"Clockwork orange" - recenze knihy a filmu

Clockwork orange - recenze knihy a filmu

KNIHA

Autor: Burgess Anthony

Název originálu: Clockwork orange

Rok vydání: 2002

Počet stran: 150

"Mechanický pomeranč" patří k jedné z nejlepších knih, které byly kdy napsány. Už před více než třiceti lety, kdy poprvé vyšla, se stala "klasikou". A stejnojmenný film, který byl podle ní v režii Stanley Kubricka natočen, se zakrátko proměnil v "kultovní". Příběh je situován do londýnské nepříliš vzdálené budoucnosti. Hlavní postava, Alex, je vůdcem čtyřčlenné skupiny "teenegerů", která se dopouští nejrůznějších násilností. Avšak Alex je chycen a dostává se do vězení, kde jej čeká hrůzný trest a řada nezamýšlených důsledků... Burgessův "Mechanický pomeranč" naprosto porušuje obvyklou literární strukturu a stavbu. V knize dochází k několika naprosto neočekávaným zvratům a přečíst ji až do konce znamená nikdy na ni nezapomenout. Knihu mohu poslat! Moje icq: 334 377 798

FILM

Původní název: A Clock Work Orange

Vydáno: 1971, Velká Británie

Režie: Stanley Kubrick

Délka: 131 minut

Sex, rvačky, krádeže, zpívání, stepování, násilí. Chuligán a týpek s buřinkou na hlavě (Malcolm McDowell) má svůj vlastní styl, jak se dobře pobavit. Obvykle však s tragickými následky pro ostatní. Alexova proměna z amorálního fracka na řádného občana s vymytým mozkem a zase zpátky, je základním kamenem šokující futuristické vize budoucnosti, jež je Kubrickovou adaptací novely Anthonyho Burgese. Nezapomenutelné záběry, dokonale zapadající hudební doprovod a fascinující, surový jazyk Alexe a jeho kámošů - to jsou atributy pomocí nichž Kubrick vytváří úchvatný příběh o naprosté ztrátě morálky.

zdroj: internet

12.7.2007   Rubrika:   |   Komentářů: 88   |   Vytisknout

1.     2.     3.     4.     5.
hodnoceni - 1,5
jde to 1,5

Diskuse ke článku - "Clockwork orange" - recenze knihy a filmu

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-53
Toj
Toj - 23.7.2007 13:55

Mrtvola: Clovece to je hodne odvazny rict, ze Clockwork Orange je film, ktery dneska uz moc neoslovi. Ja se povazuju za velkyho filmovyho fanouska a muzu v podstate vsechno, ale zrovna o Clockwork Orange si myslim, ze je to jeden z mala starych filmu, ktery bych doporucil lidem, kteri normalne na starsi filmy nekoukaji. Kdyz si vezmes, ze napis Clockwork Orange ma na sobe dneska i ten nejhloupeji vypadajici skin.
Jinak treba tebou zminenyho Lynche mam dost rad (ikdyz jsem Mazaci hlavu nevidel). Spalovace Mrtvol jsem samozrejme taky videl a urcite suprovej film, jenom jsem ho cekal jeste desivejsi.

Clockie-bOi!: O tom novym filmu jsem uz taky slysel, ale mel jsem poict, ze kolem toho jsou nejaky problemy.

Jinak to s The Adicts.. Presne chapu. Je to legenda, jsou skveli (a at delam, co delam mam je furt na prvnim miste jako nejposlouchanejsi kapelu), ale fakt jsou uz moc znami. Priznam se, ze mam jejich tricko. Ale kdyz na me pak zniceho oslovi clovek od ktereho jsem nikdy neslysel, ze by mluvil o jinych kapelach nez Visaci Zamek a E!E a zacne, ze The Adicts jsou uplne skvely... Imho se Adicts stavaji pomalu kinderpunkovym symbolem.

