Legenda jménem SEX PISTOLS

Legenda jménem SEX PISTOLS

     Sex Pistols byla kultovní a velice vlivná anglická punková kapela založená v Londýně v roce 1975. Kapelu původně tvořili zpěvák Johnny Rotten, kytarista Steve Jones, bubeník Paul Cook a baskytarista Glen Matlock. Matlock z kapely odešel v roce 1977 a nahradil jej Sid Vicious. Ačkoliv kapela existovala pouze tři roky, vydala čtyři singly a natočila jedno studiové album > BBC je označila za "nejlepší anglickou punkovou kapelu". Sex Pistols jsou často označováni jako inciátoři punkového hnutí ve Velké Británii a prvního generačního rozdílu uvnitř rock n' rollu.

 

  Sex Pistols se objevili jako odpověď na to, co bylo považováno za neškodný progressive rock a pop music poloviny 70. let. Kapela vyvolala během své krátké kariéry mnoho kontroverzí, které upoutaly Anglii, ale často zastínily jejich hudbu. Jejich vystoupení neustále čelily problémům s úřady a často končily pohromami a výtržnostmi. Singl God Save the Queen z roku 1977, který byl vydán tak, aby kolidoval s 25. výročí Alžběty II. na britském trůně, je často považován za útok na Britskou monarchii a britský nacionalismus

   Kapela se rozpadla v roce 1978 uprostřed bouřlivého turné v Spojených státech, ale v roce 1996 se opět sjednotila pro turné „Filthy Lucre“, později i pro turné v letech 2002 a 2003. Dne 24. února 2006 byli Sex Pistols slavnostně uvedeni do Rock and Roll Hall of Fame, ale ceremoniálu se odmítli zúčastnit a muzeum nazvali „močí ve víně“.

 

Začátky Sex Pistols

     Sex Pistols se vyvinuli z kapely The Strand, která vznikla v roce 1972 a jejímiž členy byli zpěvák Steve Jones, bubeník Paul Cook a kytarista Wally Nigtingale. Mezi členy prvních sestav patřil také Jim Mackin a baskytaristé Stephen Hayes a později Del Noones. Od roku 1973 členové kapely trávili čas u obchodu Dona Lettse „Acme Attractions“ a u luxusnějšího "Let It Rock" na Kings Road, v Chelsea. „Let It Rock“ patřil bývalému manažerovi New York Dolls Malcolmu McLarenovi a jeho přítelkyni Vivienne Westwood. Obchod se specializoval na "anti-módu" a prodávaly se tam závěsy, fetišistické zboží a potrhaná trička, která později zpopularizovalo punkové hnutí. Jak poznamenal Rotten: „Malcolm a Vivienne byli ukázkovým párem šibalů: Prodali by vše, jakéhokoliv stylu, jen aby na tom vydělali.“ Obchod se stal hlavním místem punkové scény a svedl dohromady mnoho jejích nejznámějších členů, mezi nimiž byli Jordan, Soo Catwoman (obě pracovaly v obchodě jako prodavačky), Captain Sensibile, Sid Vicious, Jah Wobble, Gene October, Mick Jones, Tony James a Marco Pirroni. Všichni s odporem reagovali na převládající módu dlouhých vlasů a rozevlátých džínů začátku 70. let. V té době se McLaren stal manažerem kapely.

     Kapela se přejmenovala na "The Swankers" a začala zkoušet ve studiu Crunchy Forg poblíž londýnských doků. V roce 1974 poprvé koncertovali a to v Tom Salter's Café v Londýně. Noones byl z kapely vyhozen pro svou neschopnost a neochotu chodit na zkoušky.

 

Johnny Rotten vstupuje do kapely

     Glen Matlock byl vybrán jako baskytarista na začátku roku 1975. Ve stejné době se Jones a Nightingale začli hádat o hudebním směřování kapely a Nightingale brzy poté odešel. V srpnu 1975 si Jones v McLarenově butiku, který byl mezitím přejmenován na SEX, všiml Johna Lyndona, později známého jako Johnny Rotten. Jak řekl Jones: "Měl zelené vlasy. Myslím, že měl opravdu zajímavou tvář. Líbil se mi jeho vzhled. Měl tričko 'Nesnáším Pink Floyd'. Na Johnovi bylo něco zvláštního, ale když mluvil, byl opravdový kretén - ale chytrý." Ačkoliv nikdy předtím o zpívání neuvažoval, Rotten byl požádán, aby se stal zpěvákem kapely. Rotten a jeho přátelé (mezi nimi i členové Bromley Contingent, Siouxsie Sioux, Soo Catwoman, Steve Severin a Billy Idol), tehdy nosili potrhané trička a sadomasochismem inspirované oblečení, které prodávala Vivienne Westwood. Tato móda se rychle rozšířila mezi fanoušky kapely.

     Novinář Nick Kent z NME si občas s kapelou zahrál, ale po Rottenově příchodu s tím skončil. Rotten tvrdí: "Když jsem přišel, podíval jsem se na něj a řekl jsem: 'Ne. Ten musí jít.' Od té doby o mně nic dobrého nenapsal." Rotten představil ostatní členy newyorkským kapelám jako byli The Modern Lovers a New York Dolls a kapela začala hrát cover verze písní od Iggyho Popa a The Small Faces.

    Po Kentově odchodu, začal Cook cítit, že Jones možná není schopný hrát sám na kytaru, takže dal inzerát na dalšího „mladého nadějného kytaristu“. Na inzerát odpověděl Steve New, hrál s kapelou několik týdnů, ale krátce poté odešel.

