TELEX - ROZHOVOR PRO PUNK.CZ

TelexKilčo: Popiš jak a kdy skupina TELEX vznikla.

Bouša: Pokud se bavíme o TELEXU, musíme zároveň mluvit o NOVODURU, protože z něj vlastně TELEX vykrystalizoval a hlavně v počátcích TELEXU byl repertoár totožný. VZNIK novoduru se datuje asi do roku 1984, založil jsem jej spolu s basákem a od počátku vznikal jako punková kapela. Martin Horský – basa, Miloš Vondráček – bicí, Jirka Král – kytara, Pavel Ouředník – kytara, Karel Bouša – zpěv.Po zákazu Novoduru v roce 1985, odchází oba kytaristé a nahrazují je Matěj Štěpánek a Zbyšek Milanovský a tahle sestava prakticky fungovala po celou éru Telexu. Název Telexu byl jednou změněn na ARMAVIR a to v době, kdy byl Telex zakázaný..

Kilčo: Pamatuješ si na váš první koncert? Proběhlo všechno v pohodě nebo vám dělali fízlové dusno, jak bylo za komančů zvykem?

Bouša: První koncert byl skvělej (v té době to vlastně byly tancovačky – tzv.zábavy), přijely mraky punkáčů, přestože se nic neplánovalo a termín akce se šířil šeptandou a dopisy. První akce byla naprosto v lati, protože bolševici ani benga zatím netušili, o jakou muziku se jedná a jaký lidi na to chodí. Problémy nastaly asi po druhé akci.

Kilčo: Proč tě při tvorbě i v osobním životě ovlivnil punk? Bylo v době, kdy jste začínali lehké být punkerem? Myslíš si že dnešní punkeři to mají lehčí než tenkrát?

Bouša: Já jsem asi jako každý v tý době poslouchal nahrávky Sabbatů, Nazaretů, Párplů, atd. Až do tý doby, než se mi do ruky dostalo LP Sex Pistols – Never Mind …a to byl totální zlom. Od tý doby doby (asi rok 1979) jsem punker. Začalo mě zajímat všechno co s punkem souviselo ( hudba, móda). Ta doba dřevních začátků byla kouzelná. Odřená kožená bunda (vepřovice) po tátovi, starý kalhoty po dědovi (mimochodem, kousali jako prase), řetězy z Kovomatu (železářství), obojek z chovatelských potřeb, doma vyráběné placky…Jo a mimochodem najvíc na to byly háklivý metaláci na plzeňsku a kdykoliv jsem byl takhle vymustrovaném zjevil na nějakým bigbítu, tak jsem hned dostal na držku. Dneska je to už normální a veřejnost si zvykla, takže málo kterej punker svojí vizáží nakrkne svoje okolí.

Kilčo: Kde jste měli zkušebnu a jak často jste zkoušeli? Byli jste díky tomu co jste dělali pod nějakým stálým dohledem policajtů? Měli jste třeba problémy i v práci nebo ve škole?

Bouša: Novodur měl zkušebnu v takové podzemní místnosti Klubu mládeže a s Telexem se zkoušelo u mě v práci (tajně) v kanceláři ředitele. Mě osobně fízlové komplikovali život hodně, hlavně později v době, kdy už jsem měl rodinu, nastaly doslova existenční problémy. Výslechy, vyhrožování, vyhazovy z práce. Naštěstí se mě můj šéf vždycky zastal, takže jsem nemusel odcházet. Mimochodem to byl asi jedinej fakt slušnej komunista, se kterým jsem se v životě setkal.. Výborně jsme si spolu rozuměli, ačkoliv jsme byli každém na opačným břehu řeky! Co hodin jsme spolu prodiskutovali na téma politika! Asi právě proto mě vždycky podržel.

Kilčo: Zvali tě fízlové často na výslechy?

Bouša: Měl mě na starost jeden STBák VESELOVSKÝ a neustále mě otravoval život. Byl to takovej diskotékovej týpek. Poslal jsem ho nakonec do hajzlu. Doufám že shnije v pekle!!!

