorů o totalitě:

Historie česko-slovenského punku

Článek o skinheads a punks z časopisu Vlasta

Kytary a řev, aneb co bylo za zdí

Nová vlna se starým obsahem

21 let starý report 

Historie punku v Plzni

Telex, rozhovor pro punk.cz

Report ze Služetína

Report z Jahodnice

Obyčejní poserové, rozhovor

mrtvola


3.10.2009   Rubrika: Články   |   Komentářů: 120   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,3
PUNK 1,3

Související odkazy:

 

Diskuse ke článku - Klub Křenová, komunistická totalita live

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120
punkretr
punkretr - 15.10.2009 19:27

mrtvola:A zase jsme u toho.Nejsi schopen, nebo jen nechceš rozlišovat.Kritiku vůči Marxismu jsem také několikrát uváděl a vycházím spíše z Kropotkina, který nemluvil na rozdíl od Marxe jako sociální inženýr.Anarcho-pacifismus ti asi také nic neříká že?Své názory jak zde touto maratonskou diskuzí dokazuji neskrývám.Pojetí propagandy a některých společných myšlenek nepředstavují automaticky stejné koncepce a myslím, že to moc dobře víš.Co se týče lhostejnosti bezdomovců, žebráků chceš-li, tak aktivita Food not bomb ukazuje na invididuální příběhy i přístup bezdomovců.Sám jich znám mnoho.Od snících nostalgiků o tom co by dokázali kdybi....,přes drogami, či chlastem rozvrácené osobnosti až po vysokoškolsky vzdělané kteří za svou situaci opravdu nemohou.Takže tvá citace z literatury je zajímavá ale zavádějící.Pomocí a prohlubováním mezilidských vztahů mezi bezdomovci, sociálně slabými a anarchistickými aktivisty kontrastují s tvým pohledem na fanatické revolucionáře.smajlik - 8

 
mrtvola ©
mrtvola © - 14.10.2009 23:08

Squat_the_world: no jo, tak nějak to asi je :-)

O podobné situaci píše jeden z mých oblíbených autorů Samuel Beckett v knížce "Novely a texty pro nic". Hlavní hrdina, bezdomovec a žebrák, se vrací po prožebraném dnu domů do svého squattu. Jde přes náměstí, kde nějaký odborář-revolucionář stojí na autě a řeční k davu styl jednota... bratři... Marx... kapitál... biftek... láska... Pak si všimne žebráka a využije situace. Ukáže na něj, na umučeného, zlomeného a ptá se posluchačů, jestli tak skončil svou vinou, nebo kvůli systému. Dokonce se k němu otočí a pokládá mu stejnou otázku. Týpek je však ponořen ve svém světě a přemýšlí o tom, jak by ještě mohl zdokonalit své dvě destičky se šňůrkou, které používá k žebrotě. Revolucionář začne křičet ještě víc a dožaduje se odpovědi od té oběti, ale bezdomovec raději opouští náměstí a přemítá o tom, že se asi setkal s nějakým náboženským fanatikem, který možná uprchl z vězení a tak :-)))))

 
Squat_the_world
Squat_the_world - 14.10.2009 22:02

mrtvola: tyo v souvislosti s těma dělníkama jsem si vzpomněl na časopis IÁ-kontra, který kdysi existoval, což byla taková parodie z vlastních řad na A-kontru. v jednom čísle byly popsány různé druhy aktivistů, konkrétně si teď vzpomenu třeba na :

Anarchosyndikalista - každý projev začíná větou "My, dělníci." Obvykle student druhého ročníku sociologie:))

 
mrtvola ©
mrtvola © - 14.10.2009 20:20

punkretr: zdá se, že jsi pozorně nečetl dílo tvých klasiků, "Manifest komunistické strany" od Marxe a Engelse.

"Komunisté pokládají za nedůstojné, aby tajili své názory a úmysly. Prohlašují otevřeně, že jejich cílů lze dosáhnout jen násilným svržením celého dosavadního společenského řádu. Nechť se panující třídy třesou před komunistickou revolucí! Proletáři v ní nemají co ztratit, leda své okovy. Dobýt mohou celý svět.

Proletáři všech zemí, spojte se! "

No a ty utržené okovy v propagandě používali všichni bojovníci za lepší zítřky "dělnické třídy" od německých národních socialistů, přes fašisty a komunisty až po anarchisty

;-)

 
punkretr
punkretr - 14.10.2009 20:06

Squat_the_wolrd:Jaj, tak to chápu.Máš pravdu:-)))))))

 
Squat_the_world
Squat_the_world - 14.10.2009 20:04

punkretr: není, Frisco je dobrý aspoň na pití:)))

 
punkretr
punkretr - 14.10.2009 15:22

Squat_the_wolrd:A není to jedno??:-)))))))

 
punkretr
punkretr - 14.10.2009 15:10

Sanovak:Tak dik no....