    Mezi první McLarenovy rozhodnutí jako manažera patřilo přejmenování kapely. Uvažovanými názvy byly například „Le Bomb“, „Subterraneans“, „Beyond“ a „Teenage Novel“. Kapela se nakonec přejmenovala na Sex Pistols a pod tímto názvem poprvé vystoupila 6. listopadu 1975 na Saint Martins College, ale publikum je vypískalo dříve než dokončili první píseň. Vystoupení zorganizoval Matlock, který který tam tehdy studoval. Následovaly další vystoupení na universitách a uměleckých školách v okolí Londýna. Na začátku roku 1976 začali mít i větší vystoupení, například v 100 Clubu, nebo v The Nashville. Dne 3. září 1976 Sex Pistols poprvé koncertovali mimo Británi a to na otevření Club De Chalet Du Lac v Paříži. Jejich první větší turné po Británii brzy následovalo, trvalo od poloviny září do začátku října.

 

 

EMI a incident s Grundym

     Po ukázkovém vystoupení na prvním londýnském punkovém festivalu ve 100 Club na Oxford Street v září 1976, Sex Pistols podepsali smlouvu s EMI. První jejich singl „Anarchy in the U.K.“, vydaný 26. listopadu 1976, sloužil jako vyjádření jejich záměrů - bylo plné humoru, zlosti a vnitřní energie. Přes všeobecný dojem, že punkové kapely neuměly hrát na nástroje, soudobé hudební kritiky a živé nahrávky odhalují, že Sex Pistols byla zdatná a divoká živá kapela.

     Jejich chování, stejně jako jejich hudba, jim přineslo celostátní pozornost. Dne 1. prosince 1976 se členové Sex Pistols a Bromley Contingent dočkali vlny publicity poté, co nadávali během večerního pořadu Today na Thames Television. Dostali se tam neplánovaně jako náhrada za Queen, také kapelu od EMI. Kapela a její doprovod v šatně před vystoupením zkomzumovala velké množství alkoholu. Při rozhovoru, Rotten použil slovo „shit“ a moderátor Bill Grundy, který byl také opilý, otevřeně flirtoval s Siouxsie Sioux ("Uvidíme se potom, že jo?"). To vyprovokovalo Jonese, který nazval Grundyho „starým dědkem“. Grundy odpověděl, že kapela „řekla něco skandálního“, na což mu Jones odvětil: „ty hnusný zmrde ... jaký zkurvený mizera“.

     Ačkoliv byl pořad vysílán pouze v Londýně, následující poprask okupoval bulvární deníky několik dní. The Daily Mirror použil titulek „Filth and Fury“ (tj. „Děs a běs“) a Daily Express titulek „Punk? Call it Filthy Lucre“ (tj. „Punk? Říkejte tomu mrzké peníze“), oba titulky Lyndon použil pro názvy projektů Sex Pistols o mnoho let později. Thames Television odvolala Grundyho a ačkoliv se později vrátil, interview prakticky ukončilo jeho kariéru.

     Díky tomuto incidentu se kapele dostalo mnoho publicity a punk se tak dostal do pozornosti veřejnosti. „Anarchy tour“ po Velké Británii brzy následovalo, přestože se dočkalo nepřátelských reakcí ze strany novinářů a některé konerty byly zrušeny místními úřady. Londýnský radní Bernard Brook Partridge během televizního interview tehdy prohlásil: „Sex Pistols by skvěle vylepšila náhlá smrt… Chtěl bych vidět někoho, kdo by vykopal velkou díru a pohřbil by je do ní“.

     Po skončení turné v prosinci 1976 zařídila EMI několik koncertů na leden 1977 v Paradisu v Amsterdamu. Předtím, než na London Heatrow Airport nastoupili členové kapely do letadla, navzájem se bili a uráželi personál letiště. „Jedna svědkyně tvrdila, že Sex Pistols dělali něco tak hnusného, že to nemůže ani popsat… obecně se věří, že Jones zvracel na staré dámy v odletové hale,“ napsal magazín Rolling Stone. EMI o dva dny později smlouvu s kapelou vypověděla. "Nerozumím tomu", tvrdil celou dobu Rotten. "Jediné, o co jsme se snažili, bylo vše zničit."

 

Sid Vicious přichází

     Vystoupení v Paradisu měly být pro Matlocka poslední a v únoru 1977 se s kapelou rozešel. Podle populární legendy důvodem bylo, že „měl rád Beatles“, ale Steve Jones později tvrdil, že opravdovým důvodem bylo to, že si Matlock s ostatními členy kapely prostě nesedl a „vždy si myl nohy“. Matock nyní tvrdí, že z kapely odešel dobrovolně, především kvůli zhoršujícím se vztahům s Rottenem.

     Matlocka nahradil Rottenův kamarád Sid Vicious (vlastním jménem John Simon Ritchie), který sám sebe označoval za „největšího fanouška Sex Pistols“ a dříve hrál v The Flowers of Romance. McLaren jej jako člena přijal, především pro jeho vzhled a „punkové postoje“ a to i přes jeho omezené hudební schopnosti. McLaren prohlásil: „Když se Sid přidal, neuměl hrát na kytaru, ale jeho šílenství se hodilo do struktury kapely. Byl rytířem v zářivé zbroji s obrovskou pěstí." Lyndon později dodal: "První zkoušky se Sidem byly pekelné. Všichni souhlasili, že na to měl vzhled. Sid se opravdu tvrdě snažil… ale ten kluk na kytaru hrát neuměl."

     Marco Pirroni: "Poté už to s hudbou nemělo nic společného. Bylo to jen o senzacích a skandálech. Stalo se to příběhem Malcolma McLarena…" Sidův zesilovač býval při koncertech často zeslaben, nebo vypnut a Matlock a Jones nahráli místo Viciouse většinu jeho basových partů na pozdějších studiových nahrávkách kapely.

