Legenda jménem SEX PISTOLS
Sex Pistols byla kultovní a velice vlivná anglická punková kapela založená v Londýně v roce 1975. Kapelu původně tvořili zpěvák Johnny Rotten, kytarista Steve Jones, bubeník Paul Cook a baskytarista Glen Matlock. Matlock z kapely odešel v roce 1977 a nahradil jej Sid Vicious. Ačkoliv kapela existovala pouze tři roky, vydala čtyři singly a natočila jedno studiové album > BBC je označila za "nejlepší anglickou punkovou kapelu". Sex Pistols jsou často označováni jako inciátoři punkového hnutí ve Velké Británii a prvního generačního rozdílu uvnitř rock n' rollu.
Sex Pistols se objevili jako odpověď na to, co bylo považováno za neškodný progressive rock a pop music poloviny 70. let. Kapela vyvolala během své krátké kariéry mnoho kontroverzí, které upoutaly Anglii, ale často zastínily jejich hudbu. Jejich vystoupení neustále čelily problémům s úřady a často končily pohromami a výtržnostmi. Singl God Save the Queen z roku 1977, který byl vydán tak, aby kolidoval s 25. výročí Alžběty II. na britském trůně, je často považován za útok na Britskou monarchii a britský nacionalismus
Kapela se rozpadla v roce 1978 uprostřed bouřlivého turné v Spojených státech, ale v roce 1996 se opět sjednotila pro turné „Filthy Lucre“, později i pro turné v letech 2002 a 2003. Dne 24. února 2006 byli Sex Pistols slavnostně uvedeni do Rock and Roll Hall of Fame, ale ceremoniálu se odmítli zúčastnit a muzeum nazvali „močí ve víně“.
Začátky Sex Pistols
Sex Pistols se vyvinuli z kapely The Strand, která vznikla v roce 1972 a jejímiž členy byli zpěvák Steve Jones, bubeník Paul Cook a kytarista Wally Nigtingale. Mezi členy prvních sestav patřil také Jim Mackin a baskytaristé Stephen Hayes a později Del Noones. Od roku 1973 členové kapely trávili čas u obchodu Dona Lettse „Acme Attractions“ a u luxusnějšího "Let It Rock" na Kings Road, v Chelsea. „Let It Rock“ patřil bývalému manažerovi New York Dolls Malcolmu McLarenovi a jeho přítelkyni Vivienne Westwood. Obchod se specializoval na "anti-módu" a prodávaly se tam závěsy, fetišistické zboží a potrhaná trička, která později zpopularizovalo punkové hnutí. Jak poznamenal Rotten: „Malcolm a Vivienne byli ukázkovým párem šibalů: Prodali by vše, jakéhokoliv stylu, jen aby na tom vydělali.“ Obchod se stal hlavním místem punkové scény a svedl dohromady mnoho jejích nejznámějších členů, mezi nimiž byli Jordan, Soo Catwoman (obě pracovaly v obchodě jako prodavačky), Captain Sensibile, Sid Vicious, Jah Wobble, Gene October, Mick Jones, Tony James a Marco Pirroni. Všichni s odporem reagovali na převládající módu dlouhých vlasů a rozevlátých džínů začátku 70. let. V té době se McLaren stal manažerem kapely.
Kapela se přejmenovala na "The Swankers" a začala zkoušet ve studiu Crunchy Forg poblíž londýnských doků. V roce 1974 poprvé koncertovali a to v Tom Salter's Café v Londýně. Noones byl z kapely vyhozen pro svou neschopnost a neochotu chodit na zkoušky.
Johnny Rotten vstupuje do kapely
Glen Matlock byl vybrán jako baskytarista na začátku roku 1975. Ve stejné době se Jones a Nightingale začli hádat o hudebním směřování kapely a Nightingale brzy poté odešel. V srpnu 1975 si Jones v McLarenově butiku, který byl mezitím přejmenován na SEX, všiml Johna Lyndona, později známého jako Johnny Rotten. Jak řekl Jones: "Měl zelené vlasy. Myslím, že měl opravdu zajímavou tvář. Líbil se mi jeho vzhled. Měl tričko 'Nesnáším Pink Floyd'. Na Johnovi bylo něco zvláštního, ale když mluvil, byl opravdový kretén - ale chytrý." Ačkoliv nikdy předtím o zpívání neuvažoval, Rotten byl požádán, aby se stal zpěvákem kapely. Rotten a jeho přátelé (mezi nimi i členové Bromley Contingent, Siouxsie Sioux, Soo Catwoman, Steve Severin a Billy Idol), tehdy nosili potrhané trička a sadomasochismem inspirované oblečení, které prodávala Vivienne Westwood. Tato móda se rychle rozšířila mezi fanoušky kapely.
Novinář Nick Kent z NME si občas s kapelou zahrál, ale po Rottenově příchodu s tím skončil. Rotten tvrdí: "Když jsem přišel, podíval jsem se na něj a řekl jsem: 'Ne. Ten musí jít.' Od té doby o mně nic dobrého nenapsal." Rotten představil ostatní členy newyorkským kapelám jako byli The Modern Lovers a New York Dolls a kapela začala hrát cover verze písní od Iggyho Popa a The Small Faces.
Po Kentově odchodu, začal Cook cítit, že Jones možná není schopný hrát sám na kytaru, takže dal inzerát na dalšího „mladého nadějného kytaristu“. Na inzerát odpověděl Steve New, hrál s kapelou několik týdnů, ale krátce poté odešel.
Mezi první McLarenovy rozhodnutí jako manažera patřilo přejmenování kapely. Uvažovanými názvy byly například „Le Bomb“, „Subterraneans“, „Beyond“ a „Teenage Novel“. Kapela se nakonec přejmenovala na Sex Pistols a pod tímto názvem poprvé vystoupila 6. listopadu 1975 na Saint Martins College, ale publikum je vypískalo dříve než dokončili první píseň. Vystoupení zorganizoval Matlock, který který tam tehdy studoval. Následovaly další vystoupení na universitách a uměleckých školách v okolí Londýna. Na začátku roku 1976 začali mít i větší vystoupení, například v 100 Clubu, nebo v The Nashville. Dne 3. září 1976 Sex Pistols poprvé koncertovali mimo Británi a to na otevření Club De Chalet Du Lac v Paříži. Jejich první větší turné po Británii brzy následovalo, trvalo od poloviny září do začátku října.