 
Sanovak
Sanovak - 13.10.2009 19:50

punkretr- jo prej si der jude http://www.youtube.com/watch?v=rh0sbpJJ4pMsmajlik - 9

 
punkretr
punkretr - 13.10.2009 16:34

mrtvola:Co miti tím chceš říctsmajlik - 9?????

 
mrtvola ©
mrtvola © - 12.10.2009 22:55

punkretr: jak se ti líbí ten dělník s okovy a utrženými řetězy na plagátu maďarských fašistů? Nepřipomíná ti to něco :-)))))))))

 
Squat_the_world
Squat_the_world - 12.10.2009 19:37

punkretr: Četl jsem Tiso nebo Frisco:DD

 
punkretr
punkretr - 12.10.2009 17:31

mrtvolka:Tiso, nebo Fico není to jedno???:-)))))

 
mrtvola ©
mrtvola © - 11.10.2009 19:01

Bazarov: o slovenském fašismu bohužel nemám skoro žádné informace. Doufám, že o tom někdy seženu nějakou solidní knížku. Jinak o tom pochodu smrti k rakouským hranicím vím, stejně jako o násilné koncentraci Židů v ghetu v Budapešti. Chtěl jsem jenom upozornit na to, že ty deportace Židů do koncentračních táborů (tuším Birkenau), se odehrávaly ještě před tím, než se v Maďarsku dostali k moci Szálasiho fašisté.

Malá ukázka propagandy: Azértis! (navzdory všemu)

obrázek - Azertis.jpg

 
Bazarov
Bazarov - 11.10.2009 14:51

Jo, máš pravdu většinou.V 35 založil Stranu národní vůle, jež byla skoro hned zakázána, pak vytvořil stranu po vzoru NSDAP Maďarská nacionálně socialistická strana, zakázána v 37, ale je vytvořena strana Nyilaskeresztes. Do vězení se dostal za radikální názory a údajně i proto, že manželku regenta Horthyho nařkl z židovského původu. Propuštěn byl až na intrvenci Hitlera v r. 1940. V parlamentních volbách 1939 dostali jen 18 % hlasů = 49 křesel a byli skutečně druzí nejsilnější v parlamentu. Jinak byli i Šípáci zakázáni za kritiku státu a jeho nízkou účast ve válce, poté funguje hl. v podzemí a nemá moc vliv na dění ve státě až do r. 1944, kdy je v březnu obnovena a legalizována vládou Stoyaie. U moci jsou fakticky od poloviny října na neosvobozeném uzemí Maď. do února 45. Ty Židy a Rómy na vyhlazení nezačali posílat, ale za nich ty, které nedeportovali, posílali na pochody smrti a většina členů partaje byla předtím aktivně zapojena do deportací.
Jinak Slováci potažmo Tisa a jeho vláda si za vyhlazení vlastních židovských občanů ještě platili, tuším 5 nebo 10 RM za občana. Prostě idiocie prvního stupně...
punkretr: Nic proti Doze, ale jak sem psal nesnáším Gambáč a tam jsem po něm měl většinou běhavku :-S Takže Dogu neberu...

 
mrtvola ©
mrtvola © - 11.10.2009 9:48

Bazarov: V tom Maďarsku se to asi všechno promíchalo dohromady, v Szalasiho vládě byli jak národní socialisté, tak fašisté, dokonce i nacionální bolševik. Szalasi nejdříve založil národní a socialistickou Nemzet Akarátanak Pártja, kterou orientoval směrem na dělnické prostředí. V roce 37 byla zakázána a Szalasi šel na tři měsíce do basy za propagandu antisemitismu. Vznikla strana Hungarista Párt, ta byla posléze také zakázaná. No a nakonec Kálmán Hubay založil Nyilas Keresztes párt, tedy Šípové kříže, která se stala druhou nejsilnější stranou v Maďarsku. Hubay se ji snažil situovat více doprava, ale když se Szalasi vrátil z vězení, tak mu to zarazil a orientace byla jasná, socialismus, nacionalismus a koncepce korporativistického státu (fašismus), to vše nazval "hungarismem" . K moci se nakonec nedostali ve volbách, ale pučem.

Abych se přiznal, ten Maďarský fašismus jsem zase tak moc nestudoval, takže není vyloučené, že se v něčem mýlím.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 11.10.2009 9:24

Bazarov: ono to bylo podle mě trochu složitější, ale to je na opravdu dlouhou diskuzi. Je fakt, že v Maďarsku a na Slovensku vládl velmi silný antisemitismus. Zatímco ve fašistické Itálii se žádné kroky proti Židům nepodnikaly, z Maďarska byli Židé deportováni. Ale to se událo ještě před nástupem Szalasiho k moci. Během fašistického Szalasiho období se již deportace do koncentračních táborů nekonaly, ostatně je sám Horty v červnu 44 zarazil. Tím samozřejmě nechci říct, že by se maďarští fašisté k Židům chovali nějak lidumilně.

 
Squat_the_world
Squat_the_world - 11.10.2009 2:08

plusminus: já si myslim...v tom případě, puerh je i velice dobré projímadlosmajlik - 10

 
plusminus
plusminus - 11.10.2009 0:02

a v mem pripade me tady ty vase moudra uz zacinaj srat smajlik - 18

 
Squat_the_world
Squat_the_world - 10.10.2009 15:14

punkretr: v mém případě na čaji:DD

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120