     Členství v Sex Pistols mělo na Viciouse destruktivní dopady. Rotten vypozoroval: "Až do té doby, Sid byl naprosto dětinský. Všechno bylo hihňavé a legrační. Najednou z něho byla obrovská hvězda. Postavení hvězdy znamená tlak, možnost být spatřen úplně všude, obdiv. Jen tohle pro Sida něco znamenalo." Vicious pokračoval v rozvíjení své nechvalně známé osobnosti. Na začátku roku 1977 potkal Nancy Spungen, narkomanku a občasnou prostitutku s mnoha emocionálními problémy. Spungen je většinou označována za člověka, který přivedl Viciouse k heroinu a vztah mezi nimi vedl k tomu, že se Vicious odcizil od členů kapely. Rotten tvrdí: "Udělali jsme vše, abychom jej Nancy zbavili. Ona ho zabíjela. Byl jsem naprosto přesvědčen, že ta holka byla na pomalé sebevražedné misi. Nechtěla ale odejít sama. Chtěla si sebou vzít Sida. Byla naprosto zkažená a zlá."  Sid Vicious s kapelou poprvé vystoupil na Screen on the Green v Londýně 3. dubna 1977.

 

God Save the Queen

     Dne 10. března 1977 při tiskové konefernci před Buckinghamským palácem, podepsali Sex Pistols smlouvu s A&M Records. Později se vrátili do kanceláří A&M, kde uspořádali divokou párty. Sid Vicious zničil kancelář ředitele společnosti a pozvracel jeho stůl. Pod tlakem zaměstnanců, umělců a distributorů A&M po šesti dnech smlouvu s kapelou ukončila. V květnu podepsali Sex Pistols svou třetí a poslední smlouvu a to s Virgin Records.

    Jejich druhý singl, God Save the Queen vyšel 27. května 1977. Ačkloliv byl většinou chápán jako útok na královnu Alžebětu II., Rotten se později vyjádřil, že píseň nebyla zaměřena proti ní, ale měla krtizovat úctu, které se královská rodina obecně těšila. Píseň vyjadřující neúctu k monarchii vyvolala po zemi široké pobouření. Byla zakázána na BBC, jejíž Radio 1 tehdy dominovalo éteru. Rotten později poznamenal: "Vyhlásili jsme válku celé zemi - ale neúmyslně!"

    Během oslav 25 let Alžeběty II. na trůně byl singl na prvním místě na žebříčku NME, ale až druhý na oficiálním britském žebříčku. Přesto mnoho lidí spekuluje, že žebříček byl zfalšován a singl byl ve skutečnosti první, ale byl posunut na druhé místo, aby se mu nedostalo nežádoucí pozornosti. Nejméně jedna stanice oznámila, že singl byl první, ale odmítla jej hrát, protože jí bylo řečeno, že by tím mohla narušit státní oslavy.

    Sex Pistols oslavy poznamenali, nejen svým singlem, ale také se na pronajaté lodi pokusili zahrát na Temži před budovami Parlamentu. Nakonec pokus skončil tak, že policie loď pronásledovala, přestože jim bylo předem dáno povolení vystoupit. McLaren, členové kapely a mnoho dalších bylo zatčeno poté, co loď zakotvila u břehu.

    Násilné útoky na punkery se množily a samotný Rotten byl napaden gangem ozbrojenými noži v Islingtonu u Pegasus pubu a utrpěl zranění dvou šlach. Kvůli útokům bylo turné po Skandinávii, které mělo začít na konci června, odloženo do ploviny července. Následovalo tajné turné po Británii na konci sprna, známé jako SPOTS (Sex Pistol On Tour Secretly), kdy kapela hrála pod pseudonymy, aby se vyhla zrušením koncertů.

 

Never Mind The Bollocks

     Album Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols bylo nahráno mezi březnem a červnem 1977 ve Wessex Studios na Highbury v Londýně. Produkoval jej Chris Thomas, který předtím spolupracoval s Roxy Music. Na albu hrál na baskytaru John Matlock, který se do kapely vrátil jako studiový hudebník, aby nahradil Viciousův nedostatek hudeního talentu. Jones tvrdí: "Sid chtěl přijít a hrát na albu a my jsme se jej snažili udržet co nejdále od studia. Naštěstí měl tehdy žloutenku." Ačkoliv Vicious jednou opravdu nahrával, jeho party byly později znovu nahrány Jonesem. Jones vzpomíná: "Prostě jsme ho to nechali udělat, že jo? Když odešel, tak jsem to přehrál, zatímco Sidova část byla ztlumena. Myslím, že na nahrávce je to slyšitelné jen ztěží."

    Never Mind the Bollocks vyšlo 28. října 1977 a dočkalo se rozporuplných reakcí. Rolling Stone jej hodnotil pozitivně, zvuk byl podle něj jako „srážka dvou vlaků metra pod 40 stopami bahna, oběti křičí“, a chválil kapelu za hraní „s energií a přesvědčením, že je pozitivně výjimečná ve své šílenosti a vzrušení“. Někteří kritici byli přesto zklamáni a to tím, že album obsahovalo všechny čtyři dříve vydané singly a považovali jej za faktické „best of“ album. V posledních letech začalo být album uznáváno jako jedno z nejvlivnějších alb posledních 40 let a bylo označeno za "jednu z nejlepších a nejinspirativnějších rockových nahrávek všech dob".

