Rozhovory o ničem ,Ivan Chutorskoj R.I.P., (II. část)

Rozhovory o ničem ,Ivan Chutorskoj R.I.P., ( II. část) 

+ Kdy se zformovala militantní skupina?

- První v r. 2000, která začala působit po Moskvě. Naše skupina se dala dohromady někdy na podzim 2004. Tam patřili všichni: hardcoristi, punkeři, sharpové, rashové, tradi, fotbaloví chuligáni. Nikdo nikomu nenadával. Všichni dělali společnou věc. Bylo nás 20 na celou Moskvu. Pořádali jsme menší akce, protože na větší nebyli prostě lidi. Právě v té době mě to vtáhlo do hnutí skinheads.

 

+ Mluvils o přání poznat se s sharp a rashy...

- Na punk koncerty periodicky chodili skinheadi. Normální. A to byla taková skupina Elpiskas. Hrál tam Dima Niki-Viki. Měl 2 kámoše, mladý skiny. Říkali si tehdy ještě tradicionálové. Feďa Barmalej a Viťok. Tak s nimi jsem se seznámil. Ještě občas s nima chodil klidný Feďaj. Pamatuju se, stál prostě bokem, poslouchal, díval se. Jednou. Tuhle na punk fesťáku v Sextonu jsem uviděl dva nácky se svastikama. No, napálil jsem mu ji z fleku. Ti ze skupiny tohle uviděli. Aaa... přišli, rozloučili jsme se, ale seznámili se. Časem jsem se přes ně začal seznamovat se všemi ostatními. Tehdy to bylo strašně málo lidí. Byli to chuligáni z FK Mosenegro, který se pak rozpadl. Hardcore mládež. Chuligáni a skini. Tak když jsme se všichni poseznamovali, začali jsme už něco dělat. Podnikat akce, rozvíjet své pozice, lákat lidi k nám. Všechno to bylo samozřejmě složité. Moskva v r. 2004 byla prostě ohromné nazi-citi. Dnes je většina nácků pravicovými chuligány. Módnější subkultura, míň nebezpečná. Dneska se vyskytuje v těch kruzích jakási apolitičnost ještě mezi dospělými. Ale je malá. Většina mladých fotbalových chuligánů je pravicová. Antifa fotbalové kluby v Rusku nejsou. Chtěli je založit, ale nějak to nedopadlo. Zato jsou antifa kluby v Minsku v MTZ-Ripo, v Kyjevě v Arsenálu, které naši lidi aktivně podporují v rámci možností samozřejmě.

 

+ Pověz nám teď o svých názorech na anarchii, socialismus atd.

- Anarchismus... Za mnohé vděčím časopisu Avtonom (pozn. Autonom). Četl jsem určité knihy Kropotkina. Kamarádím se s mnohými anarchisty. Co mě přitahuje... Samozřejmě je to možnost osvobodit se od okovů kapitalistické společnosti, spotřební společnosti s vnucováním její psychologie. Možnost svého sebevyjádření určitým způsobem, stavět svůj život podle svých vlastních přesvědčení. Právě anarchistický způsob myšlení mě přitahuje. Bylo by ideální, aby se v rámci vlastní subkultury (punk, skinhead subkultury) nebudovaly vzájemné vztahy mezi lidmi na autoritářských základech. U lidí vznikl stereotyp, že anarchie je chaos. Samozřejmě to tak není. Oni nechápou smysl toho slova. Že je to společnost bez státní formy řízení, postavená na solidaritě, vzájemné pomoci a záchraně, podpoře, na základě svobody konec konců. Se socialismem je to trochu složitější. Jestli se na něj díváme jako na teorii, tak není v podstatě špatný. Ale jsem proti státní formě řízení. V celkovém výsledku musí ale dojít k průlomu v pohledu lidí na svět. Je třeba, aby se lidi k sobě chovali s úctou. Ale bohužel doposud i v punk, skinhead, hard core hnutích narážíte na velké množství lidí s předsudky, které se snaží vtáhnout do hnutí. Machismus taktéž, sexismus, i homofobii nakonec.

 

+ Tak ještě bych si přál slyšet Tvůj názor na kulturu v Rusku.