Windas: Tak vidim, zes film videl. :) Ze britsky humor chape malo cechu? No, co se humoru tyce, tak jsem dost britofilni.. A je pravda, ze britsky humor nechape uplne kazdy, ale jako cesi sme na to podle me dost dobre (to rekl tusim i John Cleese)... A vzdycky na tom budeme lip nez americani, kteri kdyz se neco v Anglii povede, tak udelaj pro americke publikum lepe stravitelny (cti: spatny) remake.

mrtvola ©
mrtvola © - 22.7.2007 22:31

The Adicts: co si mám myslet o kapele, která zpívá "Viva la revolution" , škoda že nežli v totalitním komunistickém Rusku, to by je rychle přešly nápady na podobné cypoviny. Anebo ne a byli by slavní jako Ala Pugačeva, nebo ruský legendární taneční a hudební soubor Alexandrovci. :-))))))))))

mrtvola ©
mrtvola © - 22.7.2007 19:18

jo, dík, už jsem si to našel, vyšlo to v 1982 na VHS, pak o něco později na dvd, které je už vyprodané, ale jde to sehnat na ebay, jenže za dost peněz, tak nevím, jestli do toho půjdu. Koncert je ještě z těch jejich drsných punkových začátků, jako na dvd Substance, pak už se mi to moc nelíbilo. No a New Order už mě neoslovují vůbec.

Clockie-bOi!
Clockie-bOi! - 22.7.2007 13:37

24 Hour party people je supr, jinac ted je celkem novej film, menuje se Control, je to podle knizky Curtisovy zeny. Mimochodem nezobrazuje ho to tam jako nejakyho boha, ale spis jako vemeno a desne lituje ze si ho vzala :D jinak pro me ale naprosta legenda :) jinac myslim ze adicts uz tu ma na triku kazdej hipik, skoncej podobne jak exploited bych rek, v tom smyslu ze se z toho stane desny cliche, se kouknete tra na casualties, pred par rokama je tu znalo par lidi, a ted?.. adicts pro me bejvaly no. 1, dokud sem teda nepoznal ty lidi, zklamalo me co je to za burany, myslim ze kdyby lidi vedeli co sou zac, pulka z nich by to triko sundalo.. To ale neznamena ze bych je zavrhnul, porad je to hudebni legenda, a na triku je budu nosit furt ;)

Radovan
Radovan - 22.7.2007 12:49

mrtvola: no pokud vím taxe rozpadli a hrali pod jiným jmenem (New Order, atd. -) tak nevím poněvadž Ian Curtis se voběsil v ´79...smajlik - 2

mrtvola ©
mrtvola © - 22.7.2007 12:10

zapomněl jsem se zaregistrovat

uživatel
uživatel - 22.7.2007 11:34

Knizka je kazdopadne lepsi smajlik - 14

mrtvola ©
mrtvola © - 22.7.2007 11:10

Jo, když už přišla řeč na Joy Division, nevíš, jestli vyšel na dvd ten jejich starý koncert, který vydali tuším v 80. letech na video kazetách? Natočil to asi nějaký amatér, protože obraz byl hrozný, ale docela to sedlo k jejich muzice.

mrtvola ©
mrtvola © - 22.7.2007 11:04

Nevím jestli, je to tím humorem, protože černý britský humor mám dost rád, mimo to Kubrick byl Američan, i když žil v Anglii. Film jsem viděl loni a vlastně jsem si ho sehnal, protože mi každý říkal, jaká to je klasika. Asi jsem od toho čekal moc a abych se přiznal, trochu mě to zklamalo. Možná je to tím, že jsme už zvyklí na jiné pakárny a film už tak nešokuje, jako v době, kdy přišel do kin.

Knížku jsem nečetl, možná je mnohem přesvědčivější.

Radovan
Radovan - 22.7.2007 8:55

mrtvola:

Jde o to že anglický (jakkýkoliv)humor a stragegii chápe ve ve filmech máločechů...
(snad na pár vyjímek typu Monthy Python, MR.Bean....

mrtvola ©
mrtvola © - 21.7.2007 19:24

Není to špatný film, ale ten děj mi připadá dost nepřirozený, nevím, jestli by to dnes vůbec někoho dokázalo oslovit, chybí tomu spád. Je to samozřejmě subjektivní pocit, každý to vidí jinak, všichni máme nějaké ty kultovní filmy, mě se z těch starých klasik líbí Eraserhead od Davida Lynche, to je fakt hustá soda, nebo Spalovač mrvol s Hrušínským, taky pořádná pakárna.