    Název alba působil kapele další potíže. Boots, W.H. Smith a Woolworth odmítly album prodávat a konzervativní člen Parlamentu jej odsoudil jako „symptom úpadku společnosti“ a Asociace nezávislých televizních společností odmítla vysílat reklamy propagující album. V Nottinghamu bylo hudebnímu obchodu vyhrožováno soudním řízením za zobrazování „nepatřičného tištěného materiálu“. Kauza se ale obrátila, když právník John Mortimer získal svědectví expertů, kteří dosvědčili, že slovo bollocks je standardní staroanglické slovo, které původně označovalo kněze. Ačkoliv slovo v populárním slangu znamená varlata, v názvu alba znamená „nesmysl“. S názvem neúmyslně přišel Steve Jones, který v reakci na haštěření ohledně názvu alba vykřikl: "Ou, ty nesmysly mi vůbec nevadí!"

    Poslední vystoupení Sex Pistols v Británii se odehrálo v Ivanhoe's v Huddersfieldu na Štědrý den 1977, kde kapela odehrála odpolední a večerní představení na podporu rodin stávkujících hasičů. Místo vystoupení bylo oznámeno krátce před začátkem, což byla u kapely obvyklá taktika, jak se vyhnout pozornosti, která by mohla vyústit ve zrušení koncertu.

 

Turné po Spojených státech a konec kapely

     V lednu 1978 vyrazila kapela na turné po Spojených státech, které se skládalo především z koncertů na jihu země. Ačkoliv bylo plánováno už na prosinec 1977, zdrželo se, protože americké úřady nechtěly členům kapely vydat víza kvůli jejich kriminálním záznamům. Ačkoliv bylo turné vysoce očekáváno médii a fanoušky, poznamenaly jej vnitřní spory, špatné plánování a nepřátelsky naladění návštěvníci. Během dvoutýdenního turné byl Vicious silně závislý na heroinu a začal žít přesně podle svého pseudonymu. Jak řekl Rotten: "Sid měl konečně publikum lidí, kteří by se chovali šokujícím a hrůzným způsobem. Sida jednoduše vedl jeho nos."

    Během konertu v San Antoniu v Texasu, nazval Vicious diváky „partou buzerantů“ a poté udeřil fanouška do hlavy svou baskytarou. V Baton Rouge se dočkal simulovaného orálního sexu prováděného jednou fanynkou, o které později pronesl: "Takový typ holek mám rád." Vicous trpěl abstinenčními příznaky a při koncertě v Dallasu se objevil na pódiu a se slovy „dejte mi dávku“ se řízl do hrudi a krví postříkal ženu, která vylezla na pódium a udeřila ho do tváře. Později byl převezen do nemocnice, kde se měl zotavovat ze svých zranění. Jeho chování mimo pódium bylo ubohé. Napadl fotografku, ochranku a dokonce byl zbit podrážděným bodyguardem, který jej měl chránit.

    Rotten, který tehdy trpěl chřipkou a vykašlával krev, se cítil stále více izolovoaný od Cooka a Jonese a znechucený Viciousem. Při posledním koncertě ve Winterlandu v San Franciscu 14. ledna 1978, rozčarovaný Rotten skončil přídavkem, písní „No Fun“ od Stooges. S úšklebkem vykřikl: „Tohle vůbec není sranda“, čímž jasně vyjádřil své pocity o koncertu, kapele a divácích. Po vystoupení se Rotten zeptal diváků: "Cítili jste se někdy podváděni?" Poté odhodil mikrofon a odešel z pódia. Později to komentoval: "Nesnášel jsem ten scénář. Byla to fraška. Sid byl naprosto mimo, prostě ztráta místa. Malcolm se se mnou nebavil. Potom obrátil a řekl Paulovi a Stevovi, že veškeré napětí byla moje chyba, protože bych s ničím nesouhlasil. Bylo to velice trpké a matoucí."

    Dne 17. ledna 1978 oznámil Rotten svůj odchod z kapely. Vicious odjel do New Yorku a McLaren, Cook a Jones odjeli do Rio de Janeira na dovolenou. Rotten zůstal v Americe bez peněz a bez letenky. Později řekl: "Sex Pistols mě opustili, nechali mě trčet v LA bez letenky, bez peněz, bez ubytování a se zprávou, že pokud někdo bude volat do Warner Bros a tvrdit, že je Johnny Rotten, tak lže. Tak jsem skončil s Malcolmem - ale ne se zbytkem kapely. Vždy je budu mít rád." Nakonec zavolal Richardu Bransonovi, šéfovi Virgin Records, který mu zaplatil letenku zpět do Londýna.

     Po odchodu z kapely si Johnny Rotten změnil přijímení zpět na Lyndon a založil Public Image Ltd, kde s ním hráli bývalý člen The Clash Kevin Levene a kamarád ze školy Jah Wobble. Kapela se dostala do první desítky britského žebříčku se svým debutovým singlem „Public Image“ v roce 1978 a v roce 1979 nahrála album Metal Box. V roce 1978 zahájil Lyndon proti McLarenovi a jeho společnosti Glitterbest právní kroky kvůli nezaplaceným honorářům, používání jeho jména, nevýhodným smluvním podmínkám a škodám za „všechny kriminální činy, které se odehrály“.

    Vicious se přestěhoval do New Yorku a začal vystupovat sólově, přičemž Nancy Spungen mu dělala manažerku. V roce 1979 nahrál živé album Sid Sings, kde jej doprovázeli Arthur Kane a Jerry Nolan z New York Dolls. Dne 12. října 1978 byla Spungen nalezena mrtvá v pokoji v Chelsea Hotel, kde žila s Viciousem. Byla pobodaná na krku a oblečna pouze ve spodním prádle. Policie na místě zajistila drogy a Vicious byl zatčen pro podezření z vraždy. V té době prohlásil McLaren: "Nevěřím, že by v tom byl namočený. Sid si měl Nancy v New Yorku vzít. Byl jí velice blízký a měl s ní docela vášnivý vztah." Vicious zemřel o pět měsíců později, 2. února 1979 na předávkování heroinem po párty k jeho propuštení z vězení na kauci. Bylo mu 21. O vztahu Viciouse a Spungen byl v roce 1986 natočen film Sid and Nancy, který režíroval Alex Cox. Lyndon film hodnotil kriticky, ať už šlo o ztvárnění hlavních charakterů, nebo o spekulaci, že Vicious a Spungen chtěli spáchat společnou sebevraždu.