- Začněme u punkového hnutí. Punkové hnutí dnes dospělo. Objevila se velká spousta mladých lidí, kteří se žijí aktivismem. To je kladný faktor. Na druhou stranu. Punkeři, kteří chodí třeba právě na Purgen nebo na Naiv, zase ne všichni, ale velká část z nich, jsou lidi, kteří jsou pro punk kulturu málo zanícení. Pro ně je to spíš o pubertě. Pak se stávají „normálními“ lidmi: chodí do práce, vedou život obyčejného obyvatele. Ale dnes se objevily alternativy těmto velkým skupinám. Objevilo se hodně mladých punk, oi!, HC skupin. Se ska to u nás nic moc po pravdě není... A na tyhlety skupiny chodí tihle mladí, kteří viděli, že se dá jinak stavět united, názory, principy, scéna. Jenže zase, je to vše jen takový ideál, fakticky je to tak, že v Moskvě je hodně autonomních part, kde si navzájem hází jedna na druhou sračky. My se snažíme tato napadání zmírnit. Snažíme se, aby na koncertech nebyly rvačky, průsery, nerozbíjeli se toalety. Chceme, aby se lidi chovali normálně.

 

+ Pohovořme si teď o skinheadské kultuře. Jak se u nás v Moskvě vyvíjela?

- Hlavním impulsem je rok 2004, kdy se objevila skupina mladých, orientovaných k SHARP. Kteří chtěli rozbořit společenský stereotyp o skinech jako nacistech. Chodili jsme na reggae do klubu „Forpost“ na Spitfire, Distemper, právě v té době nahráli píseň „Nět rasizma, nět problem“ (pozn. Bez rasizmu nejsou problémy), na což doplatili v budoucnu ve Voroněži. Samozřejmě, že své koncerty pořádali uzavřeně (pozn. v Rusku se dodnes na koncert dostanou většinou jen pozvaní /třeba přes mail/, místo je sděleno často na poslední chvíli). Tehdy byla scéna velká: No Heads, Klowns, Bukaneros. Tyhlety Oi!, streetcore bandy byli prvními průkopníky. Jistě se dá vzpomenout skupina Učitěl truda (pozn. Učitel práce), ale my k nim nemáme moc dobrý vztah. Paša byl sharpák, dostal po hubě od kindrošů, pak se stal sharpákem, a pak se stal apolitickým skinheadem. Jenže apolitičnost je na Západě úplně něco jiného než apolitičnost v Rusku. Jestli jsi četl knihu „Bible skinheada“ a vůbec znáš původ kultury, pakvíš, že: apolitický, ale antirasista! Na tohleto se nesmí zapomínat, ale u nás v podstatě „apolitičtí“ mají mezi kámoši i nácky. Přirozeně, že vztah s nimi nebyl dobrý. Dál scéna začala pomalu růst. Začali se objevovat skupiny (M-16, Brigadir, Sudnyj děň / pozn. Soudný den/, Facecontrol, Working Boys, O.S.V., Bystreet, Restlers, Dirty sounds etc.). Začali sem dojíždět Mister X. To též sehrálo svou roli. Dneska je všechno mnohem lepší. Dají se otevřeně skoulet koncerty oi!, streetpunku. S vlastní ochrankou, vlastní kontrolou, s normální situací na sále. Samozřejmě, že bývají opilecké potyčky, ale my je hned típneme. Z druhé strany se objevuje velké množství pozérů, kteří kupují drahé hadry, dělají si tetování za prachy rodičů, ale v podstatě sami nic nepředstavují.

 

+ Promluvme si o těch lidech. O tom, jak se stal crust módním, o „lidech s Fred Perry“...

- Promluvme!!

 

+ ...o fintilech/kách celkově.