EMI a incident s Grundym
Po ukázkovém vystoupení na prvním londýnském punkovém festivalu ve 100 Club na Oxford Street v září 1976, Sex Pistols podepsali smlouvu s EMI. První jejich singl „Anarchy in the U.K.“, vydaný 26. listopadu 1976, sloužil jako vyjádření jejich záměrů - bylo plné humoru, zlosti a vnitřní energie. Přes všeobecný dojem, že punkové kapely neuměly hrát na nástroje, soudobé hudební kritiky a živé nahrávky odhalují, že Sex Pistols byla zdatná a divoká živá kapela.
Jejich chování, stejně jako jejich hudba, jim přineslo celostátní pozornost. Dne 1. prosince 1976 se členové Sex Pistols a Bromley Contingent dočkali vlny publicity poté, co nadávali během večerního pořadu Today na Thames Television. Dostali se tam neplánovaně jako náhrada za Queen, také kapelu od EMI. Kapela a její doprovod v šatně před vystoupením zkomzumovala velké množství alkoholu. Při rozhovoru, Rotten použil slovo „shit“ a moderátor Bill Grundy, který byl také opilý, otevřeně flirtoval s Siouxsie Sioux ("Uvidíme se potom, že jo?"). To vyprovokovalo Jonese, který nazval Grundyho „starým dědkem“. Grundy odpověděl, že kapela „řekla něco skandálního“, na což mu Jones odvětil: „ty hnusný zmrde ... jaký zkurvený mizera“.
Ačkoliv byl pořad vysílán pouze v Londýně, následující poprask okupoval bulvární deníky několik dní. The Daily Mirror použil titulek „Filth and Fury“ (tj. „Děs a běs“) a Daily Express titulek „Punk? Call it Filthy Lucre“ (tj. „Punk? Říkejte tomu mrzké peníze“), oba titulky Lyndon použil pro názvy projektů Sex Pistols o mnoho let později. Thames Television odvolala Grundyho a ačkoliv se později vrátil, interview prakticky ukončilo jeho kariéru.
Díky tomuto incidentu se kapele dostalo mnoho publicity a punk se tak dostal do pozornosti veřejnosti. „Anarchy tour“ po Velké Británii brzy následovalo, přestože se dočkalo nepřátelských reakcí ze strany novinářů a některé konerty byly zrušeny místními úřady. Londýnský radní Bernard Brook Partridge během televizního interview tehdy prohlásil: „Sex Pistols by skvěle vylepšila náhlá smrt… Chtěl bych vidět někoho, kdo by vykopal velkou díru a pohřbil by je do ní“.
Po skončení turné v prosinci 1976 zařídila EMI několik koncertů na leden 1977 v Paradisu v Amsterdamu. Předtím, než na London Heatrow Airport nastoupili členové kapely do letadla, navzájem se bili a uráželi personál letiště. „Jedna svědkyně tvrdila, že Sex Pistols dělali něco tak hnusného, že to nemůže ani popsat… obecně se věří, že Jones zvracel na staré dámy v odletové hale,“ napsal magazín Rolling Stone. EMI o dva dny později smlouvu s kapelou vypověděla. "Nerozumím tomu", tvrdil celou dobu Rotten. "Jediné, o co jsme se snažili, bylo vše zničit."
Sid Vicious přichází
Vystoupení v Paradisu měly být pro Matlocka poslední a v únoru 1977 se s kapelou rozešel. Podle populární legendy důvodem bylo, že „měl rád Beatles“, ale Steve Jones později tvrdil, že opravdovým důvodem bylo to, že si Matlock s ostatními členy kapely prostě nesedl a „vždy si myl nohy“. Matock nyní tvrdí, že z kapely odešel dobrovolně, především kvůli zhoršujícím se vztahům s Rottenem.
Matlocka nahradil Rottenův kamarád Sid Vicious (vlastním jménem John Simon Ritchie), který sám sebe označoval za „největšího fanouška Sex Pistols“ a dříve hrál v The Flowers of Romance. McLaren jej jako člena přijal, především pro jeho vzhled a „punkové postoje“ a to i přes jeho omezené hudební schopnosti. McLaren prohlásil: „Když se Sid přidal, neuměl hrát na kytaru, ale jeho šílenství se hodilo do struktury kapely. Byl rytířem v zářivé zbroji s obrovskou pěstí." Lyndon později dodal: "První zkoušky se Sidem byly pekelné. Všichni souhlasili, že na to měl vzhled. Sid se opravdu tvrdě snažil… ale ten kluk na kytaru hrát neuměl."
Marco Pirroni: "Poté už to s hudbou nemělo nic společného. Bylo to jen o senzacích a skandálech. Stalo se to příběhem Malcolma McLarena…" Sidův zesilovač býval při koncertech často zeslaben, nebo vypnut a Matlock a Jones nahráli místo Viciouse většinu jeho basových partů na pozdějších studiových nahrávkách kapely.
Členství v Sex Pistols mělo na Viciouse destruktivní dopady. Rotten vypozoroval: "Až do té doby, Sid byl naprosto dětinský. Všechno bylo hihňavé a legrační. Najednou z něho byla obrovská hvězda. Postavení hvězdy znamená tlak, možnost být spatřen úplně všude, obdiv. Jen tohle pro Sida něco znamenalo." Vicious pokračoval v rozvíjení své nechvalně známé osobnosti. Na začátku roku 1977 potkal Nancy Spungen, narkomanku a občasnou prostitutku s mnoha emocionálními problémy. Spungen je většinou označována za člověka, který přivedl Viciouse k heroinu a vztah mezi nimi vedl k tomu, že se Vicious odcizil od členů kapely. Rotten tvrdí: "Udělali jsme vše, abychom jej Nancy zbavili. Ona ho zabíjela. Byl jsem naprosto přesvědčen, že ta holka byla na pomalé sebevražedné misi. Nechtěla ale odejít sama. Chtěla si sebou vzít Sida. Byla naprosto zkažená a zlá." Sid Vicious s kapelou poprvé vystoupil na Screen on the Green v Londýně 3. dubna 1977.