    McLaren chtěl o Sex Pistols natočit film. V roce 1977 najal Russe Meyera, aby jej natočil podle scénáře Who Killed Bambi?, který napsal s Rogerem Ebertem. Natáčení ale skončilo po dni a půl, kdy herci a štáb odešli na protest proti nevyplacení peněz McLarenem. Druhý pokus se odehrál v polovině roku 1978 s filmem The Great Rock 'n' Roll Swindle, který režíroval Julien Temple a hráli v něm Cook a Jones. Film byl natočen z McLarenova pohledu na historii kapely a tvrdil, že manipuloval a kontroloval kapelu od úplného začátku. Na soundracku se podílel Jones a také Vicious s Cookem. Dalšími, kteří na albu zpívali, byli Edward Tudor-Pole a Ronnie Biggs.

     Cook s Jonesem vystupovali při různých koncertech jako hosté a působili jako studioví hudebníci a později založili kapelu The Professionals. Cook v současnosti hraje v kapele Man-Raze. Matlock se zúčastnil několika hudebních projektů, například The Rich Kids. McLaren dělal manažera Adam & the Ants a Bow Wow Wow a v polovině 80. let vydal několik hitů jako sólový umělec.

     V lednu 1986, po soudním sporu, získali čtyři zbývající členové Sex Pistols a pozůstalí po Viciousovi kontrolu nad odkazem skupiny, který zahrnoval autorská práva, nahrávky, filmové záznamy a právo k užívání názvu „Sex Pistols“. Díky tomuto mohl vzniknout v roce 2000 film Julien Temple The Filth and the Fury, vyprávějící příběh Sex Pistols z pohledu členů, čímž se lišil od The Great Rock 'n' Roll Swindle, který byl zobrazoval McLarenův pohled na historii kapely.

     Zbývající členové kapely se znovu spojili v roce 1996, kdy vyjeli na půlroční „Filthy Lucre World Tour“, při které vystoupili v Evropě, Americe, Austrálii a Japonsku. V roce 2003 koncertovali po tři týdny v Severní Americe při své „Piss Off Tour“.

    V listopadu 2005 byli Sex Pistols uvedeni do Rock and Roll Hall of Fame, přičemž členové tuto poctu odmítli s tím, že si má síň slávy „políbit“. Jones to komentoval následovně: "Jakmile chcete být v muzeu, je to konec Rock & Rollu. Nevolí tam fanoušci, ale lidé, kteří už tam jsou."

     Dne 9. března 2006 prodala kapela práva k písním ze svého katalogu Universal Music Group. Tento obchod byl kritizován jako „výprodej“.

 

Vlilv a kulturní odkazy Sex Pistols

     Časopis Rolling Stone prohlásil, že kapela „v odpovědi na hvězdné okrasy a samolibost rockové hudby poloviny 70. let rozpoutala a ztělesňovala jeden z mála opravdu kritických okmažiků v historii populární hudby - vzestupu punku“. Ačkoliv nebyli první punkovou kapelou, jejich Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols je jedinečným úkazem jak v punkové, tak i v populární hudbě obecně. Je pravidelně uváděno na seznamu nejlepších alb všech dob: Q Magazine jej zařadil na 27. místo v žebříčku "100 Greatest Albums Ever" a Rolling Stone jej v roce 1987 zařadil na druhé místo v žebříčku „Top 100 Albums of the Last 20 Years“.

    Jejich živá vystoupení byla taktéž velice vlivná. Významná show se odehrála na začátku jejich kariéry 4. června 1976, když vystoupili pro skupinu 42 lidí v Lesser Free Trade Hall v Mancheseteru. Koncert byl jednou z nejdůležitější a nejzmýtizovanějších událostí v historii rocku. Mezi diváky byli lidé, kteří později založili kapely, nebo jinak zpopularizovali vznikající punkové hnutí, například Buzzcocks (kteří koncert zorganizovali), Bernard Summer, Ian Curtis a Peter Hook (později členové Joy Division), Morrissey (později člen The Smiths) a Mick Hucknall (později člen Simply Red).

     Sex Pistols jsou také připomínáni pro svou přímou komunikaci s místním publikem. Lyndon tvrdí: "Pokud jsme měli cíl, tak to bylo protlačení našich názorů, názorů dělnické třídy, do mainstreamu, kde tehdy nebyly sylšet." Zdali byl jejich anti-establishmentový postoj spontánní, nebo uměle vytvořený je sporné. Jeden kritik poznamenal, že „zdeptaná duše anglické společnosti“ stačila k tomu, aby vznikly kapely jako Sex Pistols a Rottenova „prudká inteligence a ohromující charisma na pódiu“ byly důležitými katalyzátory, ale nakonec zmiňuje McLarenovy manipulace jako opravdovou sílu, která byla za kapelou.

    Mnoho kapel bylo Sex Pistols inspirováno, například The Clash, Siouxsie & the Banshees, Nirvana, Oasis, The Fall, Green Day, Guns N' Roses a stovky dalších po celém světě. Sex Pistols rozpoutaly punkový rozmach skutečně do všech koutů Země a za to bychom jim měli děkovat.

    V roce 1997 pojmenovali paleontologové Adrian a Edgecombe skupinu vyhynulých druhů trilobitů po členech kapely: Arcticalymene Rotteni, Arcticalymene viciousi, Arcticalymene jonesi, Arcticalymene cookiArcticalymene matlocki.