- V r. 2008 jsem si zajel do Německa. Na punk festival Punk and disoderly, na němž hrála strašná spousta skupin. Bylo s tím spojeno několik situací. První právě kolem Paši z Učitěle truda. Když jsme ho chytili na jednom punk koncertě před festivalem a chtěli si s ním vyřídit účty. Přetrhla nám to ochranka. Ochranka začala říkat, že Berlín je multikulturní město a oni nepotřebují problémy na gigs. A ještě jsme tam našli hňupa v Thor Steinerovi. Říkáme: „No, copak to jde! Tady jsou punkáči-antifašisti, kteří se s tímhle musí rvát.“ A pak jsme si promluvili se dvěma kluky (skinheady). Začali se bouřit, že žádný nepříjemnosti nechtějí, že je jim všechno jedno. Nakonec jsme jim naplácali a zahnali je. Pak jsme se bavili s opravdovými Sharpy. Ti nám řekli, že v Německu je hrozná spousta punkerů, skinheadů pozérů, jen jejich průměrný věk není 17-19 jak u nás, ale 25-27. Mají mnoho obchodů s cetkama, nechávají se tetovat, ale o aktivismus se vůbec nezajímají a nepovažují za hanbu jít na koncert pravicových skupin. Vraťme se k našim reáliím. U nás je samozřejmě hodně punkerů, hard core lidiček, mladých skinheadů, kteří pocházejí ze zabezpečených rodin. Někdy upadáš v údiv, jemu je 16-17 a je div ne celý oháknutý. A není to nic laciného. Celý je navlečený do drahých hader, a ty víš, že nepracuje. A když začnou dělat nějaké potíže, že v opilosti vyvádí nebo, a co hůř, někoho pořežou, tak si ty následky neuvědomují. Nebo se začnou na koncertech chovat pateticky, nafouknou tváře a zkříží ruce. Jsou i takoví hardcoristi. Nedej Bůh, když se k nim dostane punker, do mosh kotle, který neumí tancovat mosh. Můžou ho dotlouct nebo dostane kopanec. Takový hnusný věci tam jsou taky. Když to vidíme, tak to samozřejmě típneme. Ale nemůžeme být všude. Teď jsoue in subkultury skinheadů a crustu. A mezi nimi je nevelký podíl lidí, co skutečně cítí že to je to jejich, že tím žijí. Ale většina jsou pozéři. Situace je u nás ve státě tak negativní: stát potlačuje subkultury, nacistů je hodně moc aj. Nad tím nejde mhouřit oči. Musíme uvažovat hlavou. A to je znepokojuje. Oni si paří, pijí pivo. Koupí si Fred Perryho za 2500-3000 rublů a myslí si, že jsou ti nejvíc true. To je jistě směšné. A teď zvláštní pozornost crusterům. Zase ale, pokud bereme to, co vzniklo v Evropě, USA, Japonsku, tak se i mněi některé kolektivy líbí: Doom, Wolfbrigade... U nás se to stalo hodně rychle módou. V jednu chvíli bývalí punkeři - například Unkind revolt alá Británie 82, mají číra atd., a pak najednou hop a jsme crusteři. Na jednu stranu to není špatné, když člověk pro sebe objevuje něco nového, ale když se lidi odstřihávají od své minulosti, tak to v nás nevyvolává nic dobrého.

 

+ A kde si myslíš, že je hranice mezi opravdovostí a pozérstvím? Vždyť je hodně lidí, kteří skoro denně potřebují nějaký mítink.

- No ale, zase nezapomínejme, v jaké zemi žijeme. Když vzpomenu to Německo, tak tam můžeš klidně jít něco udělat. Nechat si schválit akci není problém. Obrovské množství videí to potvrzuje. Ano, byli tam dny bitek s policií a chaosu. Ale když u nás vyjdou s takovými transparenty, tak vědí, jaký je u nás autoritářský stát, jak se policie chová k alternativcům. Když tě dřív za tvý číro, pamatuju si na konec 90. let, mohli odchytnout a ostříhat ti ho nůžkama do hola, tak je to dnes lepší. Ale i tak buďte připravení na zadržení policií a obdržení pokuty za účast v neschváleném mítinku. A na druhou stranu každý den proti něčemu protestovat... Řekl jsi takový názor, ale musíme chápat, že většina lidí v zemi jsou kreténi. A jen nevelká část je schopná něco přijímat. Musíme vysvětlovat. Ale jak je u nás prezntována představa o skinheadech, punkerech, HC v médiích. Bylo natočeno ohromné množství pořadů, ale vypadá to tak, že důležité informace, které vypovídají o zvláštnostech, o vlastních určitých názorech, vždycky vystřihnou. Nechají to, z čeho se dá udělat senzace. Vzpomínám si na první pořad o sXe a skinheadech. Nechali tu část o šarpákovi, který říká něco jako: „mlátíme všechny, kdo se nám nelíbí a koho je důvod zmrzačit“. Ale to, odkud se to vzalo, o tom, že ta kultura je od počátku multirasová, to neřeknou. O sXe taky prakticky nic. Protože z toho senzaci neuděláš. V Moskvě a Petrohradě ještě to je jakž takž, ale na periferii je to při starém, jako je sám svět. Zlomit společenské stereotypy je problém. Zase když bys protestoval každý den... Já pokládám za víc účinné pomáhat právě dětem, bezdomovcům. Pokud jsi takový anarchista, že máš rád zvířata. Zase je tu tolik koček a psů bez domova. Vem si jednoho domů a vychovávej ho. Jezdi do útulků a kupuj žrádlo. To je užitečnější, než když půjdeš s transparentem a budeš něco hulákat. Mrknou na tebe a možná řeknou: no jo no, možná má pravdu... Jo jasně, tenhle systém boje je taky důležitý, ale když to nenese žádné výsledky... Chápej, sázet můžeme u nás jen na mladé, kromě některých případů. (I když výsledky boje proti husté zástavbě, proti stavbě průmyslových, škodlivých zařízení ukázaly, že dospělí lidé se také účastní akcí a dávají najevo svůj postoj). Spoléhat se na starou generaci nemá význam. Jsou příliš ponoření do stereotypů a předsudků. A jen jednotlivci můžou adekvátně chápat realitu. U nás v zemi je hlavně všední rasismus. Á! Černí se sem zas sestěhovali. Jak se mi to zprotivilo slýchat. Furt jedno a to samé. Začni u sebe. Nedávno se mi tuhle stala taková příhoda. Jeden mi říká: „Ty seš Rus. Máš zdravé oči. V jiných národech je mají často špatné.“ Já říkám: „Seš pitomec. Začni u sebe. Aspoň si zapni ten poklopec. Stojíš jak vyblutý zelí, jenom chlastáš od rána pivo. Udělej něco užitečnýho.“ Zamyslel se. No, co to je, vždyť on má vlastně pravdu, říká si, když jsem na něj takhle udeřil.