God Save the Queen
Dne 10. března 1977 při tiskové konefernci před Buckinghamským palácem, podepsali Sex Pistols smlouvu s A&M Records. Později se vrátili do kanceláří A&M, kde uspořádali divokou párty. Sid Vicious zničil kancelář ředitele společnosti a pozvracel jeho stůl. Pod tlakem zaměstnanců, umělců a distributorů A&M po šesti dnech smlouvu s kapelou ukončila. V květnu podepsali Sex Pistols svou třetí a poslední smlouvu a to s Virgin Records.
Jejich druhý singl, God Save the Queen vyšel 27. května 1977. Ačkloliv byl většinou chápán jako útok na královnu Alžebětu II., Rotten se později vyjádřil, že píseň nebyla zaměřena proti ní, ale měla krtizovat úctu, které se královská rodina obecně těšila. Píseň vyjadřující neúctu k monarchii vyvolala po zemi široké pobouření. Byla zakázána na BBC, jejíž Radio 1 tehdy dominovalo éteru. Rotten později poznamenal: "Vyhlásili jsme válku celé zemi - ale neúmyslně!"
Během oslav 25 let Alžeběty II. na trůně byl singl na prvním místě na žebříčku NME, ale až druhý na oficiálním britském žebříčku. Přesto mnoho lidí spekuluje, že žebříček byl zfalšován a singl byl ve skutečnosti první, ale byl posunut na druhé místo, aby se mu nedostalo nežádoucí pozornosti. Nejméně jedna stanice oznámila, že singl byl první, ale odmítla jej hrát, protože jí bylo řečeno, že by tím mohla narušit státní oslavy.
Sex Pistols oslavy poznamenali, nejen svým singlem, ale také se na pronajaté lodi pokusili zahrát na Temži před budovami Parlamentu. Nakonec pokus skončil tak, že policie loď pronásledovala, přestože jim bylo předem dáno povolení vystoupit. McLaren, členové kapely a mnoho dalších bylo zatčeno poté, co loď zakotvila u břehu.
Násilné útoky na punkery se množily a samotný Rotten byl napaden gangem ozbrojenými noži v Islingtonu u Pegasus pubu a utrpěl zranění dvou šlach. Kvůli útokům bylo turné po Skandinávii, které mělo začít na konci června, odloženo do ploviny července. Následovalo tajné turné po Británii na konci sprna, známé jako SPOTS (Sex Pistol On Tour Secretly), kdy kapela hrála pod pseudonymy, aby se vyhla zrušením koncertů.
Never Mind The Bollocks
Album Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols bylo nahráno mezi březnem a červnem 1977 ve Wessex Studios na Highbury v Londýně. Produkoval jej Chris Thomas, který předtím spolupracoval s Roxy Music. Na albu hrál na baskytaru John Matlock, který se do kapely vrátil jako studiový hudebník, aby nahradil Viciousův nedostatek hudeního talentu. Jones tvrdí: "Sid chtěl přijít a hrát na albu a my jsme se jej snažili udržet co nejdále od studia. Naštěstí měl tehdy žloutenku." Ačkoliv Vicious jednou opravdu nahrával, jeho party byly později znovu nahrány Jonesem. Jones vzpomíná: "Prostě jsme ho to nechali udělat, že jo? Když odešel, tak jsem to přehrál, zatímco Sidova část byla ztlumena. Myslím, že na nahrávce je to slyšitelné jen ztěží."
Never Mind the Bollocks vyšlo 28. října 1977 a dočkalo se rozporuplných reakcí. Rolling Stone jej hodnotil pozitivně, zvuk byl podle něj jako „srážka dvou vlaků metra pod 40 stopami bahna, oběti křičí“, a chválil kapelu za hraní „s energií a přesvědčením, že je pozitivně výjimečná ve své šílenosti a vzrušení“. Někteří kritici byli přesto zklamáni a to tím, že album obsahovalo všechny čtyři dříve vydané singly a považovali jej za faktické „best of“ album. V posledních letech začalo být album uznáváno jako jedno z nejvlivnějších alb posledních 40 let a bylo označeno za "jednu z nejlepších a nejinspirativnějších rockových nahrávek všech dob".
Název alba působil kapele další potíže. Boots, W.H. Smith a Woolworth odmítly album prodávat a konzervativní člen Parlamentu jej odsoudil jako „symptom úpadku společnosti“ a Asociace nezávislých televizních společností odmítla vysílat reklamy propagující album. V Nottinghamu bylo hudebnímu obchodu vyhrožováno soudním řízením za zobrazování „nepatřičného tištěného materiálu“. Kauza se ale obrátila, když právník John Mortimer získal svědectví expertů, kteří dosvědčili, že slovo bollocks je standardní staroanglické slovo, které původně označovalo kněze. Ačkoliv slovo v populárním slangu znamená varlata, v názvu alba znamená „nesmysl“. S názvem neúmyslně přišel Steve Jones, který v reakci na haštěření ohledně názvu alba vykřikl: "Ou, ty nesmysly mi vůbec nevadí!"
Poslední vystoupení Sex Pistols v Británii se odehrálo v Ivanhoe's v Huddersfieldu na Štědrý den 1977, kde kapela odehrála odpolední a večerní představení na podporu rodin stávkujících hasičů. Místo vystoupení bylo oznámeno krátce před začátkem, což byla u kapely obvyklá taktika, jak se vyhnout pozornosti, která by mohla vyústit ve zrušení koncertu.
Turné po Spojených státech a konec kapely
V lednu 1978 vyrazila kapela na turné po Spojených státech, které se skládalo především z koncertů na jihu země. Ačkoliv bylo plánováno už na prosinec 1977, zdrželo se, protože americké úřady nechtěly členům kapely vydat víza kvůli jejich kriminálním záznamům. Ačkoliv bylo turné vysoce očekáváno médii a fanoušky, poznamenaly jej vnitřní spory, špatné plánování a nepřátelsky naladění návštěvníci. Během dvoutýdenního turné byl Vicious silně závislý na heroinu a začal žít přesně podle svého pseudonymu. Jak řekl Rotten: "Sid měl konečně publikum lidí, kteří by se chovali šokujícím a hrůzným způsobem. Sida jednoduše vedl jeho nos."