Kompletní historie punku:


5.2.2007   Rubrika: Články   |   Komentářů: 232   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,4
PUNK 1,4
 

Diskuse ke článku - Legenda jménem SEX PISTOLS

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-140 | 141-160 | 161-180 | 181-200 | Další strana
Radovan
Radovan - 19.2.2007 23:41

to myšák:

tak očem ty se teda tady chceš bavit?

 
Radovan
Radovan - 19.2.2007 23:39

nehraju jen na bicí myšpulíne, hraju na více věcí, jsem z hudební rodiny, ale mluvit o hudbě, nástrojích, muzice, názorech, lidech, punku, komerci apod. s někým jako jsi ty-to nejde. Neříkam at ma někdo stejný názor jako já, ale sere mě to že nechápeš co píši. to je jak s malym děckem, každy mě tu chape jen ty ne. podívej se na své příspěvky. Do všech tu jebeš jen ty. pokud sem do někoho tady jebal tak do kapel které na punk strankach by neměly co dělat. Nebo aspon nemusí se o nich tak moc mluvit...vždyt se čum na to. Furt jedny a ty same kapely. To že maš kamarady Kafe, zonu, Houbu atd. to sem si mohl myslet. pochop to ja sem ten povalečská ludra a ty ten co kuří Marlbora, ó.ká? a k tomu ¨až potom¨ tím sem myslel po rozpadu pistolí. Myslíš že by to zabalili po jednom albu? Vůbec pane trubec. Ano možná pistole vznikli zaměrně ale to většina kapel v Anglii vte době..ovšem ne tak jak to udělal McLaren že. Vždyt Banshees, Idol, Slits, Cure, Buzzcocks atd. atd. to byla tenkrat jedna tlupa. Ty bys jaxe taxe tak dívám nejradši jenom naflákal všem hošánkum tady co? Říkám ti, kup si boxovací pytel, nebo se di vybít na fotbal, nebo di dělat kliky při domacím poslechu kapely orlík. To je má vize a taková je stále. ty máš svaly, Já mám čáry. Možná jebu kapely o kterých nic nevím ale vím co hrají za hudbu-nelíbí se mi a s punkem to má hovno společného a tomhle je snad tenhle web. Ja taky nelozím na nepunkové weby jaxi taxi apod. tak se neser sem ne? sem pro tebe kokot ale pro 90% punku tady mam recht, sis nevšim? nechci dělat ramena...ja vim že tady zrovna je 90% nactiletých co jedou tvou Houbu apod. ale jde o princip. Zajímalo by mě co všechno poslouchaš ty? ty si myslíš že ja jedu jenom punk nebo co? proč bych měl mít zavist z uspěchu? Vždyt se divej kolem sebe kdo na vas chodí pařit všichni normalní punx co mají aspon trochu rozumu by vam nejradši dali po tlamě a to tě sere. A to že nepochopíš lidi na koncertech jaxem napsal tak už fakt nevím jak ti to mam vysvětlit. Muzika staré Houby celkem ujde, na to jaxem vybíravý tak i smeknu ale ted sorry ale ted hrajou hovna, prostě jak vidím ty dvanactileté děcka na koncertech s triky punk a pod. a hrajou si na ožrale spíš podstatu punku a naboj z koncertu zašlapali hluboko do země.to bych to radši zabalil. Myslím že mam docela slušnou sbírku Lydona po rozpadu Pistolí nejen z PiL. myslíš že nemam a nejel sem od něj kdysi věci s McGeohem apod.? Promin to ses spletl ale musim ti napsat že ja jaxem začínal na Siouxsie, Bauhaus, Joy Division, Creatures apod. věcech tak ty jsi tahal kačera s s napisem sum 41 po zahradě.pa

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 23:29

Smůla byla, že oni ani asi nevědli co to DIY je... smajlik - 16
Ten kdo tady kecal že se nezažila Anglie v té době? No a co! Před, s, i po SP existovala spousta jiných kapel, které jeli to svoje a žili v uplně tom samem jak Pistole, akorat meli svoji hlavu a rozum. To je punk! Být sám sebou a nebyt loutkou. A ne neco rikat a za mesic jit proti tomu - tzv. reklama zalozena na anti-reklame. To McLaren vymysle bravurnel a vychazelo mu to jeste lip, protože věděl, že ti malý hoši udělaj co jim řekne.
Jinak hudbu maji fajnovou, ale nijak zvlast. Je mnoho mnoho lepsich skupin z te doby. Skupin ktere lidi ani neznaji, protoze vedeli na rozdil od pistoli co chcou. Byli to proste takovy slusni pozeri bych rekl :D No a podivejte se na Lydona ted smajlik - 10 to je punk, co? smajlik - 23

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 23:19

Mišák for ANonym 23:13 naprosto správně!!!! souhlas! Aspon někdo.

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 23:18

Mišák for ANonym 20:08...dobře, možná sme použil tvrdý výraz, nicméně PIL je dle mě průměrná kapela ničim vybočujicí z řady. Nic víc, nic mín. Pistole to samé, co kéruješ vole? Jaký encyklopedie, vo čem to mluvíš? Mě vůbec nezajímaj pistole a nemluvil sem o nich ani, proč to píšeš? Sem jen řekl, že byli průměrný a tot vše.Maj pár dobrejch věcí, tak 6-7 a tim ybch to uzavřel.
ANonym dole..ini byli zmedializovaný od začátku:-) no ale to je jedno, mě pistole nezajímaj, mluvil sem na Windase a kvůli nečemu jinýmu, vůbec se nechci abvit o kapele jako SP. No a jestli proti JT je to extrěmně dobrá kapela a a JT se pořád mění hmm..zajímavé...