Kilčo: Jaký problém jste s fízly zažili? Třeba na koncertě kde jste hráli?

Bouša: Asi největší průser byly Volenice. Tenkrát přijeli mraky lidí a byli tam až ze Slovenska. Koncert vůbec nezačal, poldové lidi sbírali už na nádraží ve Strakonicích a cpali do antonů. Volenice byly zašpérovaný desítkama fízlů, kteří všechno fotili a odváželi k výslechům. Lidi museli odevzdávat křiváky, stahováky i osobní věci!!! Dokonce jim oholili číra!!! Druhej den o tom mluvilo rádio SVOBODNÁ EVROPA ( "štvavá " stanice proti režimu), a to byl náš konec. Taková byla doba! A to by dnes někteří chtěli, aby se vrátili Komančové zpátky?? FUCK YOU!!! Některé akce proběhli relativně dobře. Fakt jen relativně, a to tehdy když lidi nebyli otravováni od policajtů. Nás trápili pořád!

Kilčo: Popiš čtenářům punk.cz, co všechno předcházelo tomu, aby se mohl koncert vůbec uskutečnit?

Bouša: Musel se sehnat někdo, kdo se nebál v místním hostinci nebo kulturáku akci uspořádat. Většinou se to maskovalo pod hlavičku místního SSM, zahrádkářů nebo hasičů. Ale i to byl problém, protože soudruzi roznesli široko daleko upozornění aby nás nikde nepořádali. Pamatuju si, že v jedné obci obecním rozhlasem nabádali občany, aby si pozamykaly baráky a domácí zvířectvo. Co moje paměť sahá nevzpomínám si, že by někde udělali návštěvníci nějakej bordel, protože jim bylo jasný, že by vlastně ublížili kapele a tím pádem by příště další akce nebyla.

Kilčo: Stávalo se, že byla produkce před nebo v průběhu akce policií znemožněna?

Bouša: Většinou to rušili tak dva dny před akcí, abys nestačil podniknout nějakou protiakci

 

kilčo a bouša

Aktéři rozhovoru Kilčo a Bouša

 

Kilčo: Chodili na tehdy pořádané punkové akce třeba i skinheadi?

Bouša: V dobách Novoduru jezdil jedinej, škoda že už si nepamatuju jeho jméno ( DLOUHEJ – Petr Zborník, poznámka autora). Jezdil s píseckejma punkerama. Byl vždycky v sále vyjímečnej. Pleška, ohrnutý džíny, kšandy, tričko 4Skins. Měřil dva metry, takže nešel přehlédnout. Byl na každé akci. Na Telexu už to bylo jiný, v pozdější době jsem i já sám vypadal jako skin.

Kilčo: Bylo vaše publikum jako taková velká rodina?

Bouša: Naprosto v pohodě. To víš, že v tom množství lidí se občas našlo pár blbečků, kteří nevěděli kolik bije, ale lidi si je srovnali sami. Jako příklad bych uvedl situaci, kdy jednou někdo rozbil okno v sále a hospodskej byl tudíž nasranej. Asi tři punkeři obešli sál a vybrali do půllitrů tolik peněz, že si mohli nechat v sále vyměnit ne jedno ale hned deset oken! Sám hospodský mi potom řekl, že tohleto ještě nezažil.

Kilčo: Myslíš si, že tenkrát spolu lidi drželi více pohromadě než v současnosti?

Bouša: Určitě. Ta příhoda s oknem je toho příkladem. Dneska by ty kluky asi každém vyfuckoval. Nevzpomínám si, že by se na Telexu porval někdo kvůli tomu, že má číro nebo řepu.

Kilčo: Se kterými kapelami jste vystupovali?

Bouša:Na těch zábavách sami. Bylo to peklo prát do lidí pět hodin takovej nářez. Mnohdy jsme byli na konci sil, ale ty lidi si to zasloužili a nás to zase bavilo. Později s námi hrál Šanov nebo S.P.S.

