CO PANKÁČ,TO SORTA...

 

Krátké pojednání o squatterech

Krátké pojednání o squatterech

Další selhání systému. I tak by se daly označit dnešní události v Praze 8, přesněji u squatu Milada. Rozhodně nejsem žádný politolog, ale k tomu abych okomentoval dnešní situaci ani být nemusím. K tomu mi stačí pouhý selský rozum.

Mladý člověk, který je z určitých důvodů nucen odejít z domu, ať už z rodinných, finančních či jiných, je vržen do džungle světa, jemuž zde nevládne nic jiného než peníze. A tak tedy začne řešit otázku bydlení, která je pro něho palčivá stejně jako hledání vhodného zaměstnání. Bytová politika státu se rozhodně řeší. Určitě všichni víte, jak se periferie měst rozšiřují a vyrůstají zde nová sídliště, která mají poskytovat právě těmto mladým lidem pohodlné a luxusní bydlení. Jenže takový to byt se svojí cenou vyšplhá do astronomických výšek a tudíž je pro mladého člověka, který právě hledá zaměstnání a bydlí na gauči u známých či v nevyhovujícím podnájmu pouhým snem.

Takže tento člověk, který nesehnal jiný druh bydlení, je nucen obývat dům, který je již dlouhá léta opuštěn, rozpadá se a je pouze domovem ptáků a krys. Dostane se dovnitř, uklidí nepořádek po původních majitelích, sežene si nábytek „z druhé ruky“, vymaluje, vyzdobí zdi a navíc provede drobné opravy. Vytvoří si tak skromný domov, který není sice přepychově vybaven jako bývají byty a domy právoplatných vlastníků, je však dostačující a přestože v něm nebývá elektrika ani voda tak má člověk postaráno alespoň o střechu nad hlavou. Žije si zde nepozorovaně se svými přáteli, které postihl stejný osud. Pořádají mnohdy výstavy street artu či snad koncerty drobných kapel. Tito lidé prostě obsadili a žili.

Žili relativně spokojený život (pominu-li tedy výše zmíněné problémy s elektřinou či vodou) do té doby, dokud si pár plešatějících hlav na úřadě, či snad zbohatlý majitel v cizině nevzpomněl na tuto nemovitost.

Tím pádem přicházejí na řadu represivní složky, které mají údajně „pomáhat a chránit“ své spoluobčany. Přijdou, zbijí obyvatele, kteří si dovolili bránit dům, na kterém celé roky pracovali a žili v něm bez sebemenšího zájmu veřejnosti, vyženou je a pozatýkají. Druhou vlnou bývají média, která se na místo slétnou jako supy. A začínají natáčet své reportáže, aby ukázali „objektivní“ pohled na celou věc. Najdou i pár svědků, kteří viděli jak se zde prodává heroin, jak se zde pořádají koncerty, které ruší okolní obyvatele a hlavně se začnou vytahovat nehygienické podmínky. Na internetu či v novinách se poté dočtete titulky ve smyslu „Dům byl zaplaven odpadky a exkrementy“ přičemž v reportáži budou dvě plastové lahve a psí hovno na trávníku, který je ve skutečnosti před televizním studiem.

Výsledkem této akce je tedy toto: zkreslený a lživý pohled veřejnosti na „ty špinavý squatterský bastardy“ za prvé a za druhé prázdný rozpadající se dům, který museli jeho ilegální obyvatelé opustit pouze z vrtochu majitele či úřadu. Jediná možnost je nevzdat se a pokračovat v odporu. I když se tato věta zdá jako pouhá vymletá fráze něco na ní bude.

 

Filip

http://www.krocovo.blog.cz


30.6.2009   Rubrika: Články   |   Komentářů: 42   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 2
jde to 2
 

Diskuse ke článku - Krátké pojednání o squatterech

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-42
mrtvola ©
mrtvola © - 4.7.2009 23:03

Tchichiman: to, že nevidíš smysl ve věcech, které si pořizuješ a práce, kterou děláš, tě nebaví, je tvůj problém. Tak s tím sakra něco udělej, abys byl spokojený. Já podobné problémy nemám :-))))) Pokud sis všiml, nikomu jsem tady nikdy nenadával, pouze se snažím diskutovat a obhájit své názory.