Je potřeba aktivismus různých forem. Na internetu jsou určité sajty, ne fóra, kde se baví žvatláním, ale naopak informační sajty. Já jsem jen pro nepovolené mítinky a demonstrace, protože povolené – tam jsou vždy fízli, nahrávky pro služební účely. Díky. Nám to už stačilo 1. května (2008). Když jsem vzali s sebou Němce, co přijeli ze Stage Bottles. Museli jsme se před nimi stydět. Jen co jsme přišli, už nás dokola obstoupili. A přišili nám neschválený mítink. To je taková kravina. I s právního hlediska. Jak se pak ukázalo, tak fízlové si jen splnili svůj plán. Dnes, když se vrátím k HC, punk hnutí, tak se objevilo hodně moc dister. Kromě hudby se objevili ziny, literatura. Ale zase nekupuje je velké množství lidí. Mně se moc nelíbí to vedení živých časopisů, kdy jsi online. Je to módní, ale život je jedna věc, a virtuální realita zase úplně jiná. Internet je nutný k tomu, abys získal informace, bavil se s lidmi z jiných měst nebo zemí.

Bazarov

Ruská scéna:


24.11.2009   Rubrika: Rozhovory   |   Komentářů: 16   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,4
PUNK 1,4
 

Diskuse ke článku - Rozhovory o ničem ,Ivan Chutorskoj R.I.P., (II. část)

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-10 | 11-16
mrtvola ©
mrtvola © - 24.11.2009 19:58

To Rusko je fakt drsné, ale je to asi normální, jedná se o světovou velmoc. Sakra, z ruštiny jsem maturoval za 1 a bez problémů jsem četl ruské texty. Ale všechno jsem to rychle zapomněl kvůli té vrozené nenávisti ke komunistům a tak. Možná je to škoda, páč se tam určitě dějí i zajímavé věci.

Vzpomínám si, že v dobách, kdy Čečenci obsadili to divadlo v Moskvě , a vtrhly tam pak speciální jednotky, které je díky jakémusi plynu všechny sejmuly i s hromadou rukojmích, jsem se snažil číst ruské pokecy a zaujal mě jeden z častých komentářů: " Nas mnogo."