Kilčo: Kdo skládal texty a jaká byla jejich témata?

Bouša: Texty byla moje parketa, později občas něco přinesl i Matěj. Tématika byla tradiční: politika, život, strasti a radosti.

Kilčo: Jaké vaše skladby byly u vašeho publika nejoblíbenější?

Bouša: V počátcích to byly Covery od The Exploited, každý je znal, jelikož to měl doma nahraný nebo na desce. Potom v Telexu, když jsme udělali vlastní věci, tak se toho líbilo moc. Ale mi jako kapela máme nejraději Skejtbortovou  Růženu, ta nás vždycky nakopla. Posluchači  hodně chtěli: Chlastala, Temelínskou, Zabijáky, Emila, Růženu…Asi se jim na to dobře pogovalo.

Kilčo: Jak to bylo za komančů s možností pořídit si svojí oblíbenou kapelu na nějakém hudebním nosiči?

Bouša: Mezi lidma toho kolovalo spousta, ale kvalitou to stálo většinou za hovno, protože to byly nekvalitní nahrávky z vystoupení. Mezi lidi jsme roztáčeli kazetu Řeznickém krám. V ČSSR se punk nenosil, takže nic. Občas se nechalo něco koupit v Praze ve středisku polský kultury. Poláci byli vždycky o krok dál.

Kilčo: Karle, je pro tebe tenhle styl pořád životní cestou?

Bouša: Ano, jsem stále punker.

Kilčo: A třeba nějaká změna hudebního stylu, o tom si neuvažoval?

Bouša: Po Telexu jsme s basákem postavili HC mlátičku L.D. Totenkopf a pak jsem měl Rockandrollovou  Lucky 4, a nyní zpívám v kapele CARLOS a jeho kojoti.

Kilčo: Kolik máte nahrávek? Trvá zájem o vaše nahrávky i v současné době?

Bouša: Když se nebudeme bavit o amatérských nahrávkách natočených na různejch akcích, tak to byla kazeta Řeznickém krám. Tuším, že vznikla v roce 1987 a nahrávala se lidem na dodané kazety zdarma. My sami jsme jich natočili moc a moc, dál si to lidi hodně kopírovali mezi sebou, takže jich kolovalo po světě asi hodně. BLACK POINT ji zařadil do svého programu a myslím, že jí vydává dodnes. Potom jsme u strakonického labelu Kulisáka records vydali CD Punk Radio, které se točilo ve studiu českobudějovického rozhlasu. Náklad byl asi 500 kusů a vyprodal se okamžitě. V roce 2002 vydal kamarád 2 CD Takový to bylo…., na kterém je komplet materiál z kazety Řeznickém krám + živák + rozhovory s Telexem. Náklad 100 ks se prodal a dodnes to zájemcům dodělává. Také existuje video Telex, které obsahuje záznamy ze starých i novějších vystoupení, atd.

Kilčo: Plánujete do budoucna vydat ještě něco dalšího?

Bouša: NEPLÁNUJEME.

Kilčo: Působí členové Telexu v současné době v nějakých kapelách?

Bouša: Jak jsem říkal, já jsem v KOJOTECH. Matěj, pokud zrovna není v blázinci, tak džemuje s místníma hipíkama. Jinak ostatní  členové nemají žádné hudební tělesa.

Kilčo: Jaký je tvůj vztah k tetování? Pokud kladný, kolik věcí máš na sobě a jaké motivy jsou ti blízké?

Bouša: Tetování to je moje!!! Za ty léta jsem potetovanej celej. Břicho,hrudník, rukáv pravej i levej, záda, ledviny. Mám old school a biomechaniku. Každým rokem navštěvuji český i zahraniční tetovací přehlídky, a sám jsem pár známech taky tetoval. Nyní 4.4.2009 ve Strakonicích pořádáme již sedmý ročník TATOO JAM ( celostátní přehlídka tetovacích salónů).