Vážím si lidí, kteří si OPRAVDU stojí za svými názory, a je mi jedno, jestli se jedná o bezdomovce, anarchisty,miliardáře, nebo kohokoliv jiného.... Ovšem, když někdo programově fuckuje system a zároveň jedná s ministrem a přijme jeho almužnu, tak to je fakt prdel :-)))))))

Co se týče mě, tak splácím se ženou hypotéku na byt a děláme to proto, aby děckám po nás jednou něco zůstalo a trochu jim to v pomohlo v životě. Jinak, jsi nějaký prezident Global Word Punk Company, nebo co, abys měl razítko na to, co je ten jediný možný a správný názor na webu punk.cz?

 
Tchichiman
Tchichiman - 4.7.2009 20:21

že ti daj byt za ňáký prašivý periferii za normální prachy a ty nesedíš doma jako tady a nekrmíš holuby na parapetu, protože k platu 12000 hrubýho máš nájem osmičku. Hele squating se asi brzo stane otázkou přežití asi i pro důchodce, kromě studentů a sociálně slabších. A víš proč? Protože tady neexistuje nic jako sociální program , pokud dejme tomu nejsi třeba starostův kámoš. Absolutně nic, jako sociální byty, sociální program (žádná zdravotní, životní minimum 2000...) a můžu pokračovat asi eště tisíc let a jediný k čemu dospěju je to, že až si postavim při trempování stan na něčím golfovým hřišti, tak na mě přiběhne majitel s náckovskou ochrankou a řeknou mi, že tenhle kus země je jejich majetek, že tam nemám co dělat a že on přece potřebuje 2000 hektarů pro svojí zvrhlou zábavu...tohle je je blbej příklad.

Po x-letech placení daní a nejen letech, ale i s každym rohlíkem, bych si uměl představit model kupříkladu z Holandska, kde je tak málo místa pro lidi, že pokud je nějakej dům rok prázdnej, tak ho můžeš obsadit (nesmíš se tam jen vloupat) a platíš energie. Sociální systém je tam taky slušnej. Bydlet v takovymhle domě s partou divnejch lidí a dělat jen koníčky, na který díky práci nemám čas, k tomu si dojít 10týho pro podporu a nějak se protlouct...Čééče, já bych to asi bral...bez výčitek, že si beru od státu, kterej dejme tomu platí doživotní rentu v plný výši x-stovkám bejvalejch zaměstnanců. Bez výčitek, že nemakám rukama, jen bych zaměstnával svůj mozek kreativní činností, nebyl bych unavenej a zlej na svojí holku, když by mi zrovna nevyšel namáhavej den a třeba by mi i 2x víc stálo péro jak bych byl v pohodě :-)
Plně respektuju tvůj názor, ale nepřijde mi jak z webu punk.cz , neříkám, že můj způsob "punkovýho" přemejšlení je nějak originální, stoprocentně dobrej a správnej, ale mám pocit, že bys mi po zrealizování mýho novýho lifestylu vynadal do nemakačů, flákačů, feťáků atd atd
I dont care but sometimes I care a lot...

 
Tchichiman
Tchichiman - 4.7.2009 20:20

Dobre mrtvolo, jen mi zkus vysvetlit, co je to 100%ni nedotknutelnost soukromeho vlastnictví? To jako myslíš vážně? Promiň za to rejpnutí, ale tohle vás učej na právech :-)?
Tak dobře, nevim, jak jsi na tom ty, ale co se týče mě, tak mám dekret na malej byt, velký auto a chatičku po rodičích. Další můj majetek je to co je uvnitř těchhle tří movi a nemovitostí. Strašně rád bych se cejtil, že mám nedotknutelnej majetek. Auto mi párkrát vykradli a čekám, kdy mi ho ukradnou. Náš dům koupila vychytralá firma, na jejich stránkách se to hemží bílejma košilema a ceny nemovitostí jsou ve stylu "byt 2+1 na periferii - 3 200 000." takže teď nám to tady vopravujou a čekám, kdy nás vykopnou. Do bytu mi lezou dělníci a něco mi tu vrtaj a měněj, aniž by se mě ptali, jestli chci nebo ne. Na chatě mi háže soused bordel na "můj" pozemek a staví si tam něco jako hrad a já si nemyslim, že má ňáký formální stavební povolení.
Až budou chtít v trase našeho domu postavit novej obchvat, tak asi deme tak jako tak. ATD. ATD.
Nehodlám se v tom víc nějak šťourat, to bych tady asi seděl do půlnoci. Já si svejch věcí taky vážím, akorát nemám úplnou radost z toho jak sem k nim přišel. Dělám práci, která by mě i měla bavit, ale rozhodně neuspokojuje. Nevidím absolutně žádnej smysl ve věcech, který si pořizuju a který sem si pořídil, kromě desek. Nevidim smysl ve splácení hypotéky 30 let za cenu, která 20x překračuje reálnou hodnout a platit to jen proto, že bydlet prostě musíš a někdo jinej si z toho udělal byznys a né takovej jakej dělám třebá já a další miliony lidí tady. Takový že něco vyrobíš a vyrábí to i franta vopička a dalších x-vocásků a mluvim třeba o vejfuku na auto. Když na něj nebudu mít, tak ai prodám auto. Když nebudu mít na svůj oblíbenej francouzskej sýr s plísní a plzničku, tak si asi koupim romadur a pivo z Kauflandu. Ale to bydlení a teď cejtíš ten rozdíl? Bydlet prostě musíš a pokud sis nevybral jako svojí příští destinaci třeba Chomutov, tak dalších 20 let přeju ve zdraví a se stálou prací a tohle mě nepřijde normální. To jak se tady chovaj města ke svejm obyvatelům a jak realitní makléři (to zní hrdě) dělaj z lidí idioty a ovce. Zkus si vzít berlín (můj kámoš s platem 2500 E platí za 3+1 tisíc sto Euro měsičně se všim a jídlo, benzín a ostatní věci jsou tam stejně drahý. V Londýně to funguje v podstatě tak, že ti daj byt na ňáký pra

