Tupak Amaru: Fuck The System!!! ...A co dál?
Tupak Amaru
Tak tato informace mi udělala opravdovou radost. V recenzi, kterou jsem napsal vloni, jsem slíbil, že pokud to někdo vydá, tak si to okamžitě koupím. A stalo se. LP jsem si hned objednal u svého vrchního vinylového dealera Pavla z PHR, který se ostatně také podílel na vydání desky. Jedovatě oranžový objekt dorazil v pořádku a mohu se pustit do té nejjednodušší "kritiky", kterou jsem zatím vypotil. DIY demo mě docela vybouralo a označil jsem ho za nejlepší počin z volně přístupné DIY scény. Díky dobré vůli patnácti labelů vznikla deska, jež je podle mne bezesporu nejlepší z toho, co u nás kdy vyšlo v anarcho-punkové scéně. Tupak Amaru jsou známí i svou informační činností a nejrůznější propagandou myšlenek, které jsou jim blízké, čehož je důkazem i malá knížka s texty songů, různými články a fotografiemi jejich přátel, které ti přiblíží jejich myšlenkový svět. No a protože jsem se nahrávkou zabýval už loni, všimnu si letos tak trochu toho všeho, o čem se píše v traktátu přiloženému k desce. Svou úvahu pojmenuji takto:
Krátké ptydepe o Hnutí mírného anarcho-punku v mezích zákona
První věc, která mne opravdu překvapila, je skutečnost, že ideový vývoj kapely je patrně značně ovlivněn životem a dílem Henry Davida Thoreau, jenž byl sice všechno možné, ale hlavně nebyl anarchistou. Ještě více mne však udivilo, že Tupak Amaru nepoužili nějakou citaci z jeho nejslavnější knihy "Občanská neposlušnost", která mimo jiné ovlivnila jak Gándího, tak L.N. Tolstoje, či M.L.Kinga, ale ukázku z jeho poetické prózy "Walden", ve které Thoreau popisuje dva roky, jež strávil o samotě ve dřevěném srubu, který si sám postavil na pozemku svého dlouholetého kamaráda. Thoreau byl vůbec zajímavý týpek a za své názory (odmítl platit daně americké vládě), strávil i jednu noc ve vězení. Kauci a celý dluh okamžitě zaplatila jeho teta a Thoreaua k jeho nelibosti na druhý den z vězení vykopli. No a jeho splynutí s přírodou nebylo také úplně bez vad. Nešťastnou náhodou se mu ve Waldenu podařilo založit požár a poté, co shořelo sto dvacet hektarů lesa, se situace se sousedy vyhrotila natolik, že se raději vrátil zpět do civilizace a již ji neopouštěl.
Ani nevím, jestli "Občanská neposlušnost" někde u nás vyšla knižně, ale řekl bych, že český překlad bude určitě viset na nějakém našem anarchowebu. Doporučuji k přečtení, jak už jsem psal, Gándí na ní postavi celou svou politicky nenásilnou akci proti kolonizátorům. Měl sice štěstí, že proti němu stál civilizovaný britský gentleman a tradiční liberál, ne nějaká banda komunistických, či nacistických hrdlořezů, ale to nic nemění na skutečnosti, že dokázal univerzální platnost Thoreauových myšlenek. Hmmm, dalajlámovi se to zatím proti čínským komoušům nepodařilo.....
Nabyl jsem dojmu, že hlavní princip sdělení Tupak Amaru spočívá na postulátu: "Nejdříve změň sám sebe, pak můžeš svým příkladem změnit společnost." Jedná se o odvážné tvrzení a podobně evoluční přístup k věci a vlastně odmítnutí revoluční cesty změny společenského řádu, jenž je pro anarchisty typický, je mi velmi sympatický. Jen si přesně nedovedu představit, jakým směrem se chtějí členové kapely vnitřně měnit a vlastně mi to celé zavání jakýmsi náboženským mesiášstvím, nebo něčím podobným. Dan ani Blanka tu cestu vnitřní změny nijak podrobně nepopisují ani v dlouhém rozhovoru v brožuře s propagandou, což je škoda a nepůsobí to na mne příliš přesvědčivě. Mimo jiné jsem se na jiném místě v "knížce" dočetl, že se jim ta mesiášská činnost zatím moc nedaří. Akce Food Not Bombs v Orlové skončila kvůli nezájmu ze strany bezdomovců a co je ještě horší, většina národních socialistů v Orlové jsou bývalí áčkaři, kteří byli s Tupaky na stejné lodi, než se vykašlali na punk a začali poslouchat National socialist black metal.