Prostě mám dojem, že jejich povaha je hodně odlišná od té naší a věci jsou dohnané do mnohem větších extrémů.

 
punkretr
punkretr - 24.11.2009 19:30

mrtvola:Nejspíš je to míněné, že se toliko nevěnoval politickému aktivismu (byl anarchistou jako já) ale na rozdíl ode mne se toliko nevěnoval osvětové a jiné podobné aktivitě.Anarchistické akce však pomáhal chránit a byl znám třískáním nácků.Ty vole v Rusku je neonacistická scéna snad vůbec nejagresivnější v Evropě (alespoň v Evropské části Ruska).Vraždy s rasovým a politickým podtextem jsou zde ročně v řádu desítek.To je u nás za 20 let.Na antifa.cz také psali, že se snažili zabít ho několikrát.Fízli se v tomto absurdistánu neobtěžují shlédnout ani kamerový záznam (pochopitelně, nijak to neohrožuje státní zájmy což je jediný skutečný účel kamer po Evropě).V Rusku navíc zaostal vívoj nazi scény v 90. letech a místo populistické politizace (přímo nazi organizací) vraždí punkery, anarchisty, přistěhovalce, dokonce odpálili pokud vím vlak čili též akce teroristického rázu.Ruská antifa třeba na rozdíl od české nebo německé je poměrně mladá a nezkušená a proto jsou někteří její aktivisté v nazi scéně známí, na což často doplácí.

 
Bazarov
Bazarov - 24.11.2009 19:15

mrtvola: Jasně. Chybička se občas vloudí. Jsen s tím trochu spěchal a nebyl ani moc čas, ale celkem je to ok.

Pokud vím, tak žil poslední dobou u kámoše a domů si jen zašel, bohužel se tam ale potkal s vrahem. Podle mě jeho aktivismus je právě o ulicích. Je to vidět i z rozhovoru.
No a v Rusku to ostrý je celkem dost, i když teď se to trochu zmírnilo poslední tři roky, militantních nácků ubylo, ale je hodně kindrošů, a pak taky pár buněk, které jsou malé, ale schopné vrždit. Situaci popisují celkem dobře antifáci ve filmu Antifascist attitude, dělal jsem k tomu titulky kdysi, tak na to mrkni.
Pořád zůstává faktem, že můžeš dostat za vzhled, i barvu kůže a to nejen od nácků, ale právě i od různých chuligánů a zlodějských grázlů, tzv gopniků, ktaří nejsou nácky, ale jejich xenofobie je k tomu mlácení vede. Jinak fízlové si tě občas taky proklepnou, jestli máš všechno v pořádku a někdy si řeknou o pokutu. Ale tohle hrozí většinou jen na periferiích, pokud dáváš o sobě vědět a jsi sám. Mě se nikdy nic nestalo, kromě pokuty.
Koncerty jsou většinou uzavřené, jen pro zvané většinou, občas ale pustí i bez pozvánky pár lidí, pokud se jim zdají. Někdy se místo konceru tají do poslední chvíle, aby se obešel bez fízlů a náglů, bo ízli to taky nemusí schválit, paradoxně, vždy si něco najdou. Ale útoků nácků na koncerty prý ubylo, bo jsou tam lidi na ně většinou nachystaní a je jich na koncertě hodně. Druhá věc je, že mizí kluby, zavírají se buď skrz bankrot nebo si tam čím dál míň přejí, aby tam hrály "problémové" grupy punkerů nebo oi.

 
mrtvola ©
mrtvola © - 24.11.2009 18:53

Bazarov: tak to sorry, je to i moje chyba. Abych se přiznal, patříš k autorům, u kterých nějakou gramatiku a tak vůbec nekontroluji.

Jo, zajímala by mě jedna věc. V jednom článku jsem o Ivanovi četl, že nebyl žádný aktivista a žil jen ulicí a punkem. Tak mi není jasné, proč na něj byli náglové tak vysazení. Nebo je to v Rusku tak husté mezi punks&skins na jedné straně a neonacistickou scénou na straně druhé?

 
Bazarov
Bazarov - 24.11.2009 0:45

Sakra, pár pravopisných hrubek tam ještě je, ale tak dá se to přečíst. Moc jsem to neupravoval co do "knižní čtivosti", ale nechal jsem to právě, jak to leží a běží i v tom rozhovoru v ruštině, takže je to takové kostrbaté, ale autentičtější :-)
punkretr: Dík, rádo se stalo. Když už jsem to našel, tak jsem si říkal, že bude důležitý to přeložit, páč asi nic podobného s ním už nahrané, sepsané není (ani nebude bohužel).

 
punkretr
punkretr - 24.11.2009 0:11

Bazarov:Patří ti velké dík za hození těch rozhovorů na tento web.Je mi opravdu smutno, když čtu rozhovor s tímto skvělým člověkem navíc ideologicky spřízněným se mnou a zároveň si uvědomuji, že už není kvůli těm zkurveným nacistickým hovadům živ.R.I.P.smajlik - 2

 

Zvolte stranu: 1-10 | 11-16