 
mrtvola ©
mrtvola © - 4.7.2009 17:03

No, tak já osobně jsem práva studoval a dokonce jsem je i dokončil. Jiná věc je, že jsem se na to vysral a dělám jako dělník na stavbě, ale to není podstatné. Jak už jsem psal, squatting jako takový mi nevadí, jsem hodně tolerantní a uznávám, že podporuje neoficiální kulturu, což je super. Ale nedotknutelnost soukromého vlastnictví považuji za něco naprosto zásadního, o tom se vůbec nemíním bavit.

Také mi připadá normální, že si pořizuji věci za své, za prachy, které jsem si vydělal svou prací. Jednak si jich víc vážím, no a potom mám dobrý pocit z toho, že se dokáži postarat sám o sebe a nejsem odjkázaný na nějaké žebračenky od tatíčka státu.

 
23punky23
23punky23 - 4.7.2009 15:50

Tchichiman: JA stebou souhlasim ale řekl bych že jsou tu lidi ktery se aspon formou webu snaží podporovat to co se děje v tomhle prašivym světe ano najde se spousta lidi co nesouhlasí ale znáš to není člověk ten aby se zalíbil lidem všem... Já osobně doufam že se tahle kauza vyřeší nijak rozumě

 
Tchichiman
Tchichiman - 4.7.2009 12:40

Nestiham se divit vasim prispevkum. Vsichni se tady ohanite pravem jak naky studovany pravnici. Vite dokonce co je to vlastnictvi. Tak si to shrneme v kostce. Kdysi davno se politika ridila asi nejspis tak, ze ten nejsilnejsi byl sef naky tlupy, pozdejs jich bylo vic, tak si zalozili osadu, nakonec uz jich bylo fakt hodne, tak to bylo mesto, ten sef byl kral a jeho rod si dedil to kralovani, dokud ho nesejmul nakej jinej kral. Ten kral moh bejt treba i v klidnu (pokud to nebyl kral Jindrich skrtic manzelek :-)!no a k tomu kralovani si jiny vykutalenci vymysleli cirkev. A nerikam, ze ten hipizak co delal v jeruzaleme policky nebyl celkem v pohode a myslim, ze delal co ho fakt bavilo a cemu veril a i jeho nasledovnici. K ty cirkvi a kralovskymu rodu se pridruzili dalsi ty kralovy poskoci, ktery vetsinou nemeli nic nez nakou chrabrost, udatnost atp. a dalsi, co uz byli chytrejsi a koukali co by jim z toho kaplo (slechta). Pak byla takova lepsi luza, co nechtela bejt uplna luza, tak se v tom meste prohlasili za Mestany (asi jako zamestnanci narodniho vyboru a magistratu dneska. No a zbejvame my. Delnici, rolnici a remeslnici. K tomu par lidi, ktery bud nebyli dost chrabry nebo dost vychcany aby byli slechtici nebo mestani. Ok a kdo tohle vsechno bude zivit? Slechtici rekli "no my neee!!" , mestani rekli "tak at nas zivej ty blbci zdola!!" a kral (prezident), rek "udelejte si to jak chcete, potrebuju prachy na novej hrad...
No a s obmenama to tak funguje az do ted. Typove zustavaj vsechny skupiny stejny. Jak ta "elita" tak ta luza, alias kanonfutr, alias ozbrojena pest delnicke tridy atd atp. Cas od casu je potreba i mezi tema, co by zezdola meli drzet pri sobe proti tem nahore udelat nakej rozruch, jako jim predhazovat ruzny diktatury od komunismu prez fasismus po katolicismus.