Během konertu v San Antoniu v Texasu, nazval Vicious diváky „partou buzerantů“ a poté udeřil fanouška do hlavy svou baskytarou. V Baton Rouge se dočkal simulovaného orálního sexu prováděného jednou fanynkou, o které později pronesl: "Takový typ holek mám rád." Vicous trpěl abstinenčními příznaky a při koncertě v Dallasu se objevil na pódiu a se slovy „dejte mi dávku“ se řízl do hrudi a krví postříkal ženu, která vylezla na pódium a udeřila ho do tváře. Později byl převezen do nemocnice, kde se měl zotavovat ze svých zranění. Jeho chování mimo pódium bylo ubohé. Napadl fotografku, ochranku a dokonce byl zbit podrážděným bodyguardem, který jej měl chránit.
Rotten, který tehdy trpěl chřipkou a vykašlával krev, se cítil stále více izolovoaný od Cooka a Jonese a znechucený Viciousem. Při posledním koncertě ve Winterlandu v San Franciscu 14. ledna 1978, rozčarovaný Rotten skončil přídavkem, písní „No Fun“ od Stooges. S úšklebkem vykřikl: „Tohle vůbec není sranda“, čímž jasně vyjádřil své pocity o koncertu, kapele a divácích. Po vystoupení se Rotten zeptal diváků: "Cítili jste se někdy podváděni?" Poté odhodil mikrofon a odešel z pódia. Později to komentoval: "Nesnášel jsem ten scénář. Byla to fraška. Sid byl naprosto mimo, prostě ztráta místa. Malcolm se se mnou nebavil. Potom obrátil a řekl Paulovi a Stevovi, že veškeré napětí byla moje chyba, protože bych s ničím nesouhlasil. Bylo to velice trpké a matoucí."
Dne 17. ledna 1978 oznámil Rotten svůj odchod z kapely. Vicious odjel do New Yorku a McLaren, Cook a Jones odjeli do Rio de Janeira na dovolenou. Rotten zůstal v Americe bez peněz a bez letenky. Později řekl: "Sex Pistols mě opustili, nechali mě trčet v LA bez letenky, bez peněz, bez ubytování a se zprávou, že pokud někdo bude volat do Warner Bros a tvrdit, že je Johnny Rotten, tak lže. Tak jsem skončil s Malcolmem - ale ne se zbytkem kapely. Vždy je budu mít rád." Nakonec zavolal Richardu Bransonovi, šéfovi Virgin Records, který mu zaplatil letenku zpět do Londýna.
Po odchodu z kapely si Johnny Rotten změnil přijímení zpět na Lyndon a založil Public Image Ltd, kde s ním hráli bývalý člen The Clash Kevin Levene a kamarád ze školy Jah Wobble. Kapela se dostala do první desítky britského žebříčku se svým debutovým singlem „Public Image“ v roce 1978 a v roce 1979 nahrála album Metal Box. V roce 1978 zahájil Lyndon proti McLarenovi a jeho společnosti Glitterbest právní kroky kvůli nezaplaceným honorářům, používání jeho jména, nevýhodným smluvním podmínkám a škodám za „všechny kriminální činy, které se odehrály“.
Vicious se přestěhoval do New Yorku a začal vystupovat sólově, přičemž Nancy Spungen mu dělala manažerku. V roce 1979 nahrál živé album Sid Sings, kde jej doprovázeli Arthur Kane a Jerry Nolan z New York Dolls. Dne 12. října 1978 byla Spungen nalezena mrtvá v pokoji v Chelsea Hotel, kde žila s Viciousem. Byla pobodaná na krku a oblečna pouze ve spodním prádle. Policie na místě zajistila drogy a Vicious byl zatčen pro podezření z vraždy. V té době prohlásil McLaren: "Nevěřím, že by v tom byl namočený. Sid si měl Nancy v New Yorku vzít. Byl jí velice blízký a měl s ní docela vášnivý vztah." Vicious zemřel o pět měsíců později, 2. února 1979 na předávkování heroinem po párty k jeho propuštení z vězení na kauci. Bylo mu 21. O vztahu Viciouse a Spungen byl v roce 1986 natočen film Sid and Nancy, který režíroval Alex Cox. Lyndon film hodnotil kriticky, ať už šlo o ztvárnění hlavních charakterů, nebo o spekulaci, že Vicious a Spungen chtěli spáchat společnou sebevraždu.
McLaren chtěl o Sex Pistols natočit film. V roce 1977 najal Russe Meyera, aby jej natočil podle scénáře Who Killed Bambi?, který napsal s Rogerem Ebertem. Natáčení ale skončilo po dni a půl, kdy herci a štáb odešli na protest proti nevyplacení peněz McLarenem. Druhý pokus se odehrál v polovině roku 1978 s filmem The Great Rock 'n' Roll Swindle, který režíroval Julien Temple a hráli v něm Cook a Jones. Film byl natočen z McLarenova pohledu na historii kapely a tvrdil, že manipuloval a kontroloval kapelu od úplného začátku. Na soundracku se podílel Jones a také Vicious s Cookem. Dalšími, kteří na albu zpívali, byli Edward Tudor-Pole a Ronnie Biggs.
Cook s Jonesem vystupovali při různých koncertech jako hosté a působili jako studioví hudebníci a později založili kapelu The Professionals. Cook v současnosti hraje v kapele Man-Raze. Matlock se zúčastnil několika hudebních projektů, například The Rich Kids. McLaren dělal manažera Adam & the Ants a Bow Wow Wow a v polovině 80. let vydal několik hitů jako sólový umělec.
V lednu 1986, po soudním sporu, získali čtyři zbývající členové Sex Pistols a pozůstalí po Viciousovi kontrolu nad odkazem skupiny, který zahrnoval autorská práva, nahrávky, filmové záznamy a právo k užívání názvu „Sex Pistols“. Díky tomuto mohl vzniknout v roce 2000 film Julien Temple The Filth and the Fury, vyprávějící příběh Sex Pistols z pohledu členů, čímž se lišil od The Great Rock 'n' Roll Swindle, který byl zobrazoval McLarenův pohled na historii kapely.