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 23:13

No nějak sem nechtěl nic psát ale taky něco přidám. Myslím že kdyby nebyli Pistole tak se nic nestane, přišly by jiný kapely. Myslím že se chovali jako retardi a myslím, že každý punkáč co se jich zastává tak kdyby je znal osobně a chovali se tak jak se chovali by je asi v lásce moc neměl...pochybuju že kdyby někoho z vás Sid poblil nebo mu dal dělo tak že byste se radovali....jinak k té hudbě, myslím že 3 akordovej punk co hráli Pistole by zahrála pomalu každá začínající POP punková kapela...žádný umění...Slávu si vydobili jen díky stupidnímu chování a díky tomu že vydali desku u major labelu...což taky nějako nechápu jak může tak drsná kapela vydat desku u majoru....neměli by se spíš řídit heslem DIY když jsopu proti všemu??? Tak a teď pojďte všici do mě cop sem si to dovolil napsat o vaší kapele....

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 20:16

a Pistole snad nebyli pořád stejný? jak se během toho kdy tam byl Rotten měnili? možná ke konci kdy už byli tak zmedializovaný že to šlo všechno do sraček...v čem byli bída? proti Jaksi taksi to byla extrémně dobrá kapela, to je teprve bída která se pořád mění a mění a hrajou pořád jednodušší komerční popový sračky pro publikum který je lehce zkousne....

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 20:08

to Mišák: to si četl v encyklopedii o těch Pistolích? :-)) možná viděl dokumenty? já četl v encyklopedii že P.I.L byla skvělá muzika ve svym oboru a velice ceněná a ty jí řikáš sračka? to jen proto že se ti nelíbí? hm...well done...:-)ú

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 19:39

Mišák for ANONYM 19:15 souhlas! Kapela, která leda udělala humbuk a poslala všechny do prdele, ale jinak bída a nic extra.
ANONYM 19:34..slyšet, mlýn, blýskat se, polykat atd.to za A :-) za B.moje modly jako Boys, Barracudas, Adicts, Chelsea, byli a jsou vždy stejný a nebyli a nejsou kalkul jak tito.

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 19:36

pokud si tu dobu a všechno co se dělo v Anglii nezažil osobně, nikdy nemůžeš Pistole pochopit...

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 19:34

pro anonyma podemnou: si chytrák co...teď v novym tisíciletí, když na ně spousta lidí nadává, spousta lidí o nich mluví jako o loutce, spousta lidí se otírá o Viciouse jak moc velkej to byl kretén jak moc neuměl hrát, to samý o celých Pistolích, to se to kritizuje...to se chytračí...ono hodně probíraný kapely se daj lehce kritizovat protože se na nich snadno něco najde kvůli tomu že byly kontroverzní a šly do všeho na plno a dělaly pak spoustu chyb, chtěl bych vidět jestli tvý modly jsou tak skvělý a docela by mě zajímalo jakej si měl na Pistole názor než si začal slíchat o tom že to byl jen podvod a že Pistole byla sračka (ale možná si to slíchal už od doby kdy si o nich poprvý slyšel, záleží na tvym věku...)..teď umí chytračit opravdu každej...na Pistole, na Nirvanu a na mnoho dalších...

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 19:15

Už zas tito? Klidně nadácejte do 'čí, ale podle mě jenom děcka zmanipulované vším možným, 'ří punk spíš pošpinili. To oni z toho udělali popovou záležiost a každý měsíc hlásali něco jiného, co jim zrovna někdo poradil. Jiné parchanty s hákáčem na triku by dneska většina lidí z této kultury vypískala... To kdyby se tady psalo o Dead Kennedys, o Minor Threat, o kapacitách, 'ré mají (měli) svoji hlavu a utříbené názory. Sex Pistols od začátku do konce nevěděli co dělají, neustále je někdo někam kormidroval a ovládal, a dodnes to tak je...
No jo kdo neposlouchá Sex Pistols není punk smajlik - 10 Viva mainstream smajlik - 5

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 16:56

PIL je sračka? ty teda rozumíš muzice kokote...

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 16:20

Mišák for Anonym...Kafe jsou moji kámoši, tak nebudu komentovat ani ty řeči o cílenosti a bla bla a zbytek taky ne, protože poina byla jinde.
for WIndas..když to wemu postupně..."až po tom" až po čem jako? :-) LOL Pistole vznikli cíleně a hráli snad 2 roky. tečka.
za další skrz ty mindráky byh ti nejradši naflákal hošánku, ty jebeš kapely a lidi o kterých nic nevíš, jak sme se již jednou shodli v případě zony že,a le jebeš pořád, takže mindrák asi má někdo jinej.že by závist z úspěchu?
za další seš normální? Co sem taháš fotbal? Si ok?
za další, nikdo ti necpe, že s eti musí tyhle kapely líbit, jen nechápu tvoji naprostou averzi vůči všemu co je kvalitní muzika "v rámci českejch možností" něco víc, něco mín, my nejsme třeba lepší muzikanti než třeba TN a Ine kafe, ale ti jsou dobrý, Houba, super a od někoho kdo o sobě říká, že je muziikant, nechápu tohle. Asi tej hudbě fakt rozumíš. Nebo si z toho hulení už tak vymletej, žes nepochopil, že mi je jedno, jetsli se ti to líbí poslechově, ale nepobírám kritiku muziky....
za další, kdo chodí na koncerty, to je snad jedno proboha ne? Nebo co ti vadí na holkách na koncertě? opět mi nastává otázka, jetsli seš v pořádku...
Hm, 8 let hraješ, ale v muzice Houby slyšíš sračku...martíček teda neumí hrát na basu? well done.
za další, neříkals mi, že hraješ na bicí...? .-))))
za další PIL je sračka, mluvim o projektech, které ty těžko znáš, protože seš zakonzervovanej v jednom vákuu a nic jinýho nebereš. Lydon dělá super muziku s Leftfield, Carlem coxem, Fatboy slimem atd.
No tobě škoda něco vysvětlovat. SkS

 
Radovan
Radovan - 19.2.2007 9:56

A SORY ZA CHYBY DOLE NĚJAK MI TO TADY SEKA.