Je az s podivem, jak tady bez vetsiho premejsleni litaj slova jako cikan, soukromej majetek, vlastnictvi, prace v mekaci apod. Jestli tady vazne delite lidi na ty co pokud nemaj, tak si maj koupit, poridit za svy. Ok, kdo z vas, kdo delate v naky podelany praci, do ktery ani nevite proc chodite na to ma? Taky bych koupil posranej barak a nechal tam nastehovat svy kamose, ale nejblizsi pro me dostupna destinace je nekde v karpatech. Proc? Proc tamhle stoji metr pudy 15000 a jinde 2 koruny? Protoze nekdo velice inteligentni si to spocital, ze pokud tem lidem nakecas neco o lukrativnosti lokality, vyhodne dostupnosti do jejich nudnyho zamestani a skvelym nakupaku v okoli, jak ovce do ohradky se tam nastehujou a do konce zivota to budou splacet, stastny, jak dobre poridili. Do toho skupinka chudaku s nakym svym snem obsadi rozpadajici se barak s cilem tam udelat nakou vlastni revoltu, zit pospolu a delat i nakou kulturu a vy jim tady za to nadavate? A nekdo rekne, ze tam meli bordel? No a co, cenim si uz jen toho, ze do toho nekdo jde i za cenu poruseni zakona zivota bez teply vody a elektriny, ktera pohani tuhle diskuzi. Vsech vas, co ste ty maly cesky rasisti co sice nejsou rasisti, ale nikoho nemaj radi, je mi uprimne lito. Poridte si za svy, takhle tenhle svet funguje a vy ste jeho pilire smajlik - 21

 
Houda?
Houda? - 3.7.2009 18:59

23punky23: vsak to s tebou souhlasim ze je jedno jestli ses bilej zlutej cernej nebo rudej ale kurva merte kazdyho stejnym metrem ne podle predsudku! taky mam takovej pribeh ....majitel ubytovny dostal narizeno vystehovat jednu rodinu co tam zila mel na vyber bud vystehovat cechy co nedelaj bordel a zijou normalne...nebo cikany co delaj akorad bordel vsude kolem nepracujou a tak dale proste jenom zivorej z podpory.....tak asi logicky jak by asi udelal kazdej tady z vas tak nechal vystehovat ty cikaky....jinze oni to svedli na to ze majitel je rasista ...s timhle uspel u soudu a musel vystehovat ty cechy pricemz si tam ty cigosi dal zijou a delaj bordel....a majitel s tim nemuze nic delat....by se asi fakt muselo neco zmenit aby to v tomhle state odskakal jen ten co si to zaslouzi!

 
23punky23
23punky23 - 3.7.2009 18:10

plusminus: Houda: sem rasista proti lidem co se chovaj jako prasata a mužeš bejt bílej žlutej hndědej pokud jsi dobyteka ničíš neco co není tvoje bez jakyho koliv duvodu a nevážíš si toho co dostaneš .. kdysi sem čet v chomutovskejch novinách jak cigani dostali bunky a bydlel tam strasí pán kterej si sam stežéval na cigány že mu tu bunku ničí a to byli cigani ve veku od 6-15 let tak kdyz to bude takle pokracovat co tu pak bude kdyz uz se zase politici serou do veci lidi jako za komancu tak kurva kde jsme DEMOKRACIE ?? LEda HOVNO převlečená třešen trochu mírnější ale podle me jj !

 
Medvěd
Medvěd - 3.7.2009 12:31

Vasek_9266: My taky nemáme rádi takový,co vedou takovýhle stupidní keci a vandrujem snad do nich ???? NE !!! ... na mekáč ti sere Puňt'a !