Zbývající členové kapely se znovu spojili v roce 1996, kdy vyjeli na půlroční „Filthy Lucre World Tour“, při které vystoupili v Evropě, Americe, Austrálii a Japonsku. V roce 2003 koncertovali po tři týdny v Severní Americe při své „Piss Off Tour“.
V listopadu 2005 byli Sex Pistols uvedeni do Rock and Roll Hall of Fame, přičemž členové tuto poctu odmítli s tím, že si má síň slávy „políbit“. Jones to komentoval následovně: "Jakmile chcete být v muzeu, je to konec Rock & Rollu. Nevolí tam fanoušci, ale lidé, kteří už tam jsou."
Dne 9. března 2006 prodala kapela práva k písním ze svého katalogu Universal Music Group. Tento obchod byl kritizován jako „výprodej“.
Vlilv a kulturní odkazy Sex Pistols
Časopis Rolling Stone prohlásil, že kapela „v odpovědi na hvězdné okrasy a samolibost rockové hudby poloviny 70. let rozpoutala a ztělesňovala jeden z mála opravdu kritických okmažiků v historii populární hudby - vzestupu punku“. Ačkoliv nebyli první punkovou kapelou, jejich Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols je jedinečným úkazem jak v punkové, tak i v populární hudbě obecně. Je pravidelně uváděno na seznamu nejlepších alb všech dob: Q Magazine jej zařadil na 27. místo v žebříčku "100 Greatest Albums Ever" a Rolling Stone jej v roce 1987 zařadil na druhé místo v žebříčku „Top 100 Albums of the Last 20 Years“.
Jejich živá vystoupení byla taktéž velice vlivná. Významná show se odehrála na začátku jejich kariéry 4. června 1976, když vystoupili pro skupinu 42 lidí v Lesser Free Trade Hall v Mancheseteru. Koncert byl jednou z nejdůležitější a nejzmýtizovanějších událostí v historii rocku. Mezi diváky byli lidé, kteří později založili kapely, nebo jinak zpopularizovali vznikající punkové hnutí, například Buzzcocks (kteří koncert zorganizovali), Bernard Summer, Ian Curtis a Peter Hook (později členové Joy Division), Morrissey (později člen The Smiths) a Mick Hucknall (později člen Simply Red).
Sex Pistols jsou také připomínáni pro svou přímou komunikaci s místním publikem. Lyndon tvrdí: "Pokud jsme měli cíl, tak to bylo protlačení našich názorů, názorů dělnické třídy, do mainstreamu, kde tehdy nebyly sylšet." Zdali byl jejich anti-establishmentový postoj spontánní, nebo uměle vytvořený je sporné. Jeden kritik poznamenal, že „zdeptaná duše anglické společnosti“ stačila k tomu, aby vznikly kapely jako Sex Pistols a Rottenova „prudká inteligence a ohromující charisma na pódiu“ byly důležitými katalyzátory, ale nakonec zmiňuje McLarenovy manipulace jako opravdovou sílu, která byla za kapelou.
Mnoho kapel bylo Sex Pistols inspirováno, například The Clash, Siouxsie & the Banshees, Nirvana, Oasis, The Fall, Green Day, Guns N' Roses a stovky dalších po celém světě. Sex Pistols rozpoutaly punkový rozmach skutečně do všech koutů Země a za to bychom jim měli děkovat.
V roce 1997 pojmenovali paleontologové Adrian a Edgecombe skupinu vyhynulých druhů trilobitů po členech kapely: Arcticalymene Rotteni, Arcticalymene viciousi, Arcticalymene jonesi, Arcticalymene cooki a Arcticalymene matlocki.
Kompletní historie punku:
- Raritní článek o punku a skinheadech - časopis Vlasta, rok 1990
- Něco málo o Nazi Punks
- Jak vznikal punk v Británii - léta 1975 - 1977
- Hlupák jménem Sid Vicious
- Historie Česko-Slovenského punku
- Stručné dějiny punku do roku 1977
5.2.2007 Rubrika: Články | Komentářů: 232 | Vytisknout
Diskuse ke článku - Legenda jménem SEX PISTOLS
Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.myšmaš:
a zase vytahuješ mé jméno...to je nekonečné. Ja to pochopil tak že energie g nazančil, že ta doba vašich posluchačů a vubec ten styl kapel jako vy apod. zazdil pravý punk a atmosféru hluboko do země což je škoda. nevytahuj tady furt mé jmeno a jdi už na neostránky. tam si budeš s někým rozumnět víc než tady třeba s přiopilímy základačkami.)
míšák: takže jestli sem to dobře pochopil taxi hrál v jaxi taxi?