Blanka si v rozhovoru stěžuje na skutečnost, že se u nás vlastně lidé mají docela dobře, že nás krize nezasáhla a lidé jsou více méně spokojeni a kašlou na nějaké protesty, což mi připadá jako hodně ujetý názor od někoho, kdo je úplně odtržen od životní reality. To, že se lidé mají dobře, je přece parádní, ne? Danovi se zase nelíbí něco ve stylu, že lidé mají práci, jídlo a bydlení a nic hlubšího je už nezajímá. Jenomže zapomíná na něco důležitého. Tyto "podřadné materiální maličkosti" je v celosvětovém měřítku řadí do velmi privilegované vrstvy pozemšťanů, kteří žijí v bohaté zemi a mají se relativně velmi dobře. Zdá se mi, že Tupak Amaru jsou prostě tak zapálení pro své ideály, že ztratili schopnost vyváženého náhledu na svět, jenž je obklopuje. Ještě štěstí, říkám si, že jsou pacifisté a nemíní ideály o lepším světě realizovat navzdory všemu jako svého času Frakce rudé armády v Německu.
O této kapele bych mohl psát a psát, neboť ji považuji za náš jediný punkový gang, který klade palčivé otázky a svým vlastním životem na ně hledá odpovědi. Zdá se mi, že se jedná o mnohem poctivější přístup k věci, než tzv. anarchisté, kteří se stali hlásnou troubou naší sociální demokracie a seskupili se ve sdružení ProAlt. Hudebně a myšlenkově nejlepší se mi pořád zdá první flák "Skládání mozaiky lásky a nenávisti" z první strany LP, no a pak celý kompaktní soubor, jenž je na druhé straně alba, to je fakt bomba a pouštím si to pořád dokola. Je to opravdu parádní pocit, když se potkáš s deskou, která nejenže tě oslovuje hudebně, ale zároveň ti dává obrovský prostor a náměty k přemýšlení. Jednoznačně se jedná o velkou událost tohoto roku a nutnost pro všechny sběratele. Stáhni si ji zadara z jejich webu a uvidíš, toto LP prostě musíš mít ve sbírce.
Stránky kapely Tupak Amaru
11.3.2011 Rubrika: Recenze na CD | Komentářů: 11 | Vytisknout
Diskuse ke článku - Tupak Amaru: Fuck The System!!! ...A co dál?
Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.konečně ho mám doma...a je krásný, oranžový!
mrtvola ©: Ještě jednou dík
Karlos: v přeneseném významu se dnes výraz ptydepe používá jako označení úřednického, nebo profesního slangu, kterému lidé mimo zainteresované osoby příliš nerozumí. Třeba rozhovor dvou doktorů vedoucí k diagnóze nějaké nemoci.
Tady máš ukázku gendrového ptydepe:
"Názvy osob a institucí byly formulovány v tzv. nepříznakovém či generickém maskulinu, o němž se v češtině domníváme, že rovnou měrou zastupuje ženský i mužský rod: odborníci, experti, organizátoři, zřizovatelé (budoucí zřizovatelé poradenských center pro ženy), učitelé, poskytovatelé, zaměstnavatelé, partneři, koordinátoři, sponzoři."
mrtvola ©: Dobrá tedy, beru, že šlo o jakousi Tvou slovní hříčku. Kdyby tam ale nějaký ptydepe použit byl, jak by např. vypadal? Dík.
P.B.V.: to je taková slovní hříčka. Ten článek je takové ptydepe, jako jsou podle mne Tupaci anarchisté
Nevidím moc rozdíl mezi jejich vizí světa a nějakým hippies new age a tak....
Oprava: Ne pro samotný název, nýbrž jako součást samotného názvu.
P.B.V.: To všechno jsem se na internetu také dočetl. Ale když jej tu Mrtvola použil pro samotný název své úvahy, tak kde v tom textu ho najdu nebo jak vypadá? Nějaký příklad. Kdybych ho např. chtěl někde použít sám tak jak?
Karlos: Název ptydepe vvymyslel a použil Václav Havel v jedné ze svých her ze šedesátých let, tuším ve Vyrozumění; je to jakási obdoba Orwellova newspeaku, novořeči z románu 1984, v Havlově případě šlo o umělý jazyk socrealistických úředníků-byrokratů, pokud se dobře pamatuji.
Jinak na Tupak Amaru jsem narazil cca před rokem a zaujal mě hned název alba "Fuck The System!!! ...A co dál?", který sám o sobě člověka nahlodá a ten si to pak prostě stáhne, aby se přesvědčil, zda opravdu kapela nabízí nějakou cestu. Hudba dobrá. Texty výborné. Mají opravdu hloubku. Jen škoda, že jim nerozumím přímo v jednotlivých písních, že zkrátka musím při poslechu nahlížet do textů...
P.B.V.: Mrtvola: Kluci, pořád jaksi nechápu ten umělý jazyk "ptydepe"...četl jsem o něm cosi na netu a prostě mi to hlavinka nějak ne a ne pobrat. Pomůžete mi? Dík
mrtvola: Dobrý, ale žádné ptydepe jsem ve tvém článku nenalezl.