Kilčo: Byl někdo z vaší kapely vegetariánem nebo veganem?

Bouša: Nic pro nás, my sežerem  i syrový maso. Ať si každý tloustne po čem chce. Proti gustu žádnej dišputát.

Kilčo: Poskytoval si již někdy v minulosti rozhovor pro nějaký časopis?

A – Kontra, Sračka, Šot a nějaký slinty se objevily v Gramorevue, Bangu a Melodii.

Kilčo: Jak se podle tebe vyvíjí scéna v čechách? A jak to vypadá na strakonické scéně?

Bouša: Každopádně se to hejbe dopředu, a to nejen kvantitativně, ale hlavně kvalitativně. Strakonice jsou městem zaslíbeným HC, takže tu převažují bandy orientující se tímto směrem, ale ani punkeři se tu neflákají.

Kilčo: Určitě sleduješ anketu na webu PUNK.CZ. Naši uživatelé dokazují hlasováním, že opravdu stojí o vaše vystoupení. Vlastně se tento rozhovor  uskutečnil kvůli otázce, kterou ti položím na závěr. Jak to vypadá s budoucností a existencí vaší kapely? Chystáte nějakou akci?

Bouša: TELEX is Dead!!!

Kilčo: Chceš vzkázat něco punkerům na webu punk.cz?

Bouša: Držte  pohromadě a věřte si.

Karle díky za rozhovor a měj se famfárově.


FOTOGRAFIE TELEXU

KŘEST CD

BLACKPOINT 

 

Připravil: Kilčo


19.3.2009   Rubrika: Rozhovory   |   Komentářů: 54   |   Vytisknout

Hodnocení
1.     2.     3.     4.     5.    
(1 = absolutní punk, 5 = hnusnej popík):
hodnoceni - 1,1
PUNK 1,1

Související odkazy:

 

Diskuse ke článku - TELEX - ROZHOVOR PRO PUNK.CZ

Do diskuse smí přispívat jen registrovaní a přihlášení punkeři.
Zvolte stranu: 1-10 | 11-20 | 21-30 | 31-40 | 41-50 | 51-54
Banjo
Banjo - 20.3.2009 6:58

Winďas: víš, ty vzpomínky na 80. léta za bolšána, to je jako když se vzpomíná na vojnu. Spousta silnejch zážitků, o který člověk v tý době nestál, ale musel to nějak přežít. Na každý akci pro kapelu riziko, že jim policajt sebere nebo rozmlátí apáru (která byla zpravidla drahá, těžko sehnatelná a technicky z dnešního pohledu předpotopní). Pro návštěvníky riziko, že pokud je seberou, tak budou mít velký problémy - třeba vyhazov ze střední nebo že se ti hodní soudruzi bez uniforem postarají, aby se takový "extrémista" nedostal na vysokou "za naše dělnický peníze".
Tohle bylo riziko, které v té době všichni podstupovali. U spousty kapel si člověk mohl myslet, jaké jsou dobré, dokud je neslyšel. Dost jich hrálo tak, že dneska hrajou líp středoškoláci po dvou/třech zkouškách. Ovšem většina dobrých i špatných kapel po sobě nenechalo žádnou pořádnou nahrávku, protože dobrá technika na to moc nebyla. A zase tu bylo taky riziko zabavení.
A to nešlo jenom o punkery, stejně šli komouši i po undergroundu, po "sabatech", po skinech, po folkáčích a dokonce i po obyčejném rokenrolu (v 80. letech!) ! V podstatě všichni tihle lidé byli na jedné lodi a nepřítel byl jasnej.
Čili pokud voláš po tomhle, pak hodně nahlas NESOUHLASÍM!
Jo a sorry za dlouhej příspěvek - neměl jsem čas napsat krátkej...
A rozhovor výbornej, Telex taky výbornej.