energie G: heeej uplně stebou souhlasim, byl to režim na píču ale punk byl naživu, ne jako dnes, konečně někdo normální
k Jaksi Taksi, byl jsem na nich dvakrát v Rakovníku, dvakrát jsem je viděl na festu (možná i víckrát a ani jsem o tom netušil...:)) V Rakovníku jsem na nich byl s bývalou, jednou jsem byl tak zhulený a sťatý že jsem je viděl jen nastupovat a pamatuju si první tři songy (na většině těhle koncertů, na který jsem šel kvůli mladé jsem spíš chlastal než vnímal muziku ale musim říci že ten pohled na ten dav před podiem byl jedinečný zážitek:)), mi ta hudba nic neřiká ale pohled na přiopilé záklaďačky byl překrásný ( při jednom z těchto koncertů, možná že to byli jaksi taksi přijeli na obhlídku fízlové a zvláště úsměvné bylo když celý dav se rozutíkal k únikovýmu východu a zbylo nás tam tak deset...:)) je to popík no...ale zase řekl bych lepší než Karma a jiné sráči...asi bych radši zašel na pět koncertů jaksi taksi, už kvůli pobavení než jednou na diskotéku...nevim jestli jsou Jaksi taksi falešný nebo ne, je mi to celkem u řiti, dnes je falešnej kde kdo, proto když jdu na koncert tak spíš kvůli lidem a atmosféře než kvůli tomu jaká je kapela, kdybych měl chodit na koncerty kvůli tomu jaká je kapela, musel bych se vrátit o dvacet let zpět...punk jde do piče, to je skoro každému jasné, nikdy už nebude takovej jakej byl ale neni to jen punk...do piči jde spousta stylů...třeba metal, hlavně u nás, jaký skvělý kapely hrály před a těsně po revoluci a co dnes? leda hovno...ten kdo punk nepochopil to nikdy nemůže pochopit....někdy uvažuju o tom že kdybych mohl asi bych chtěl žít před dvaceti lety, sice byl totalitní režim ale atmosféra kolem punku a nejen kolem něj byla úplně jiná než dnes, nebyli žádný rádoby punks, pop punks, ani nic podobnýho, byli punks nebo nepunks, žádný sračky, jako se teď řeší po netu se neřešily, i popíci nebo diskanti nosili kožený bundy a poslouchali občas rock...spousta lidí kteří byli protipól diskantů se podporovalo, řespektovalo a kamarádilo spolu ( somráci, punks, lidi kolem undergroundu atd...) a dnes? každej za sebe...každej jebe druhýho, co je to kurva za dobu...já ještě zažil časy, kdy se na koncerty chodilo pobavit se, kvůli muzice, pokecat se znamýma, zachlastat a ne kvůli tomu aby se jebalo do druhýho, dnes chodí na koncerty pořád víc idiotů a stále míň lidí v pohodě, mi to sere a stejně tak mě serou pseudopunkáči, kteří punk akorát zazdí a je jich pořád víc a atmosféra koncertů pořád horší...
to si toho moc neprozradil teda
Anonym - 21.2.2007 15:39 - sem se zapoměl přihlásit
...to poslední dobou více rozmáhá. To je maras. Hlavně že se poskladaj na čuča a chlast. paxe dostanou nějak dovnitř a stjně udělaj bordel a chrapou pak tam , tak to už ne. neříkam že jsem nebal svatoušek, par lidi ví jaxem jezdil na festáky ze dne na den bez koruny jen díky přemluvy a v opilosti a paxe ptal kde sem ale tady ted mluvím o local akcích a to mě sere. Seru se ja někam at mě protáhne na koncert? při penězích moc nejsem a to zvu lidi na pivo celkem často ale tady potom poznám kdo je kémoš a kdo ne...je to na piču!
Mišak:
tobě psychopate odepisuji naposled tady. U tebe souvislosti nechápe asi nikdo. Ted zas píšeš že ti je jedno že já a další jebeme do vaší muziky. Zas to točíš najednou naopak. Bež reagovat jinam. Tady pořešíš nic. Koho zajímají tvojí přatele z miloučkých Ine Kafe, Jaksi Tkasi apod. grup? ty si myslíš že já nemám známé v jiných známých kapelách? Koho to kurva zajímá? Domnělá sláva ti asi leze na mozek. Kdybych já měl řešit každého kdo mi na netu či jinde do kémošů a tak a měl bych možnost a chtěl do vyhlazovat, tak jsem v podstatě vymítil v ČR ty kaziče punku jako jste vy a náckové. (Ironie). Píšeš otom že něco nemá s muzikou společného, vtom stebou souhlasím, marně hledám příspěvek (ted kecam-nechce se mi) kde ty jsi něco psal o hudbě. Ty? vubec. co myšak-to reakce jen na urážky. Tebe vytočí hodně malo, nechtěl bych tě vidět u třetího piva. Furt dokola at se zamyslím. Zamyslel jsem se nad tím když sme se byli vysmát Jaksi Taksi v roce 2002 když byli v Ostravě. Už tam sem prorokoval jak dopadnete. Zamyslel jsem se nad tímto problemem když sem měl možnost poprvé spatřit na obalce Brava v ´96 o kapely typu Green Day. Zamyslel jsem se nad problémem jaká je dnes ta mladež a jací jsou naši ¨následovatelé¨. Mě nezajímají tvé odpovědi že se znaš se zeměžluč či davovkou a co kurva jako. píšu tady ja koho všechno znam a s kým chlastam? Ted tady píšeš že je někdo podrazak a svině. Když bych to napsal já tak se tady do mě začneš hned pouštět. A o tom to je. Pry pokud někoho neznam tak ho nemužu soudit a co dělaš ty na mě a na jiné tady? Se Zonou měla být možnost hrat v Ostravě tot vše, ty tu píšeš (předtím) že snima hraji atd. zase točíš jinam. ja napsal že na naše koncerty chodí suprlidi? Jako třeba před pulrokem taky za nami chodili sockolidi ¨a nešlo by to nějak stím vstupem?¨ a psí pohled tomu se musím smat, hlavně když tady hrajem tak mi píše 30 lidí ¨windas, když se tak zname, nešlo by to nějak protáhnout?¨tomu se musím smát ovšem když už v hospě nebo jinde zamnou u desateho piva přijde 10tý člověk stímhle tak začínám být pomalu rychle nasraný, otom to přeci není a sere mě to. Né že by mi vadilo že kapely budou mít víc či min peněz (ostatně ja osobně nejvíc za hraní dostal nějakou tu stovku, které vždy mizí v tekutém chlebu zvaném pivo s přátely) Ovšem otomto problému bych taky rad pokecal. Celkem si všímám že se
to vše bylo jako na mě? Ted už nějak nechapu ale zkusím to teda odepsat.
nevim co ma znamenat ty ačka a hakače to nevim na co narážíš jako ty rozdíly-nevim očem je řeč. proč je tu řeč o ultrs? ja jich taky pár znam a mají i s punkem dost společnýho bohužel i s nazis.
další odstavec taky nechapeš dobře ja sem i s teknařema i s hoperama za jedno aspon teda ja nevím jak ty a jak je to u vas. nemate nic jinýho na praci? mi příde že ty maš na praci vyhledavat na netu a na strankach kdebys ani neměl byt ty lidi co ti jebou do tvých kapel...chapu li to tak, nebo aspon to tak vypada. Víš kolik takových se stejným nazorem jako ja je? akorat sem se to nebal napsat. a navíc jak my dva mame za svoje, jsou tu převážně teens kteří toho tolik bez urážky moc o par věcech neví. nevím proč furt píšeš že jebu do všech kolem? za druhé anarchista nejsem ani sem nikdy nebyl ani áčka nenosím ikdyž na demonstrace chodím.
