BUTO, TANEC STÍNŮ Z HIROŠIMY A NAGASAKI
Německý filosof Fridrich Nietzsche v jednom ze svých děl rozděluje lidskou povahu do dvou poloh, které jsou v neustálé opozici. Jednu z nich ( řád, krása, harmonie, v umění třeba klasická architektura, sochařství, malířství.... ) přirovnal k řeckému Bohu Apollónovi, druhou (chaos, opilství a nespoutané veselí, tedy sex, drogy a rokenrol, v umění třeba hudba ) k Bohu Dionýsovi. Umění, o kterém vám dnes budu vyprávět, bezesporu patří k těm temným a pudově dionýsovským projevům vyvěrajícím odněkud z pohanských temnot lidské duše.
Jedna z podstatných událostí, jež se mi navždy zaryly do palice, bylo setkání s butem. Dodnes před sebou vidím ten bláznivý text a hlavně ony dementní fotografie tanečníků v depresivní křeči, na to se prostě nedá zapomenout. O butu, ostatně jako i o punku, jsem se poprvé dozvěděl z celkem solidního článku v jednom z mála slušných časopisů, které tady oficiálně vycházely za totality, 100+1 zahraničních zajímavostí. Pak se mi ještě podařilo nahrát několik klipů z hudebního pořadu rakouské televize, která se tehdy u nás doma dala chytit, no a nakonec jsem viděl u jednoho chartisty videokazetu z koncertu mých oblíbených brusičů industriálního rocku, tedy Einsturzende Neubauten, kteří si k perfomanci pozvali skupinu japonských tanečníků buta.
No a Einsturzende Neubauten je právě ta banda, o které jste možná někde četli v souvislosti s Lochotínem, nebo-li mírovým festivalem Olafa Palmeho, nebo jak se vlastně tehdy jmenoval, nebo co. Banda, která se tam tehdy poprala s komunistickým fízlem, jenž ji nakonec hodil do autobusu a vyvezl za hranice naší skvělé totalitní socialistické země, která měla dlouhodobé problémy jak s jazzem, tak s rock´n´rollem a bigbítem, no a potom i s metalem, punkem a novou vlnou. Zkrátka s tím vším, co přišlo ze západu a tedy z toho uhnívajícího dekadentního kapitalismu v jeho poslední smrtelné křeči, nebo co, - - - s tím vším, co bylo jiné, než dechovka, či ruské dumky, kazačok a soubor Alexandrovců. Ehhhm, ten Paroubek s jeho ČSSD a bandou ozbrojenců, kteří krvavě rozprášili CzechTek, nebyli, ruku na srdce, o mnoho lepší, - - - - jasné?
http://www.novinky.cz/clanek/61883-czechtek-paroubek-naridil-razantni-zasah.html
Ale k věci, o co vlastně šlo? Buto, nebo-li ankoru buto, což jde přeložit jako tanec stínů, vzniklo v Japonsku někdy po druhé světové válce. Jedná se o umělecký projev nacházející se někde mezi tradičním pojetím japonského tance a pantomimy, přičemž je z velké části postaven na improvizaci. Někdy ke konci padesátých let mladý performer Yoshito Ohno s tanečníkem Tatsumi Hijikata společným buto kouskem Kinjiky vytvořili v Japonsku pořádný skandál. Jednalo se o mnohem hustší počin, než umělecký akt členů skupiny Rafani, kteří se společně vykáleli na zem na výstavě ve Veletržním paláci,
http://www.ahasweb.cz/2004/20041203.htm
nebo než rozruch, jenž způsobil David Černý mohutnou plastikou Entropa při otevření českého předsednictví EU. Skládačkou, na které je Bulharsko zpodobněno jako turecký záchod, z Rakouska ční několik jaderných elektráren a Německo protínají dálnice vzdáleně připomínající hákový kříž......
Řekl bych, že se však tehdy jednalo o mnohem závažnější sdělení, než několik lidských exkrementů ležících na podlaze výstavy, neboť vycházelo z traumatu, který si Japonsko prožilo výbuchem atomových bomb ve městech Nagasaki a Hirošima. Bíle natřená těla tanečníků, vyholené bezvlasé lebky, pomalé a křečovité pohyby, zoufalé a odcizené grimasy jakoby z úplně jiného světa, jistá zvláštní a bizarní sexualita, něco, co vycházelo odněkud z hlubin podvědomí, z prachem zavátých temných koutů lidské duše. Bohužel se mi zatím nikde nepodařilo sehnat filmový dokument první perfomance buto, Kinjiky, možná ani neexistuje. Z článků na internetu jsem se dočetl, že se jednalo o krátké vystoupení bez hudby, při kterém mladý na bílo natřený Yoshito Ohno prováděl jakési blíže nespecifikované obscénní hrátky s živou slepicí, aby ji v závěru zardousil mezi svými stehny. V temnotě, která pak nastala na pódiu, se k mladíkovi pomalu přibližoval Tatsumi Hijikata. Jejich dílo bylo označeno za kacířství a pornografii a byli vyhnáni z divadelního festivalu v Tokiu, kterého se účastnili. To jsou však podrobnosti, které jsem se dozvěděl až mnohem později.