 
komár
komár - 19.3.2009 21:14

Skunx:naprosto s tebou souhlasim

 
komár
komár - 19.3.2009 21:12

Martin Suicide:ja cesky manicky nepovazuju za hippiky. proto pisu tzv. proto nechapu co ti vadi na ceskejch manickach a undergroundu.myslim si ze ceskej underground ma napriklad bliz k warhollove particce nez k vokovany punkeri.hippís neuznávám.na to nasrat.ale tyhle lidi byli troufám si tvrdit o necem jinym

 
mrtvola ©
mrtvola © - 19.3.2009 21:11

Linkos: ta z těch dvou, co jsi naznačil. Mně rozhodně připadá lepší mít možnost to zkusit s jediným "nebezpečím", že si mě možná systém koupí, otupí mi hrany a nechá mě odeznít....

 
Skunx
Skunx - 19.3.2009 20:57

Jo musim říct že rozhovor je BEST ....smajlik - 10

 
Linkos
Linkos - 19.3.2009 20:56

mrtvola: druha varianta??

 
Skunx
Skunx - 19.3.2009 20:55

Musim prohlásit že se zrovna bavíte vo pičovinách každej máte částečně pravdu......a zase z toho vzniká debata na téma "Co je to punk?!".....Jasně že u nás ho rozjeli Milan Hlavsa a spol....Ale to bylo tim že se v androši pohybovali......

Martin Suicide.....Ty máš pravdu vo tom Detroitu a New Yorku.... Co takhle Patti Smith, Richard Hell and Voidoids, MC5 :-))... takový počáteční kameny pro RAMONES :-))

Ale je fakt že v Británii vyšla třeba i kompilačka Kill All Hippies toť bylo ale tim ne že by neměli hipíky rádi jako lidi ale tim že už byl znechucený z toho že dělali že svět okolo nich neexistuje (vzhledem k tehdejší situaci v Británii)...z toho podle mě plyne ta pseudonenávist k Hippies

 
mrtvola ©
mrtvola © - 19.3.2009 20:37

Martin Suicide: na máničky nedám dopustit ;-) Díky nim se za bolševika odehrála spousta akcí, páč měly více zkušeností a uměly v tom chodit. I náš brněnský manažer byl máňa a zasloužil se o to, že v Brně vznikla punková scéna a kapely mohly koncertovat.

Navíc nejsem fanda monolitických koncertů a festivalů. Dávám přednost tomu, když se střídají různé styly.

Jak psal Linkos a myslím si to samé, punk nemá a neměl ideologii. Takže jestli jsme napravo, nebo nalevo, to s tou muzikou nemá nic společného.

 
Martin Suicide
Martin Suicide - 19.3.2009 20:35

komár: Chceš říci ze The Sonics, Standells, Chocolate Watchband nebo Seeds a ostatní kapely ze sixties Garage scény byla zálezitost pro děti květin??? Nebo snad Detroitská scéna a nebo New York Art scéna týpků v koženejch bundách co se motala kolem pana Warholla? Ani jedno z toho nemělo zbla společné s hippikama květinového léta ve Frisku :)))))) A tahle směsice rozjela to čemu se říká punk! O kapelách z Čech nemluvím, tady nikdo nikdy žádnou hudební subkulturu nerozjel, pouze se napodobuje od nepaměti....takže to je celkem zbytečné.
"Kill them 'cause their hair's too long / Kill them 'cause their views are wrong, Kill them 'cause you don't like what they wear, kill them 'cause their stink fills up the air" - DEADBEATS, "Kill The Hippies" 1978 /Geza-X/ smajlik - 12 klasickej punkovej názor na subkulturu hippies od počátku punku :)

 
mrtvola ©
mrtvola © - 19.3.2009 20:31

Linkos: to bych klidně podepsal, souhlas. A ta druhá varianta mi připadá OK. Alespoň máš možnost to zkusit.

 

Zvolte stranu: 1-10 | 11-20 | 21-30 | 31-40 | 41-50 | 51-54