HISTORIE HNUTÍ OI - (část první)
Po roce 1978 se většina britských punkových kapel začala komercializovat. Ne všechny, několik bandů vzniklých před rokem 1977 toho z nejrůznějších důvodů nemíní nechat a ještě více se zradikalizovaly. Jedním ze stylů, jenž začal vznikat v tomto období bylo oi. No a pokud chceme psát o oi, nemůžeme se vyhnout Sham 69, jejichž zpěvák měl v té době fůru starostí. Na koncerty kapely se totiž scházely stále větší bandy divokých skinheads dělat bordel. Dost ho to štvalo, což ale působilo poněkud nevěrohodně, jako by neposlouchal své vlastní desky. Třeba singl "If the Kids Are United", který se stal opravdovou hymnou fotbalových chuligánů. Koncem 70. let začalo období, ve kterém tzv. ultrapravice (k tomu, proč jsem napsal tzv. ultrapravice se vrátím později v samostatném článku) pochopila, že dělnická mládež by se mohla stát úrodnou půdou pro její populistické a xenofobní postoje. Pokouší se na ni působit v místech, kde se hromadně scházela, tedy na fotbalových stadiónech, za což Jimmy Pursey samozřejmě nemohl. No a mezi novými adepty Národní fronty se objevila i část fotbalových válečníků, skinheads, kteří se vykašlali na původní ideje hnutí a na černou muziku z britských kolonií, začali poslouchat punk a chodit na koncerty Sham 69.
Kapela prodávala ještě více desek a jejich koncerty se stále častěji stávaly mondénní událostí, kde si znepřátelené gangy přišly vzájemně rozkopat palice. Starý dobrý Jimmy navíc zcela bezelstně ;-)))) přilil benzín do ohně, když Sham 69 nahráli další velkou hymnu o druhé nejdůležitější aktivitě skinheads a fotbalových hooligans, tedy o nezřízené konzumaci piva, - - - - - samozřejmě. "Hurry Up Harry" vyletěl až na desáté místo Top 50, veřejná produkce bandu se stala ještě divočejší a násilnosti mezi fans rozhodně nezmizely. Členové Sham 69 tvrdili, že za to nemohou, ale přesto každý koncert začínali reklamním šotem "pacifistického" Kubrickova filmu "Mechanický pomeranč", po němž následovala národní hymna "Land of Hope and Glory", čímž okamžitě nastavili tu správnou atmosféru v sálu. Sham 69 začali hrát na nejrůznějších festivalech proti rasismu a nakonec úplně přestali koncertovat. Přesto se jim nepodařilo smazat nálepku problematické kapely. Jejich desky šly navzdory všemu pořád na odbyt. Ještě než Jimmy Pursey uzavřel kapitolu a nahrál desku Animals Have More Fun, kterou produkoval Peter Gabriel (!), stačil předat štafetu dvěma začínajícím kapelám: Cockney Reject (produkoval jim první singl) a Angelic Upstarts (uzavřeli smlouvu s jeho firmou JP proction, filiálkou Polydoru).
Další z z tvrdého jádra, který to nevzdal, byl Charlie Harper a jeho UK Subs. Poprvé se objevili na směsce Farewell to the Roxy někdy v dubnu roku 1978, kde vypálili klasiku "I Live in a Car". Diskžokeji z BBC a známému propagátorovi alternativní scény Johnu Peelovi se song natolik zalíbil, že kapele nabídl super plán. Chtěl jim zaplatit nahrávku singlu, nicméně UK Subs zatím podepsali smlouvu s GEM, což byla filiálka známé gramofonové firmy RCA. John Peel jim však pomohl k tomu, že měli slušný komerční úspěch. Všechny singly a desky, které vydali v období 79-80 se dostaly do Top 40 a velmi dobře se prodávaly. Harper se patrně díky svému věku a díky tomu, že byl opravdový a na nic si nehrál, stal jakýmsi starším bráchou a mluvčím punkové scény a nastupující druhé vlny punku. V letech 78-79 se v Británii objevily desítky nových kapel poté, co jejich členové navštívili koncert Clash, nebo Sex Pistols, nebo je viděli v televizi. Nelíbil se jim však vývoj punkových kapel první generace, které se posunuly k popu, nebo new wave. Muzikanti vesměs pocházeli z dělnických rodin a žili na sídlištích obklopující velká průmyslová města. Oproti prvním punkům, kteří se chtěli odpoutat od prostředí, ve kterém vyrůstali, byli punkové druhé vlny hrdí na svůj původ. A nejen to, jejich původ a kulturní prostředí, ve kterém žili, určoval i módu, názory a zvuk kapely. Ať už to byli příslušníci hnutí Punk not Dead, Oi, nebo Anarcho-punks, jedno měli společné, moc jim nezáleželo na upraveném vzhledu, byli špatně vychovaní, nepříliš vzdělaní a byli na to hrdí.