uznávám kapely SMRT MLADÉHO SEBEVRAHA, PIRÁTI KLIDNÝCH VOD, TASS, ZEMĚŽLUČ, VZOR 60, DAVOVÁ PSYCHÓZA, NAŠROT, KATAFALK, HIBAKUSHA, COEXIST, MELLAKKA, TLAK a mohl bych pokračovat v kruzích tobě už pak méně známých. nevím co tu píšeš o Zóně zase-když sem snima v životě nehrál. je pravda, že určití lidé chtěli dokutit koncert v martinově a mam dojem že sem to tu nekdy psal ale omyl kémo. co se týče holek nevím ale už sem odpověděl. proti náctiletým babam nic nemam - vadí mi jen to co na koncertech NEJEN HOLKY KURVA dělaj. dají si tři piva, dělaj bordel nechcou platit za vstup sockujou, druhý den pak...tosme ale punkovaly že děcka:) to tu vubec netahej takové pičoviny. už nevíš za co mě chytit. Ale ted ruku na srdce a druhou na čuraka co ztoho máš že tady měsíce se snažíš vyobrazit kapelu či sebe v lepším světle...to jste všichni takoví? kurva jak mam vědět na koho to je podemnou? myslím že na Buřinky chodí dosti širké věkové spektrum lidí.
jo a ještě něco k Pistolim, kolik jejich songů se dostalo do špičky anglický hitparády, některý songy jsou uznávaný jako punková klasika a spousta kapel je hraje dodnes, včetně legendárních metalistů jako jsou Motorhead, kolik desek se prodalo i tehdy když byla prodej zakázaná, jejich album bylo mnohokrát uznáno jako jedno z nejvýznamějších aleb historie rockový muziky a vy řikáte že hráli nic moc a je to průměrná kapela, to by mě podle čeho se pozná nadprůměrně hrající kapela, podle toho kolik hraje akordů? znám spoustu kapel co umí daleko víc akordů než hráli Pistole ale přesto je jejich muzika o hovně a nezajímavá, tak my vysvětlete podle čeho se pozná skvěle hrající kapela a kapela co hraje nic moc? Pistole si poslouchaj lidi po celym světě, spoustě lidem se jejich hudba líbí, hraje je spousta kapel, spousta kritiků a hudebníků je uznává jako významnou kapelu a to nejen proto co dokázali mimo hudbu ale uznávaj i jejich tvorbu...stačí když si přečtete kus článku o Nevermind the bollocks...a znám rovněž spoustu lidí, který o punku jako stylu nemaj ani šajn ale Pistole uznávaj jako "skvělou starou kapelu". A musim říct že moc kapel který by měly charismatější hudbu jsem neslyšel...když už kurva pochopíte že hudba neni o akordech nebo instrumentálních dovednostech ale o tom jak je zajímavá, kdo všechno jí uznává, jak moc je charismatická a jak moc je významná a inspirativní....
co je to kurva za trend jebat do Pistolí? proč do nich najednou jebou všichni teď? proč se do nich nejebalo před deseti patnácti lety? když jsem na punku před deseti lety začínal, nikdo do nich nejebal (aspoň z punks a lidí jim blízkých uričtě ne) protože neměl důvod do nich jebat...poslední dobou do nich jebe každej druhej, tak se taky přidáte, ste jak stádo....
no sem se dá chodit jenom za pobavením, protože co se tu řeší za věci mi je ksmíchu a je mi celkem jedno jestli to sem píšou punkáči, anarchisti, pseudopunx a všechny možný skupiny, furt se tu skvěle bavim
To dole jsem napsal já.
to anonym:
ja crust nejedu vubec. Pokud jsme u mé hudby tak to zas budu muset napsat po 100x jedu (ne přesně popořadí:) HC oldschool punk ´80yrs (Italy, Brazil, Finland, Sweden, Japan, USA, ČSSR a SK), metalpunk, punk´n´oi, ska, drum´n´bass, jungle, triphopfunk, death, pre-punk, post-punk, grunge, post-grunge, filmová hudba (J.Goldsmith, D.Elfman), líbí se mi i Korn-follow the leader, můžu i old school USA Hip Hop (Run DMC, Beastie Boys, Onyx, apod.),nevadí mi ani starý Chaozz, nevadí mi Jamiroqvai, najdeš u mě i Iránskou hudbu zpívanou arabsky, ve sbírce nechybí i pálky typu Mozaika apod. . Hard Rock, New wawe (The B-52´s), semnou se nemusíš bavit jen o punku, hral sem v kapelach i noise, indie, grungepunk, HC, apod. jako ja snesu dost ale je pravda že vybíravý sem kurevsky to zas jo, a ještě raz se omlouvám za ty příspěvky na ty ¨kapely¨ co nemám rad. To zas beru-to sem zkonil. čest
ale odpovím po 100x už...
Ano má inteligence není moc valná v některých stádiich a chvílích to vím. To že nechceš komentovat kapely které nemaj na punk stránkách co dělat? ale vždyť otom je přece tady celá ta fraška stebou, nebo ne? Štve mě to že z 80% procent se tady pořád píše čest punkáči, ahoj punkové, punx not dead, Miluji Houbu, apod. podívej se na odkaz tady co je houba...ty příspěvky z toho du kolen...bud jen srdíčka od děcek (ty ¨děcka¨ ztěch koncertů, to mi vadí-ani né že jim je dvanact ale jak si hrajou na zlo ale s usměvem)
Měřítko kapely? důvěrná by pro mě byla kdyby dělala a žila tak jak otom třeba zpívaj. Hrat punk a žít jej je to nejduvěryhodnější nebo ne? (když jsme teda u toho punku) pokud vypdají vzhledem a agresivitou v hudbě hustěji tím líp. je třeba šokovat a nebat se jít do něčeho. Uznávám kapely , které když se na koncertech doslechli že jsou venku nazis a jebou ty malé ¨vaše¨ děti tak dou snamy a jdou do nich natvrdo. Zatím co jaksi taksi ted sedí v Esu s Marešem tak my vedeme třídní boj s našimy rozbitýmy pysky od nich dnes a denně. sere mě už to vysvětlování přes net. Mam možnost jít na něj asi cca rok a na punk to má podle mě negativnější dusledky. Internetová generace, která po koncertech dneska má byt v deset večer doma a herectví po třetím pivu a hraní ožralosti a křičet punx not dead na důvěryhodnosti nepřidá. Říkam si je to dnes už jen móda? Asi jsem odbočil ale vše to týka jedné věci že kromě par kapel které to mají v srdci to jde všechno do piči.....