Buto nezaniklo, naopak se mu začalo věnovat stále více perfomerů a divadelních skupin, kteří bezcílně brázdili Japonskem a účinkovali, kde se dalo. Představení jedné z těchto skupin v nějakém vězení dokonce skončilo masovou vzpourou muklů. Uplynulo několik desetiletí a buto začalo s úspěchem pronikat i na západ, tanečníci se dnes účastní renomovaných divadelních festivalů, zakládají kurzy a školy. No a buto se nakonec stalo kritiky uznávanou formou umění. Jak jsem již psal v úvodu, buto mě velmi ovlivnilo a ještě, než jsem se mu začal věnovat vážněji a se vším všudy, částečně jsem na něm stavěl i pódiový projev v dobách, kdy jsem zpíval s kapelou Vzor 60. Míchal jsem to s pogem. V odkazech máte jeden z našich songů z filmu, který v brněnském klubu Křenová natočil náš tehdejší manažer Jirka Donné. Originál shořel při požáru klubu o pár let později, ale Jirka pak naštěstí získal díky mým rodičům jednu z kopií. Doufám, že se na mě nebude zlobit ;-))) Myslím si, že i dnes jím můžete v pohodě okořenit vaše koncertní šou a trochu se tím odlišit od ostatních punkových gangů.
Než se na mne vrhnou bojovníci za lidská práva kaprů jako George W. Bush,
http://zpravy.idnes.cz/zajimavosti.asp?r=zajimavosti&c=A050825_185539_zajimavosti_miz
nebo rytíři svatého grálu a nositelé toho jedině správného pojetí svobody a punku seskupení v jednom šiku kolem zinu a-punk, kteří ve svém plamenném nadšení cenzurují a mažou "nevhodné" hlášky a odkazy stejně jako bývalá STB (státní bezpečnost) a fízlové za starých dob v totalitě, dovolím si zodpovědně prohlásit a slavnostně odpřisáhnout, že jsem nikdy na pódiu a ani v soukromí neprováděl žádné milostné hrátky se slepicemi a ani jinými božími hovádky, ani jsem nežral živé netopýry a podobně jako starý dobrý Ozzy Osborne.
http://www.tyden.cz/rubriky/lide/ozzy-osbourne-miri-do-iowy-kde-prekousl-netopyra_22900.html
No nic, pomalu už to típnu a dám si vychlazené pivo, brutální nápoj dělnické třídy, - - ne? Příště vám sem hodím dlouhou věc od věrozvěstů anarcho-punku, The Crass. Jedná se o několika stránkový testament, nebo co, který vydali poté, co se rozpadli a je to celkem zajímavé čtení. Doufám, že to už někde není na netu.
6.2.2009 Rubrika: Články | Komentářů: 26 | Vytisknout
Související odkazy:
- Buto na Youtube:
- Einsturzende Neubauten a buto na Youtube:
- Ukázka z dokumentu o butu Darce of Darkness na Youtube:
- Ukázka z dokumentu o butu Darce of Darkness (pokračování) na Youtube:
- Vzor 60, Nuda, na Youtube:
Diskuse ke článku - BUTO, TANEC STÍNŮ Z HIROŠIMY A NAGASAKI
Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.super mrtvolo, po praci se na to podivam
industrial i ebm muzu a tohle vypada hodne hodne zajimave
mikesh: Tyjo, ten odkaz cos tam dal... To snad nikdo nemůže myslet vážně ne?? To je humus!! Ten člověk by zasloužil minimálně vězení! A jak se na to ty lidi můžou vůbec dívat proboha?????? Je mi z toho na blití...
mikesh: no, jasně... já ale prvoplánový provokace docela žeru. myslim, že ty jeho provokace mají nějakej nápad...
Cerny zalozil svoje umeni na prvoplanovy provokaci... natreni tanku na ruzovo beru, ale jinak si myslim, ze je tu vic kvalitnejsich umelcu, o kterejch akorat neuslysis... je mi protivny to, ze kdo chce byt dneska "in", musi posunout hranici sokujici dekadence zas o kus dal, jinak se neprosadi...ale jo, Cerny se dokaze vyborne prodat, to se mu musi nechat... snad se nedostane s tou hranici az nekam sem http://www.zvedavec.org/zvirata_2499.htm?PHPSESSID=67
mrtvola: tradičně bezchybnej článek
mikesh: černý mi absolutně nevadí. napíná hranici svobody slova, což je mi symptaický.. navíc provokuje EU i Klause... to je postoj, se kterým se víceméně ztotžňuju. hlavně ta přehnaná evropská integrace mi přijde jako násilný vytváření absolutně nepřirozenýho celku.
kua huste, to jsem vubec neznal, s prvoplanove sokujicima srackama typu Cerny se to neda srovnat.. dik za rozsireni obzoru