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 9:54

Myšak:

hey kémo ty si uplně mimo. Pry obhajuju komerční kapelu, ty už nevíš co bys zesral. komerční kapela Sex pistols? to znich udělal snad až potom (cíleně) McLaren. Jestli chceš mluvit o nějakém komerčním fiasku tak to bylo rozhodně až po rozpadu pistolí. A to nejen prodejem jejich dokola omílaných a sem tam přicmrdnutých žívácích okořeněných polehku přidanýmy neznámou skladbou či covery. A když sem u těch coverů taxi myslím, že je hráli kurevsky dobře a líbí se mi víc než original, ale k věci. To že máš mindráky z toho, že nikomu tady nelíbí kafe a jaxi taxi, to mi žíly netrhá ba naopak, když mi píšeš že trava není droga tak ji radši NEPOBIREJ TY a zajdi si radši za hooligans na fotbálek dělat zlo. To sem nepobíral zase já. Až sem si z tebe musel začit dělat prdel. Typku to co si napsal tady dole ted-myšoune-to svědčí o tvé mentalitě. Pokud ti mam dát radu, di na stranky kde honí děti z těch tvých kapel, nebo se mi ozvi a ja tě zasvětím do světa hudby...a pro Boha už otevří oči a uši. Ty si myslíš, že to co ted děla a dělal Lydon, že to bylo z čistě hudebního hlediska? na pistolích on prachy ani nikdo z nich nevadělal ani pičku. (nemluvím o ´96). Tak co se týče Houby tak do lesa si na ně zajdu rád, ovšem hudebně mi sou proti srsti tyhle melodické hovna mají budoucnost leda tam kde punkáč nesmí a bojí vstoupit. Kafe nepiji, ale chodí(-li)pry na ně docela fešné - náctky to zas jo...ďáb Jinak nevím proč by si mě zrovna ty měl uznávat-mě debilniho feťaka jako sida-až na to že ja na baskytaru hraji už 8 let, taxikáři. A ne jednoduchý punk jako ty, ale sady.ˇDáblužel ,už sem starý na to abych lovil v těchto vodách...ach...asi stárnu.....( Mimochodem na basu hraji 8 let a né zrovna nějaký jednoduchý punkj jako ty ale spíš psycha. pokud-li sem vymletý feťak tak bys měl už přestat hulit......piko už neberu ale vymletý sem furt, ale přežívám. takže si bež mastit koňa z Lydonových PiL -¨metal box¨ či ¨Memory¨. BANÍK PIČO

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 7:24

ber to jako minulý časy u toho Kafe, prý už se rozpadli...

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 7:21

Mišák: ty si fakt kokot, winďas tim chtěl říct, že Mc laren byl šikovnej manažer kterej byl ve správnej čas na správnym místě, tak jako třeba už u NY Dolls aj později po Pistolích a pravda je že má svůj podíl na punkový revoluci protože bez něj by určitě nebyla taková, protože dělal okolo Pistolí show, ti se celosvětově proslavili a punk se začal šířit po světě...ale to neznamená že Pistole byla komerční kapela, pouze Mc laren využíval jejich schopností k tomu aby jí daleko víc proslavil než by mohla být proslavená ale samotný členové nikdy po komerci netoužili, ti si to hlavně ze začátku jenom užívali, celou tu revoluci, jak najednou tisíce mladejch lidí začíná žrát punk a dost i kvůli nim, rotten ho prokoukl hned na zač. r. 78 a opustil je protože začal být Mc Laren neúnosně vychcanej a chtěl z toho vytěžit hlavně on, což už chtěl samozřejmě již od začátku ale až tehdy to vycházelo zřetelněji najevo a jak to dopadlo po tom co Rotten odešel snad už víš, čili nechápu jak můžeš srovnávat Iné Kafe s Pistolema, protože u Iné Kafe jdou do komerce a do sraček všichni členové kapely a chtěj to všichni a dělaj to všichni cíleně...

 
Anonym
Anonym - 19.2.2007 0:45

Mišák for Windas...ty wole ty obhajuješ komerční kapelu a manažera, ale jebeš druhym dechem na kafe, houbu atd, nepobírám tě.
ANONYM 13:51 když tak čteš, to by mě zajímlo, JEDINEJ důvod, proč bych měl uznávat debilního vymletýho fetáka co neuměl hrát jako Sid???? Tuhle kapelu nemusim, ale Matlock hraje celkem dobrou muziku a Lydon dělá super produkty v taneční muzice, ty beru.

 
Radovan
Radovan - 18.2.2007 17:04

no anonym podemnou sice nevím kdo je , ale sex pistols už nějak neposlouchám, sem tam si je jako pustim, jakože hudebně ta hudba je natěr na tu dobu. A to co dokázal McLaren smekám a kord skláním knohám...ruku na srdce nebýt McLarenových akcích, myšlenek, mody a pod. kdo ví jak by ta Anglie vypadala....:) Ikdyž je pravda že on zas stim přišel z USA ale to už je jina story. Každopádně hlavička to ale byla a je stále. smajlik - 1

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-60 | 61-80 | 81-100 | 101-120 | 121-140 | 141-160 | 161-180 | 181-200 | Další strana