To ktěm pistolím, hele když tohle teda řekl rotten tak to je asi pravda a z jeho hlavy ne??? to snad muví za vše, ne? sam sis ted odpověděl na to. hey čti to po sobě ty nevíš jakse už branit.
podvra´taci, feťaci apod. slova tě točí, ikdyž se tě hovno týkají (jo vlastně kamarádi) kémo ja tohle a všichni posloucháme tohle dnes a denně, každy má svuj nazor na každou kapelu. Ty jedeš pop punk? dobře jed si ho - pro mě to jso melodické komerční hovna pro děcka. Nic víc o nich nechci vědět hudba je na jeden poslech stačí dva songy a utíkáme. názor? kde je? očem to teda je? co bych o nich měl víc vědět co dokázali tak revolučního? hitparady hmm...ale to je snad proti tomu očem tahle stranka a punk je ne?
to že mě na forech jebe ¨vaše¨ tlupa nactíletých dívčinek co za rok budou jinde mi žíly netrhá...fakt ne. Neoargumentoval? Ja totiž nemam potřebu lozit pořad na stranky sps, houba, jaxi taxi....apo
to myšak:
spíš mam takový dojem že si ty anonymské ¨kladné¨příspěvky píšeš tady ty sám myšmoši:) že? teda, vidˇ?
jako pardon,ale co sem četla zatim ty mišáhovy a Windasovy příspěvky tak podle mého Windas odpovídal na konkrétní otázky a to že se to Mišákovi nelíbí za to mi nemůžem.Je ale zajímavé jak jednou za čas Mišák přijde a se všemi se tu pohádá..No tak at si uznává svoje kapely a Windas at si zas jede na svym Crustu nebo co to poslouchá..neni to jedno?!!!vždyt nemusíte mít přeci na každou kapelu stejnej názor ne?!! a že byli OPistole sračka? tak at....tomu kdo začínal třeba na Hoube se mužou jevit ok ,ale tomu kdo začínal na Casualties to tak přijít nemusí.....Každopádně je jisté,že kdyby nebyli Pistole,byla by tu jiná prvopočátková kapela,ale punk by asi nabral malinko jinej směr....Tot muj KOnec..AVE
tak mi ty těžky punkový kapely tady napiš at sem v obraze
to myšák:
tak očem ty se teda tady chceš bavit?
nehraju jen na bicí myšpulíne, hraju na více věcí, jsem z hudební rodiny, ale mluvit o hudbě, nástrojích, muzice, názorech, lidech, punku, komerci apod. s někým jako jsi ty-to nejde. Neříkam at ma někdo stejný názor jako já, ale sere mě to že nechápeš co píši. to je jak s malym děckem, každy mě tu chape jen ty ne. podívej se na své příspěvky. Do všech tu jebeš jen ty. pokud sem do někoho tady jebal tak do kapel které na punk strankach by neměly co dělat. Nebo aspon nemusí se o nich tak moc mluvit...vždyt se čum na to. Furt jedny a ty same kapely. To že maš kamarady Kafe, zonu, Houbu atd. to sem si mohl myslet. pochop to ja sem ten povalečská ludra a ty ten co kuří Marlbora, ó.ká? a k tomu ¨až potom¨ tím sem myslel po rozpadu pistolí. Myslíš že by to zabalili po jednom albu? Vůbec pane trubec. Ano možná pistole vznikli zaměrně ale to většina kapel v Anglii vte době..ovšem ne tak jak to udělal McLaren že. Vždyt Banshees, Idol, Slits, Cure, Buzzcocks atd. atd. to byla tenkrat jedna tlupa. Ty bys jaxe taxe tak dívám nejradši jenom naflákal všem hošánkum tady co? Říkám ti, kup si boxovací pytel, nebo se di vybít na fotbal, nebo di dělat kliky při domacím poslechu kapely orlík. To je má vize a taková je stále. ty máš svaly, Já mám čáry. Možná jebu kapely o kterých nic nevím ale vím co hrají za hudbu-nelíbí se mi a s punkem to má hovno společného a tomhle je snad tenhle web. Ja taky nelozím na nepunkové weby jaxi taxi apod. tak se neser sem ne? sem pro tebe kokot ale pro 90% punku tady mam recht, sis nevšim? nechci dělat ramena...ja vim že tady zrovna je 90% nactiletých co jedou tvou Houbu apod. ale jde o princip. Zajímalo by mě co všechno poslouchaš ty? ty si myslíš že ja jedu jenom punk nebo co? proč bych měl mít zavist z uspěchu? Vždyt se divej kolem sebe kdo na vas chodí pařit všichni normalní punx co mají aspon trochu rozumu by vam nejradši dali po tlamě a to tě sere. A to že nepochopíš lidi na koncertech jaxem napsal tak už fakt nevím jak ti to mam vysvětlit. Muzika staré Houby celkem ujde, na to jaxem vybíravý tak i smeknu ale ted sorry ale ted hrajou hovna, prostě jak vidím ty dvanactileté děcka na koncertech s triky punk a pod. a hrajou si na ožrale spíš podstatu punku a naboj z koncertu zašlapali hluboko do země.to bych to radši zabalil. Myslím že mam docela slušnou sbírku Lydona po rozpadu Pistolí nejen z PiL. myslíš že nemam a nejel sem od něj kdysi věci s McGeohem apod.? Promin to ses spletl ale musim ti napsat že ja jaxem začínal na Siouxsie, Bauhaus, Joy Division, Creatures apod. věcech tak ty jsi tahal kačera s s napisem sum 41 po zahradě.pa