Radovan
Radovan - 21.7.2007 18:55

Anonym:

davají tokaždy rok na ČT2

Radovan
Radovan - 21.7.2007 18:55

Kremik.Si:

mam komplet diskografii no problemo poslati, či ofolmech a filmechpokecati ihned malo ferově nejvíc moc

Radovan
Radovan - 21.7.2007 18:53

Toj:

Bylo tam 38 lidí, ale spíš mě zaujali Divisions poněvadž hajlující skinheady sem na jejich koncertech nečekal ani jejich převleky Hitlerjugend a le muziky nejmasakrovitěší které rozkváká i invalidy ihned

Kremik.Si
Kremik.Si - 20.7.2007 10:55

winďas: jako beatlejuice je pro me srdcová záležitost...jako malá sem na tom fakt ujížděla,dokonce semse u toho fakt bála....jde o to že Tim Burton má svůj uirčitej styl natáčení a ten mě fakt bere.....a Edward Scissorhands,o tom ani nemluvím.....tak ponuré,kruté,smutné až mě to dohání k slzám....proste hej......jinak tu muziku beru....až se nekdy objeváíš na icq ozvi se ...hehe.....čééééé

Toj
Toj - 19.7.2007 23:43

Windas: Joy Division samozrejme taky posloucham pro me naprostej kult. A Ian Curtis je legenda (vzhledem k jeho kratkymu zivotu je to pro me neuveritelny). Videl si film "24 Hour Party People" (česky vyšel jako Nonstop párty)? Je o tom, jak na legendarni koncert v roce 1976 Buzzcocks a Sex Pistols prislo asi 40 lidi, ale vetsinu z nich to poznamenalo a pozdeji se sami stali legendami. Hlavne Tony Wilsonovi, ktery zalozi Factory Records, kde prave zacnou vydavat Joy Division a film je hodne taky o nich.

Radovan
Radovan - 19.7.2007 16:43

Kremik.Si: Hele ty taky faráš na Timu Burtonovi? co si myslíš o winoně ryder? pry ji kdysi chtěl a proto jí tak často obsazoval do svých prvních filmů měla byt i v planetě opic ale kdyžtam byti masky tak její krasna maska budiž zavrhnuta....mě se nejvíc líbí Beetlejuice a pak dal Edward atd. pokud chceš veškěrou temnou muziku od Dannyho Elfmana který děla hudbu k Burtonovi mám vše, či i Jerryho Goldsmithe complet ihned. zatial čest fest

Radovan
Radovan - 19.7.2007 16:39

Toj: Dík za lichotku co ty a Joy Division? Budu mít nějaký jejich živák z Polska pokud se nemýlím, měli tam dělat předkapelu ale hlavní kapela nedojela tak hrali 80min, rarita material. old school skladby:)smajlik - 5smajlik - 1

Kremik.Si
Kremik.Si - 19.7.2007 11:28

Boužel sem se setkala s pát "punk" kteří mi dokázali vyjmenovat hafec kapel typu Jaksi taksi,ale na mé otázky ohledně Adict (kteří jdsou pro me fakt number 1!!!) jen nevědíce kroutili hlavou...
JInak Clockwork orange všem vřele doporučuju ( je to nejčastěji pujčovaný film z mé sbírky)...a mistr Cubrick je opravdu mistr ve svém oboru a hned po něm ,avšak s velikánskou mezerou Tim Burton

Toj
Toj - 18.7.2007 21:45

Spina: Hledat inspiraci v prirode muzes. Ale to s tim nema nic spolecnyho. Kdyz budu basnik/hudebnik/spisovatel/malir a neco stvorim, s necim si dam praci, tak se asi muzu smirit s tim, ze dostanu penize za kazdou kopii, ale snad bych mel pravo na to, aby se vedelo, ze sem to udelal ja, ne? Na slusnost kasles? Myslel jsem, ze scena je zalozena na jinejch principech. Ale, je to tvoje vec. Delej si co chces.

Windas: No ja doufam v to, ze to opravdu aspon tech 90% lidi vi. Ale zase je otazka, ktery punky mas namysli. Jsou i ti takovi, kteri neznaji Adicts vubec. Kubrick je samozrejme genius a i ostatni jeho film jsou genialni. Zase me presvedcujes, ze mas celkem sirokej rozhled, coz se mi zda, ze je bohuzel tady docela vzacnost.

Zvolte stranu: 1-20 | 21-40 | 41-53