Historie punku a oi:
- THE DAMNED (část čtvrtá)
- THE DAMNED (část třetí)
- THE DAMNED (část druhá)
- THE DAMNED (část první)
- BLACK FLAG (část čtvrtá)
- BLACK FLAG (třetí část)
- BLACK FLAG (část druhá)
- BLACK FLAG (první část)
- THE CRASS (část čtvrtá)
- THE CRASS (třetí část)
- THE CRASS (druhá část)
- THE CRASS (první část)
- SKINHEAD REGGAE, TROJAN SKINS
- HISTORIE HNUTÍ OI - (část čtvrtá)
- HISTORIE HNUTÍ OI - (část třetí)
- HISTORIE HNUTÍ OI - (část druhá)
- Znáte kapelu Joy Division?
12.1.2009 Rubrika: Články | Komentářů: 48 | Vytisknout
Diskuse ke článku - HISTORIE HNUTÍ OI - (část první)
Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.mrtvola: ke stahovani jsem se zatim nedostal, prvni jsem dostal od byvalyho manzela sestrenky, limitovanou edici skinhead reggae a pak pri navstevach v parizi jsem si vzdycky neco koupil
Docela dobrej článek, ale asi by na zmapování tohoto tématu byl potřeba trochu větší prostor :)
Medvěd: Jo tak to je pochopitelný :-)) Ale letos se tam asejc vydám
Skunx: V roce 2007,mám v tom zmatek jestli to nebylo loni sakra,jo myslím,že 2007... Kdy hrály The Casualties místo na Antifestu v Praze,vím,že to bylo v létě,kdy jindy je vlastně ten Antifest že :-))) Zkrátka to byl největší propadák,hlavní hvězdy nepřijely,nebo hrály jinde a třeba tam měly ůčinovat kapely jako Do Řady! a nebo E!E a tuším,že je pořadatelé odřekli. Jsem tam tenkrát trochu víc chlastal,tak na ten poslední Ant'ák mám docela matný vzpomínky :-)))))
Medvě: tady vypadá taky slušně. Stinkyho slavná grimasa to dotáhla až na titulní stranu obalu první směsky OI.
Skunx: sežeň si nejdříve Unforgiven a pak uvidíš. Mně moc to jejich metalové období nesedlo.
Medvěd: Kdy byl poslední?
Hele na posledním Antifestu hrály
mrtvola: Já právě slyšel jenom alba z 80tejch let ale ten zbytek si tedy seženu abych doplnil díru ve vzdělání
Skunx: prostě se naučili hrát a posunuli to k metalu. I v době oi hráli třeba převzaté songy od Motorhead. Teď hrají melodické oi trochu lízlé metalem, poslední deska Unforgiven se mi docela líbí.
mrtvola: Sem ho ukazoval mé milé (Stinkyho) a ta mě hned řekla,že jí mám zítra večer přijít naproti až půjde z háku :-)))))))
mrtvola: jj má takovej vytříbenej vzhled jinak sem taky slyšel že se později z nich stali metalisti ale co je na tom pravdy nwm
Skunx: jo, byli to dobří řízci. Mně se dost líbily i ty melodické fotbalové kousky jako třeba Greatest Cockney Ripoff. Stinky vypadal jako opravdový gentleman;-)))
Já mám úplně nejraději Cockney Rejects aneb skladbu Oi! Oi! Oi! P-)
winďas: mně se z těch part asi nejvíc líbí Cock Sparrer a Cockney Rejects, ale každý má naštěstí jiný vkus.
HippieHunter: já taky a mám to docela rád, cool hudba. Něco jsem koupil, něco postahoval ;-)))
nejlepší punk skladba z té doby a o té době mluví jasně The Sham69 - No Entry, tahle skladba změnila muj život (ale to by dnes nesměla být na youtube nahraná na zpomalený ´´7mi palec-do psích jater
mrtvola: od trojanu mam doma nejaky veci, nejlepsi nakladatelstvi
super
Lord.Alex: někteří jsou náhodou lepší než rádoby punks