 
Radovan
Radovan - 3.7.2009 11:58

UGLYBASTARD: to si řekl hezki smajlik - 23

 
UGLYBASTARD
UGLYBASTARD - 2.7.2009 11:50

souhlas s punkiem....nic proti obyvani neobydlenejch budov, ale kdyz se ozve majitel tak maj zavrit hubu a odejit

 
Vasek_9266
Vasek_9266 - 2.7.2009 11:02

Jen ať táhnou, nemám je rád... Když jak říkáš nemají prachy, tak mají začít makat a né pořád koncerty atd... Radši si odpustim pár koncertů pár hospod a budu počítat každou korunu, ale budu bydlet, mít vodu a elektřinu, prostě teplej domov. Dneska se dá shnat bydlení za 5 000 kč měsíčně a to sežene každej... To ti dokonce dají i v mekáči.....

 
mrtvola ©
mrtvola © - 1.7.2009 21:48

Banjo: jasně, trochu to fungovalo. Měl jsem kámoše, co se v Praze se svojí holkou a dvěma krysama naboural do prázdného bytu, nahlásili se a začali platit elektřinu a nájem. Měli štěstí, protože jejich soused Cikán si je oblíbil a když dohasili úředníci z národního výboru, tak jim pohrozil, že jestli je vyženou, tak se tam nastěhuje jeho bratranec z Košic.

Ale rozhodně tam nezačali pořádat nějaké koncerty a podobně, to by s nimi komunista pěkně vyběhl ;-)

 
Houda?
Houda? - 1.7.2009 20:10

23punky23: panc kdyz to nedas cigosum ale misto toho squterum tak to hned budou hazet na rasizmus:-)....vitej v cechachsmajlik - 1

 
plusminus
plusminus - 1.7.2009 16:07

23punky23: tojo,ale kdyz tohle zkusis rict ses hned rasista :) me cigani nejak nevadijou,ale kurva tak mame mit prece vsichni stejny prava smajlik - 14

 
hajkros
hajkros - 1.7.2009 14:30

punkie: myslel sem že chátrá když je 30 let neobydlená, což je případ i milady. jinak samozřejmě majitel je majitel, ale pokud vím tomu nejde o nic jinýho než je vystěhovat, žádnej záměr s budovou nebo pozemkem nemaj

 
punkie
punkie - 1.7.2009 13:22

hajkros: když máš někde 30 let squattery, tak to je jasný, že to chátrá... Vlastník by se měl o svůj majetek starat. a k tomu patří i vystěhovat squattery, potom se dá přistoupit k rekonstrukci popř. demolici.

nebudem si nic namlouvat, Milada je v hroznym stavu...

nicméně, abych nebyl špatně pochopen. Já squattingu celkem fandim, ale v případě, že se ozve vlastník, vidím práva zúčastněných stran celkem jednoznačně. Každý má právo rozhodovat o svém majetku...

 
23punky23
23punky23 - 1.7.2009 12:41

hele nwm jak to tam vypada probiha ale kdbyby byli lidi rozumny tak daj treba tem ze squatu nijaky ty bunky proc to cpou ciganum proc to nedaj temhle lidem ? proc cigan dostane bydleni za darmo zniciho a dostane dalsi a proc s e na lidi co zijou v rujne a jeste to na vlastní naklady nijak davaj do kupy nebo ja nwm pouzije pravo a poradek do píči s touhle pojebanou politikousmajlik - 11smajlik - 24

 
hajkros
hajkros - 1.7.2009 12:12

punkie: podle mě má člověk kterej ten dům několik let obydluje větší právo na ten barák než ten kdo ho nechá 30 let chátrat... jediný co ten dům pak čeká je už jen to že se rozpadne

 
punkie
punkie - 1.7.2009 9:48

na to fakt stačí selskej rozum...
Každej squatter musí od začátku počítat s tím, že jednou může nastat situace, že se ozve právoplatný majitel nemovitosti a bude s ní mít nějaké úmysly. V ten moment by se prostě měli v poklidu zbalit a jít... můžou zkusit obsadit jinou opuštěnou budovu, dokud na ně zase někdo nepřijde se stížností na hluk.

Ale vlastnictví nejde nabýt jenom tak... představ si, že bys někde zdědil dům, nebydlel bys v něm a někdo by se ti tam nastěhoval, něco si tam opravil, začal dělat koncerty a pak ti tvrdil, že tím pádem má na ten dům právo.. .-D

nic proti squatingu, ale podle mě je tomu vlastnický právo nadřazený... klidně ať využívaj opuštěný budovy, ale nikdy na ně nebudou mít právo a neměli by si ho přivlastňovat... a když se ozve majitel, tak jít bez keců o dům dál.

 

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-42